PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 17. szerda

Itt vannak a részletek az EU villanyautós büntetővámjáról

elektromos autó piac
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

Az Európai Bizottság tegnap nyilvánosságra hozott döntése alapján a kínai gyártású villanyautókra júliustól akár 50 százalék körüli vámot is kivethetnek.

Most sok részletre fény derült egy kiegészítő anyagból.

Az ördög és a részletek

A döntéshez kapcsolódó kérdések és válaszok oldal sok olyan részletet felfed, amely a hivatalos sajtóanyagból nem volt egyértelmű.

Az egyik ilyen fontos részletkérdésre már tegnap felhívtuk a figyelmet a bejelentésről szóló anyagunkban. Ezek szerint a most bejelentett kiegyenlítő vám az egyébként is esedékes 10 százalékos díjon felül értendő.

Így lesz a BYD 17,5 százalékából 27,5, a Geely 20 százalékából 30, a SAIC és más nem együttműködő vállalatok büntetővámjából pedig 48,5 százalékos teher. De a Kínában gyártó európai vállalatok is valószínűleg 31 százalékos vámot fizetnek majd az importra.

Ne várj, ha ezekre az autókra fáj a fogad

A kiegészítő anyagból a menetrend is kicsit részletesebben látszik már. Ahogy azt tegnap is írtuk, az új vámok még nem léptek életbe, a mintavételbe bevett vállalatok (BYD, Geely, SAIC) most visszajelzést adhatnak a bizottságnak, de csak a számítások pontosságát illetően. Ezek után, legkésőbb július 4-én, a bizottság a hivatalos közlönyében is publikálja a vizsgálat eredményeit és a vámtételek mértékét, ezek pedig a következő naptól lépnek életbe.

Az extra vámok célja az Unió szerint nem az, hogy lezárják a határokat ezen termékek előtt, hanem hogy kivegyék az egyenletből azokat a tisztességtelen támogatásokat, amelyben a villanyautós ellátási lánc szereplői részesülnek Kínában, így egyenlővé téve a játékszabályokat a kereskedelemben.

Az anyag azt is egyértelművé teszi, hogy fellebbezésnek helye nincs. Az érintett cégek július 4-ig jelezhetik, ha a részükre megküldött számításokban matematikai hiba van, de ezen kívül nem kérhetik a vámtétel csökkentését. A Bizottság viszont a jövőben is nyomon követi majd a villanyautós piac helyzetét és fenntartja a változtatás jogát. Emellett az érintett cégeknek joguk van kérni egyedi elbírálást, de ez egy hosszabb folyamat, hónapokat vesz igénybe.

Az is kiderül a dokumentumból, hogy jelenleg nem folyik vizsgálat más országok villanyautó-importjával szemben.

A tegnapi bejelentés nyomán az is nyilvánvalóvá vált, hogy a magyar kormány nem támogatja ezeket az új vámokat – szerintük ez gazdasági protekcionizmus, ami nem segít senkinek. Ám ebben a kérdésben az Orbán-kormánynak nincs vétójoga. A vizsgálat előzetes eredményeit ismertetik a tagállamokkal, ám a konkrét vámtételek mértékébe nincs közvetlen beleszólásuk, csak magát a vizsgálati véleményt támogathatják, vagy ellenezhetik, ám a szavazás eredménye nem kötelező erejű. A végleges, novemberre várható vizsgálati eredményt viszont már minősített többségnek kell jóváhagynia, vagy leszavaznia. Azonban, ha olyan helyzet áll elő, hogy nincs meg a minősített többség, de a nem szavazatok aránya sem éri el az 50 százalékot, akkor a Bizottságnak joga van az új vámok bevezetésre.

Az sem kizárt, hogy visszamenőlegesen is begyűjtik a megemelt vám összegét az autógyártóktól. A Bizottság ugyanis már előzetesen kötelezte az érintetteket a kínai import villanyautók darabszámának folyamatos jelentésére, így az adatok rendelkezésre állnak. Az ide vonatkozó szabályok szerint, a július 5-ét megelőző 90 napra van joguk visszamenni – ám, hogy ebből az időszakból is behajtják-e a magasabb vámot az importőröktől, arról még nem döntöttek.

Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.