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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Model X hétköznapok #27 – Miskolc – Várna útvonalterv, avagy variációk egy témára

villanyautózás a gyakorlatban

Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 230.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben arról írtam, hogy egy év és 30.000 kilométer alatt mennyit romlott az akkumulátor állapota, bár a lakókocsis 800 kilométeres Umag-Miskolc utazásunk leírása is beillene ebbe a sorozatba is.

Villanyautóval és lakókocsival az Adriáról: Tesla Model X 90D (2016) és Niewiadow n126 (1986)

Alig hogy hazaértünk a tengerpartról, máris felmerült egy bolgár tengerparti nyaralás ötlete. A hagyományos autósok mindig azt mondják, hogy nekik egy ilyen utat nem kell megtervezni, amire teslásként azt szoktuk válaszolni, hogy nekünk sem, megtervezi az autó.

Ez kétségtelen, azonban ha nem Nyugat-Európa a cél, a tökéletes Supercharger hálózattal, akkor néha érdemes lehet felülbírálni az autó által készített tervet. Egy Miskolc-Várna úton ezzel akár 2 órát is nyerhetünk.

Nem csak az autó képernyőjén, a Tesla applikációban is lehet már útvonalat tervezni, ezért először én is az applikációban néztem rá, mennyi idő lenne odaérni, de az alkalmazásnak nem sikerült útvonalat tervezni, Superchargerek hiányában.

Elsőre azt hittem a bolgár szakasz a nehéz dió szerinte, de kiderült, hogy már a Debrecen-Kolozsvár szakaszt sem tudom véleménye szerint megtenni, túl nagy a távolság két SuC között (egyéb töltőkkel pedig a Tesla navigációja nem tervez).

Rendszeresen tapasztalom, hogy a Tesla app sokkal pesszimistább, mint az autó, jóval kisebb célbaérkezési töltöttséget jósol az alkalmazás, mint az autó képernyője, és a valóság 99%-ban az autót szokta igazolni, ezért az autóba is kimentem megnézni, az mit mond a Miskolc-Várna útvonalra.

A Tesla szerint gond nélkül odaérünk, 17:43 lesz a teljes menetidő, 4:05 töltéssel egy 1192 km hosszú útvonalon. (Valójában picit kevesebb lenne a töltési igény, mert az autó a tervezésnél csak 60%-on volt, nyilván tele akkuval indulnék, de ilyen hosszú úton ez a 10-15 perc nem jelentős eltérés).

A kerülőkön kívül az is növeli a menetidőt, hogy nem mindenhol tudunk (kizárólag) az igazán gyors, 0-60% tartományban tölteni. Például a debreceni Supercharger Miskolchoz túlságosan közel van, így érkezéskor még túl magas az akku töltöttsége, de ahhoz, hogy elérjük Kolozsvárt, magas töltöttségi szintig szükséges tölteni. A gyors töltéshez Nagyváradon, vagy még később volna ideális tölteni, ahol harmadik fél által üzemeltetett töltőkből van is bőven, de SuC egyelőre nincs.

Mindenesetre a tervezés nyűgje leesik a vállunkról, ráadásul az autó szerint kizárólag Superchargereken töltve (esetemben tehát 0 Ft útiköltséggel) is meg tudjuk tenni az utat, igaz, ennek „ára” +150 kilométer autózás.

A Google Maps szerint hagyományos autóval a kiválasztott útvonaltól függően 1031-1055 km (és 13-14 óra) lenne a Miskolc-Várna utazás, ami a Superchargerek érintése miatt 1192 km-re növekszik. Legnagyobb kerülőt a román tengerparton, Constanța-ban lévő SuC érintése eredményezi, de már a Kolozsvár közelében lévő SuC is majdnem 10 kilométerre van az autópályától, Nagyszebenben is le kell menni a külvárosba, a bukaresti töltő érintése pedig különösen fájdalmas lehet, ha nem éjjel kell megközelíteni, hanem nap közbeni dugóban araszolva.

aBetterRoutePlanner

Kíváncsiságból ABRP-vel (aBetterRoutePlanner, a villanyautós útvonaltervező) is ránéztem a lehetőségekre.

Az ABRP alapbeállításokkal egyetlen Superchargert sem tervezett be, így 15:26-ra csökkent a menetidő, amiből 2:12 a töltések összes ideje, 4 töltési megállóval, az út hossza pedig 120 kilométerrel kevesebb a Tesla tervénél, csupán 1076 km.

Mivel az autóm ingyen tölt superchargeren az ABRP pedig lehetővé teszi, hogy preferált töltőhálózatokat adjak meg, beállítottam a Tesla hálózat előnyben részesítését.

Ennek hatására negyed órával és 8 kilométerrel hosszabb lett az út, szintén négy töltéssel tervez, amiből egy Tesla Supercharger. Érdekes módon mobilon tervezve ezzel a beállítással 30 perccel és 25 kilométerrel hosszabb utat javasolt, amelyen az összesített töltési idő lecsökkent 1:52-re, viszont négy helyett öt rövidebb töltéssel tervezett, melyek közül 3 lenne Superchargeren.

ABRP-ben „dupla lájkot” is tehetek a Supercharger hálózatra, hogy még inkább a Tesla hálózatot preferálja a tervezésnél.

Így az utazás ideje tovább növekszik, 16:30-ra, amiből 2:45 a töltések ideje. Ezúttal ismét 4 töltést tervezett az applikáció, amiből 3 db Tesla Supercharger. Ez az útvonal már közelíti a Tesla által tervezettet, persze a Constanța-i kitérőt nem tervezi be az ABRP egy SuC töltésért cserében.

Mobilon ez a terv is kis mértékben eltérő lett, csak 16:04-re növekedett az utazási idő, amelyből 2:26 volt a töltések ideje.

Tanulság? Talán annyi, hogy sok időt nyerhetünk, ha nem hagyatkozunk az autó navigációjára. Igazán érdekes viszont az lenne, hogy a valóságban mennyi időt vesz igénybe ez az utazás. Ha úgy döntünk, hogy sor kerül rá, mindenképp be fogok számolni róla.

Az alábbi útleírást egy olvasónk osztotta meg, aki családjával Magyarország nyugati csücskéből utazott a Napos partra tavaly nyáron egy Kia e-Niroval, ők a román helyett a Szerbián át vezető útvonalat választották.

Bolgár tengerpart Szerbián át, elektromos autóval

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.