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 Az Európai Bizottság tegnap nyilvánosságra hozott döntése alapján a kínai gyártású villanyautókra júliustól akár 50 százalék körüli vámot is kivethetnek. Most sok részletre fény derült egy kiegészítő anyagból. Az ördög és a részletek A döntéshez kapcsolódó kérdések és válaszok oldal sok olyan részletet felfed, amely a hivatalos sajtóanyagból nem volt egyértelmű. Az egyik ilyen fontos részletkérdésre már tegnap felhívtuk a figyelmet a bejelentésről szóló anyagunkban. Ezek szerint a most bejelentett kiegyenlítő vám az egyébként is esedékes 10 százalékos díjon felül értendő. Így lesz a BYD 17,5 százalékából 27,5, a Geely 20 százalékából 30, a SAIC és más nem együttműködő vállalatok büntetővámjából pedig 48,5 százalékos teher. De a Kínában gyártó európai vállalatok is valószínűleg 31 százalékos vámot fizetnek majd az importra. Ne várj, ha ezekre az autókra fáj a fogad A kiegészítő anyagból a menetrend is kicsit részletesebben látszik már. Ahogy azt tegnap is írtuk, az új vámok még nem léptek életbe, a mintavételbe bevett vállalatok (BYD, Geely, SAIC) most visszajelzést adhatnak a bizottságnak, de csak a számítások pontosságát illetően. Ezek után, legkésőbb július 4-én, a bizottság a hivatalos közlönyében is publikálja a vizsgálat eredményeit és a vámtételek mértékét, ezek pedig a következő naptól lépnek életbe. Az extra vámok célja az Unió szerint nem az, hogy lezárják a határokat ezen termékek előtt, hanem hogy kivegyék az egyenletből azokat a tisztességtelen támogatásokat, amelyben a villanyautós ellátási lánc szereplői részesülnek Kínában, így egyenlővé téve a játékszabályokat a kereskedelemben. Az anyag azt is egyértelművé teszi, hogy fellebbezésnek helye nincs. Az érintett cégek július 4-ig jelezhetik, ha a részükre megküldött számításokban matematikai hiba van, de ezen kívül nem kérhetik a vámtétel csökkentését. A Bizottság viszont a jövőben is nyomon követi majd a villanyautós piac helyzetét és fenntartja a változtatás jogát. Emellett az érintett cégeknek joguk van kérni egyedi elbírálást, de ez egy hosszabb folyamat, hónapokat vesz igénybe. Az is kiderül a dokumentumból, hogy jelenleg nem folyik vizsgálat más országok villanyautó-importjával szemben. A tegnapi bejelentés nyomán az is nyilvánvalóvá vált, hogy a magyar kormány nem támogatja ezeket az új vámokat – szerintük ez gazdasági protekcionizmus, ami nem segít senkinek. Ám ebben a kérdésben az Orbán-kormánynak nincs vétójoga. A vizsgálat előzetes eredményeit ismertetik a tagállamokkal, ám a konkrét vámtételek mértékébe nincs közvetlen beleszólásuk, csak magát a vizsgálati véleményt támogathatják, vagy ellenezhetik, ám a szavazás eredménye nem kötelező erejű. A végleges, novemberre várható vizsgálati eredményt viszont már minősített többségnek kell jóváhagynia, vagy leszavaznia. Azonban, ha olyan helyzet áll elő, hogy nincs meg a minősített többség, de a nem szavazatok aránya sem éri el az 50 százalékot, akkor a Bizottságnak joga van az új vámok bevezetésre. Az sem kizárt, hogy visszamenőlegesen is begyűjtik a megemelt vám összegét az autógyártóktól. A Bizottság ugyanis már előzetesen kötelezte az érintetteket a kínai import villanyautók darabszámának folyamatos jelentésére, így az adatok rendelkezésre állnak. Az ide vonatkozó szabályok szerint, a július 5-ét megelőző 90 napra van joguk visszamenni – ám, hogy ebből az időszakból is behajtják-e a magasabb vámot az importőröktől, arról még nem döntöttek. Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!