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 Bár az ilyen éves közgyűléseken új termékeket nem jelentenek be és kevés újdonság szokott elhangzani, most azért kiderült pár olyan részlet, amelyet eddig nem ismertünk a cég fejlesztéseinek, beruházásainak készültségi állapotáról. Összefoglaltuk ezeket is. Cybertruck, 4680-as akkucellák, energiatárolók A Cybertruck kapcsán a vállalat megosztotta, hogy új rekordot értek el, heti 1300 készült az elektromos pickupból. Ebben a hónapban ki is fut a legelső Foundation sorozat gyártása, és a harmadik negyedévben megkezdik az olcsóbb, mezei modellek előállítását. Ez egyben azt is jelenti, hogy a belépő árcédula 120 ezerről 80 ezerre szelídül, és ha minden igaz így már jogosult lesz az autó a 7500 dolláros állami támogatásra is. A Tesla azt is elárulta, hogy az ütemterv szerint az év végére érik el a heti 2500 darabos gyártási tempót. Cybertruck az Operánál. Forrás: Bérczi Balázs Musk szerint valamikor 2025-ben juthatnak el oda, hogy megkérik a Cybertruck típusengedélyét Európára és Kínára is, ám ezekhez a piacokhoz némileg módosított verziókat kell majd tervezniük. Most, a gyártás felfuttatásának elején nem akartak erre fókuszálni, először el akarják érni a nagyobb gyártási volument, különben hiába rendel valaki Amerikán kívül. A típusban használt 4680-as akkucellák kapcsán is volt Musknak pár olyan mondata, amely érdekes részletekre világított rá. A vállalat saját lítiumfinomítója még építés alatt van, de a CEO szavaiból úgy tűnik, a Giga Texas területén lévő katód alapanyag gyár már hamarosan üzemkész lesz. Musk úgy fogalmazott, hogy ebben a két, az akkugyártás szempontjából kritikus, és Amerikában máshol nem elérhető üzemben teljesen új gyártástechnológiákat használnak. A Giga Texas katódgyára. Forrás: Joe Tegtmeyer, YouTube. A lítiumfinomítóról már korábban elmondták, hogy nem a máshol használatos és környezetvédelmi szempontból problémás sósavas eljárást alkalmazzák, hanem savmentesen dolgoznak. A katód alapanyagot előállító új épülettel kapcsolatban pedig azt mondta a cég vezetője, hogy enni lehetne a padlóról, annyira zárt a rendszer. A Tesla arról már korábban is beszélt, hogy céljuk, hogy év végére a 4680-asok előállítása olcsóbb legyen, mint amennyiért a beszállítóiktól veszik a 2170-es cellákat. Most azt is elárulták, hogy a gyártás már most kevesebbe kerül, mint amennyiért 2023-ban vásárolták külső forrásból az aksikat, ám idén akkorát esett a lítiumion cellák ára, hogy ez a cél mozgó célpont lett, és még tovább kell faragniuk a költségeken. Ez nem triviális feladat, de látják az ide vezető utat. És ha már akkucellák, akkor említsük meg az akkus energiatárolókat is. Musk szerint jelenleg úgy látják, hogy 2024-ben a tavalyi kiszállítások 2-3-szorosát fogják teljesíteni, ami 30-44 GWh közé teszi a Powerwall és Megapack termékek idei forgalmát. A Powerwall 3-at Musk rendkívül fontos előrelépésnek nevezte, amely, az otthoni energiatároló harmadik iterációjaként már egy igazán kiforrott termék, ám most már LFP cellákkal. A Megapack 2 XXL ipari méretű energiatároló is LFP cellákra váltott már, ám itt a harmadik generáció a Megapack 3 még pár évre van tőlünk. Ebben a legnagyobb változás egyébként az integráció mértéke lesz. Jelenleg egy-egy Megapack akkusziget mellé a szolgáltatónak le kell telepítenie egy elektromos alállomást, ám a Megapack 3 minden eszközt magában foglal majd, lerakják a konténereket és közvetlenül rá lehet csatlakoztatni a nagyfeszültségű távvezetéket Semi Jó hír érkezett a Tesla kamionjának gyártása szempontjából is. A tavaly év elején bejelentett gyártási terveket alaposan átdolgozták, most már nem a Giga Nevada csarnoknak a folytatásaként, hanem az azzal szomszédos telken épül egy teljesen új üzem a kamion sorozatgyártásához. Erről most először látványtervet is mutattak – a tereprendezés már egy ideje zajlik. A Semi gyárának új látványterve. Musk egyébként épp a napokban hagyta jóvá a Semi tömeggyártásának terveit, és úgy látja, amint megkezdődik a nagyobb darabszámú gyártás az új nevadai üzemben, érezhető mértékben járul majd hozzá a kamion a cég bevételeihez. Mint elmondta, a szállítmányozó ügyfeleiket nem érdekli a hype, nagyon racionálisak, látják a számokat és ez alapján döntenek. Supercharger Musk egy keveset beszélt a Supercharger hálózatról is. Ismét megerősítette, hogy a töltők halálhírének keltése korai volt, idén további 500 millió dollárt költenek a hálózat fejlesztésére. A Tesla 2024-es Supercharger tervei. Bár a fókusz a meglévő helyszínek bővítésén lesz, de lesznek új lokációk is ott, ahol a térképen lyukak vannak. Reméljük, ez utóbbi vonatkozik a hazánkba tervezett további töltőkre is, bár a prezentáción felvillanó térképből nehéz volt megállapítani, benne vagyunk-e a tervekben. FSD, Optimus Az első és legfontosabb üzenete a korábbi, HW3-mal szerelt autók tulajdonosainak szólt. Musk elmondta, hogy nem hanyagolják el a régebbi hardvert, amely szerinte még mindig nem érte el teljesítőképessége felső korlátját. Az FSD fejlesztése továbbra is folyik erre a generációra is. Ez olyannyira így van, hogy a nagyjából ötször nagyobb teljesítményű, a HW4-es csomagban található második generációs Tesla AI chip jelenleg igazából a HW3-at futtatja emulációban – azaz úgy tesz, mintha a korábbi hardver lenne. Az új szilíciumlapka erejét még nem engedték szabadjára, de év végére ide is eljutnak. Ehhez szükséges az a hatalmas szerverközpont, amely a Giga Texas déli részén épül. Az elmúlt napokban napvilágot látott egy újabb leleplezőnek szánt cikk a Teslával kapcsolatban, amely arról számolt be, hogy év elején Musk azt kérte az Nvidiától, hogy ne a Teslának, hanem az X-nek (Twitter) és privát mesterséges intelligencia cégének, az xAI-nak szállítson le bizonyos grafikus gyorsítókat. A hír, mint a legtöbb ilyen szenzáció, némi alappal rendelkezett, ugyanis ez valóban megtörtént, csak a döntés körülményeit felejtette el megemlíteni a szerző. Mint kiderült ugyanis, a Tesla és a másik két cég egyszerűen megcserélte megrendeléseit, hogy ne egy harmadik fél kapja ezeket a chipeket. A Giga Texas déli részén épülő szereverpark ugyanis jelentős csúszásban van – áprilisi hír volt, hogy a projekt vezetőjét ki is rúgta a Tesla, az acélvázas szerkezet utolsó elemét pedig nemrég emelték csak a helyére. Miután burkolatot kap és befedik az új csarnokot, még el kell készülnie a komoly folyadékhűtéshez használt hűtőtornyoknak és a hatalmas elektromos betápot fogadó egységeknek. A Tesla augusztusban kaphatja meg az Nvidia gyorsítókat, amelyekből nagyjából 3-4 milliárd dollárnyit rendeltek erre az évre. Musk szerint az AI tréninghez rendelkezésre álló számítási kapacitás jelenleg már nem szűk keresztmetszet a cégnél. Az új tréning hardverrel ezután elkezdik életre kelteni a HW4 képességeit, és már saját jogon futtatja majd az FSD szoftvert az újabb autók számítógépe. Musk azt is elárulta, az ötödik generáció másfél év múlva, 2025 végén érkezhet, de ezzel a szériával már elnevezést is váltanak, ez már az AI5, nem pedig a HW5 nevet viseli majd. Teljesítménye tízszerese lesz a jelenlegi szériáénak, ennek ellenére 700-800 wattal is beéri majd az autók fedélzeti rendszere, és persze, ha csak áll a kocsi és mondjuk az Őrszem fut, akkor ennél jóval kevesebb áramot használ majd. Az FSD újabb és újabb verzióit egyelőre még mindig a 12-es főverzió alváltozataiként számozzák, de Musk szerint ennek adminisztratív jellegű oka van, igazából ezekre érdemes úgy gondolni, mint önálló új változatok, annyira nagy az ugrás teljesítményben. A cég vezetője azt is megosztotta, hogy egy-egy új build, kiadás előtt álló változat százezres nagyságrendben települ az amerikai flottára a háttérben, árnyék üzemmódban. A rendszer folyamatosan elemzi, hogyan döntött volna az AI és mit csinált a sofőr a valóságban, és ahol eltérés van, azt megjelöli – ebből lesz aztán az Nvidia és Dojo rendszerekben a tréning szituáció. Tesla HW4 számítógép, az új FSD chippekkel. Forrás: @greentheonly, X Musk szerint a következő 12.5 és 12.6-os változatokkal már új problémába ütköztek: túl kevésszer kell belenyúlnia sofőrnek ezért olykor sok ezer kilométer mire egy új problémás esetet találnak. Ezzel együtt is sikerült pár ezer nehéznek ítélhető közlekedési helyzetet definiálniuk, és az ezekhez szükséges tanulás segítésére a cég saját fizetett sofőrjeit küldik ki ezekhez a csomópontokhoz, hogy az autó megtanulja mit kell tennie. Az Optimus már dolgozik a Giga Texasban. Az FSD és a HW4 illetve AI5 egyébként az Optimus robotban is összeérnek. A Tesla emberszabású robotjából jelenleg kettő dolgozik a texasi gyárban, teljesen önműködően járnak-kelnek és 4680-as cellákat csomagolnak konténerekbe. Musk most úgy látja, hogy 2025-ben már megkezdhetik az Optimus kisszériás gyártását, első körben saját gyáraik számára, de elképzelhetőnek tartja, hogy ez már ezres, pár ezres nagyságrendet jelent majd. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!