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 Az Európai Bizottság tegnap nyilvánosságra hozott döntése alapján a kínai gyártású villanyautókra júliustól akár 50 százalék körüli vámot is kivethetnek. Most sok részletre fény derült egy kiegészítő anyagból. Az ördög és a részletek A döntéshez kapcsolódó kérdések és válaszok oldal sok olyan részletet felfed, amely a hivatalos sajtóanyagból nem volt egyértelmű. Az egyik ilyen fontos részletkérdésre már tegnap felhívtuk a figyelmet a bejelentésről szóló anyagunkban. Ezek szerint a most bejelentett kiegyenlítő vám az egyébként is esedékes 10 százalékos díjon felül értendő. Így lesz a BYD 17,5 százalékából 27,5, a Geely 20 százalékából 30, a SAIC és más nem együttműködő vállalatok büntetővámjából pedig 48,5 százalékos teher. De a Kínában gyártó európai vállalatok is valószínűleg 31 százalékos vámot fizetnek majd az importra. Ne várj, ha ezekre az autókra fáj a fogad A kiegészítő anyagból a menetrend is kicsit részletesebben látszik már. Ahogy azt tegnap is írtuk, az új vámok még nem léptek életbe, a mintavételbe bevett vállalatok (BYD, Geely, SAIC) most visszajelzést adhatnak a bizottságnak, de csak a számítások pontosságát illetően. Ezek után, legkésőbb július 4-én, a bizottság a hivatalos közlönyében is publikálja a vizsgálat eredményeit és a vámtételek mértékét, ezek pedig a következő naptól lépnek életbe. Az extra vámok célja az Unió szerint nem az, hogy lezárják a határokat ezen termékek előtt, hanem hogy kivegyék az egyenletből azokat a tisztességtelen támogatásokat, amelyben a villanyautós ellátási lánc szereplői részesülnek Kínában, így egyenlővé téve a játékszabályokat a kereskedelemben. Az anyag azt is egyértelművé teszi, hogy fellebbezésnek helye nincs. Az érintett cégek július 4-ig jelezhetik, ha a részükre megküldött számításokban matematikai hiba van, de ezen kívül nem kérhetik a vámtétel csökkentését. A Bizottság viszont a jövőben is nyomon követi majd a villanyautós piac helyzetét és fenntartja a változtatás jogát. Emellett az érintett cégeknek joguk van kérni egyedi elbírálást, de ez egy hosszabb folyamat, hónapokat vesz igénybe. Az is kiderül a dokumentumból, hogy jelenleg nem folyik vizsgálat más országok villanyautó-importjával szemben. A tegnapi bejelentés nyomán az is nyilvánvalóvá vált, hogy a magyar kormány nem támogatja ezeket az új vámokat – szerintük ez gazdasági protekcionizmus, ami nem segít senkinek. Ám ebben a kérdésben az Orbán-kormánynak nincs vétójoga. A vizsgálat előzetes eredményeit ismertetik a tagállamokkal, ám a konkrét vámtételek mértékébe nincs közvetlen beleszólásuk, csak magát a vizsgálati véleményt támogathatják, vagy ellenezhetik, ám a szavazás eredménye nem kötelező erejű. A végleges, novemberre várható vizsgálati eredményt viszont már minősített többségnek kell jóváhagynia, vagy leszavaznia. Azonban, ha olyan helyzet áll elő, hogy nincs meg a minősített többség, de a nem szavazatok aránya sem éri el az 50 százalékot, akkor a Bizottságnak joga van az új vámok bevezetésre. Az sem kizárt, hogy visszamenőlegesen is begyűjtik a megemelt vám összegét az autógyártóktól. A Bizottság ugyanis már előzetesen kötelezte az érintetteket a kínai import villanyautók darabszámának folyamatos jelentésére, így az adatok rendelkezésre állnak. Az ide vonatkozó szabályok szerint, a július 5-ét megelőző 90 napra van joguk visszamenni – ám, hogy ebből az időszakból is behajtják-e a magasabb vámot az importőröktől, arról még nem döntöttek. Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!