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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Ne vegyél Teslát, ha ezekről nem tudsz!

villanyautózás a gyakorlatban
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A Tesla rajongók mindegyikénél megvannak azok a klisék és sztenderd válaszok, amikor kedvenc márkájuk előnyeit kell ecsetelni más márkákkal szemben. Ezek többsége ugyanúgy a múltból eredeztethető, mint a villanyautózással kapcsolatos tévhitek vagy inkább téves félelmek többsége, de van köztük olyan is, ami egyszerűen csak a többi márka ismeretének hiányából fakad. Az elmúlt években volt szerencsém sok különböző gyártó villanyautóit vezetni, így nem csak a Tesla, de a többi gyártó legfrissebb elektromos autóinak a képességeit is ki tudtam próbálni. Íme néhány dolog, amit a Tesla rajongók (többnyire) rosszul tudnak.

Minden körülményt figyelembe vevő hatótáv számítás

Mindannyian tudjuk, hogy a Teslák már hosszú évek óta pontosan kiszámolják és megmutatják, hogy a navigációban beállított célhoz hány százalékos töltöttséggel fogunk odaérkezni, sőt, ha szükség van a cél eléréséhez töltésre, akkor azt is betervezi a rendszer. Bármennyire is triviálisnak tűnik ez a szolgáltatás, még mindig sok olyan gyártó van, amelynek az autói nem tudják megugrani ezt a szintet. A Tesla valóban sok mindent figyelembe vesz az út energiaigényének kiszámításakor, köztük a domborzatot és a szélviszonyokat is. Erről az alábbi cikkben írtunk bővebben:

Ezek alapján kalkulál a Tesla útvonaltervezője

De még ez sem biztosítja azt, hogy olykor ne legyen akár 10 százalékpontos eltérés a tervezet és a valóság között, így ha valaki nem hagy rá 10%-ot, akkor nagyon könnyen meglepetés érheti. Persze Nyugat-Európában a Supercharger hálózat annyira sűrű, hogy amikor a rendszer érzékeli, hogy a kinézett töltőpontot (vagy beállított célt) nem lehet nagy biztonsággal elérni, akkor szó nélkül betervez egy újabb töltést. Kelet felé, vagy ritkásabb töltőhálózat mellett jelzi, hogy picit visszább kellene venni a sebességből, és ezt sajnos néha olyankor is írja, amikor egyértelmű, hogy van út közben más töltő is, amihez áttervezhetne. Szóval tényleg nehéz vele bajba kerülni, de még messze nem tökéletes. Abban a rajongóknak igazuk van, hogy bármennyire is jók a vetélytársak rendszerei, a Tesla Supercharger hálózattal együtt egyelőre még mindig a Tesláé a legjobb rendszer.

Magyar bug
A Tesla a navigációba beállított Superchargerekhez közelítve előkondicionálja az akkumulátort, hogy a töltés a lehető legrövidebb ideig tartson. Viszont van az autók szoftverében egy olyan – teljesen érthetetlen – hiba, hogy ez az előkondicionálás magyar nyelvre állított kezelőfelülettel gyakran nem működik. Többször, többen is jeleztük a Tesla felé, de egyelőre nem érkezett még javítás. Ilyenkor az autó csak a töltés megkezdésekor kezdi az akku fűtését, és a töltés teljesítménye is messze elmarad az ideálistól. De mindez nem lenne gond, ha lenne a kezelőfelületen egy gomb az előkondicionálás indításához, ami nem csak ebben az esetben, de más töltőkhöz menet is nagy segítség lenne. Ez a lehetőség ma már egyre több vetélytárs autóiban megtalálható a töltőhöz menet automatikus előkondicionálással együtt.

A Supercharger hálózat

Ha már töltés és tervezés, akkor érdemes beszélni a Tesla saját Supercharger hálózatáról, amit megint csak ultimate érvként szoktak bedobni a Tesla mellett. Kétségtelen, hogy ennek megléte Európában és Észak-Amerikában olyan kényelmet nyújt, amit egyetlen más autó választása esetén sem kapunk meg. Minden helyszínen 4-40 darab ~130 vagy 250 kW teljesítményű töltőoszlop található, így szinte elképzelhetetlen, hogy egy helyszínen ne találjunk működő töltőt (ha valami miatt az egész állomás áll, akkor azzal nem tervez a navigáció), és általában a foglaltsággal sincs gond. A sok töltőoszlop miatt nagy a forgás az állomásokon, saját megfigyelésem szerint egy 16-20 állásos helyszínen forgalmas időszakban 2-3 percenként megy és jön egy autó. Nagyon kényelmes továbbá, hogy ezek az oszlopok ezekhez az autókhoz vannak tervezve, így nincsenek feleslegesen hosszú kábelek, bénán elhelyezett oszlop, a töltés pedig a kábel csatlakoztatása után azonnal indul, hiszen az autó a Tesla fiókunkban megadott kártyával automatikusan ki is fizeti a töltést.

 

De megvannak ennek a rendszernek is a maga hibái. A töltők többnyire nem autópálya pihenőkben, hanem éttermek, szállodák vagy bevásárlóközpontok parkolóiban vannak. Ez ugyan jó, mert általában van jó étel, kávé és valóban tiszta mosdó (többnyire teljesen ingyen), viszont ezekhez le kell hajtani az autópályáról.

Magyarországon az autópálya-matrica miatt ez egyszerű, de Horvátországban, Olaszországban vagy Franciaországban a kapuknál ilyenkor fizetni is kell, ami forgalmas időszakban akár hosszadalmas mutatvány is lehet.

De sokszor problémás a töltők megközelítése is. Egy nagyobb bevásárlóközpont többszintes parkolóházában gyakran azt sem könnyű kitalálni, hogy melyik bejáraton kell bemenni, nemhogy házon belül megtalálni a töltőket, de ritkán ugyan, de olyan is előfordul, hogy a navigáció nem pont a megjelölt helyre visz. Ezzel egy-egy új helyen (ahol még nem jártunk) rengeteg idő mehet el, ami akkor fáj igazán, ha csak egy rövid, 5 perces töltést tervez a rendszer. Ilyenkor én inkább picit lassabban megyek, hogy az alacsonyabb fogyasztással megússzam a töltést, mert így kevesebb időt vesztek, mintha lehajtanék az autópályáról.

Új Supercharger állomás egy parkolóházban Bolzanoban (fotó: Plugshare)

Persze ha más töltőhálózatokkal is tervezne a Tesla (vagy ki lennének táblázva a töltők az autópályák mentén), akkor azt az 5 perc töltést meg lehetne ejteni egy autópálya-pihenőben lévő töltőnél is. De más töltőket a navigáció egyelőre nem ajánl, ami sokszor óriási hátrány.

A Tesla mindent verő töltési teljesítménye

Minden 150-200 kW-tal tölthető autó tulajdonosa le van sajnálva, hiszen a duplamotoros Tesla Model 3 / Y vagy a Model S / X akár 250 kW-tal is tölthető. „Hol van ehhez képest a többi gyártó?” Ismerős, ugye? A valóság azonban az, hogy ezen a téren a Teslának már semmi előnye nincs. Legalábbis a Model 3 és Model Y szintjén. Én duplamotoros Model 3-nál még csak kétszer láttam 250 kW-ra felfutni a teljesítményt, de akkor is csak néhány másodpercig tudta tartani azt a szintet. Többnyire a 200 kW-ot is csak nagyon rövid időre lépi át. Hiába van kint meleg, hiába fűti elő az akkut, hiába már a harmadik töltés egy sorozatban, hiába megyünk töltés előtt 300 km-en keresztül autópálya tempóban. A 200 kW feletti teljesítménnyel érdemes úgy számolni, mintha nem is lenne. Az új Tesla Model S és Model X más téma, az picit hosszabb ideig képes tartani a 250 kW-os maximális teljesítményt, ha minden egyéb körülmény is adott.

Az Autopilot a legjobb önvezető / vezetéstámogató rendszer

A Tesla hamar rájött, hogy a jó elektromos autók mellé kell egy olyan megkülönböztető jellemző is, amivel látványosan kiemelkedhetnek a többi gyártó közül. Ez lett a kettes szintű vezetéstámogatást (önvezetést) nyújtó Autopilot, ami először felárért, majd később minden autóba alapáron bekerült. A 2016-os debütálásakor a rendszer kiemelkedett a mezőnyből, mára azonban sok tekintetben lemaradt a vetélytársaktól. Fontos azonban megjegyezni, hogy a fenti megállapítás nem a jövőben teljes önvezetést ígérő FSD (Full Self Driving) funkcióra, hanem az Autopilotra vontakozik. Az Tesla Autopilotról bővebben az alábbi cikkben írtam.

Mennyire jó valójában a Tesla vezetéstámogató rendszere?

A Teslák luxusautók

A Teslák a relatíve magas áruk mellé mindig is viszonylag magas felszereltségi szinttel rendelkeztek. A Model 3-nál és Model Y-nál is alap a teljes üvegtető, a műbőr (Tesla terminológiában vegán) ülés, a motoros ülésállítás, az ülésfűtés elöl és hátul, a nagy képernyő, a navigáció, a vezetéstámogató rendszer (Autopilot) és az a rengeteg szoftveres ügyesség, amit beépítettek. Nem is csoda, hogy ez sokakat, akik nem valamelyik prémium márka vevői voltak a luxusra emlékezteti. De azért vegyük észre, hogy ez a német prémium márkáknál maximum a legalsóbb kategóriás termékekkel lenne pariban. A klasszikus prémium gyártók sokkal minőségibb belsőt, több konfigurációs opciót és kényelmesebb utasteret kínálnak.

Ennek ellenére én meg szoktam védeni a Teslát, amikor azt mondják rá, hogy nem prémium autó. Szerintem prémium az (vagy legalábbis az volt az első években), csak nem a szó klasszikus értelmében. A prémiumot, vagyis az egyszerű autókhoz képest a felárat ezért az autóért is hajlandóak kifizetni az emberek. De nem a minőségi bőr ülésért vagy az extra kényelmes futóműért fizetik ki, hanem azokért a technikai megoldásokért illetve az ökoszisztémáért, amit egyelőre csak a Tesla kínál. Tehát az én értelmezésemben a Tesla prémium, de nem luxus autó.

Roaming probléma

A Teslák minden más autónál jobban támaszkodnak az online adatkapcsolatra. Ha nincs internet elérés, akkor szinte semmi sem megy az autóban (persze az autó működik és vezethető). Nincs zenelejátszás, egy idő után nincs pontos navigáció és elkezd hülyeségeket írni a várható érkezési időkkel kapcsolatosan is. Magyarországon nagyon el vagyunk kényeztetve a mobil adatkapcsolat stabilitásával és sebességével, de a határátlépések az utóbbi időben egyre problémásabbak. Már sajnos a telefonoknál is megfigyelhető, hogy az országhatárok átlépése után nehezen találnak rá az új hálózatra, de ott a repülés mód be és kikapcsolása általában rákényszeríti a rendszert, hogy felcsatlakozzon az új hálózatra. A Teslák azonban nem kínálnak ilyen módot. Előfordul, hogy több tíz vagy akár száz kilométeren keresztül nem csatlakozik a rendszer a hálózatra. Ilyenkor az egyetlen mód, hogy csatlakozásra bírjuk az autót az az, hogy újraindítjuk a teljes rendszert. Ez egy kicsit overkill az adatkapcsolat helyreállításának kikényszerítésére.

Hogy ez a probléma mennyire a Tesla és mennyire a szolgáltatók sara, azt nehéz megmondani. De a Tesla rendszere próbálkozhatna jobban, amikor épp nincs adatkapcsolata. Vagy ha ez valamiért nem praktikus, akkor legyen egy gomb az adatkapcsolat megújítására.

Folyamatos távoli frissítések

A hozzám hasonló kockáknak óriási pozitívum, hogy a gyártó nem hagyja magára a korábbi vásárlókat sem. Folyamatosan frissen tartja az 5-10 éve gyártott autók szoftverét is, biztosítva a legújabb kezelőfelületet illetve az új szolgáltatásokat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden új funkció vagy újítás megjelenik minden autóban. Egyre inkább előfordul, hogy az újabb tudáshoz valami lényeges alkatrész fizikailag hiányzik az autóból, vagy egyszerűen csak gyenge a régi számítógép processzora. Tehát bár könnyű úgy értelmezni a folyamatos szoftverfrissítést, hogy annak hála az ötéves autók is azt tudják mint az újak, sajnos ez csak részlegesen igaz.

Ráadásul a folyamatos frissítésnek sem feltétlen örül mindenki. Nagyon sokan vannak, akiknek már a 3-4 évenkénti autóváltás is nagy kihívás, mert nem szeretik a változásokat. Örülnek, hogy ha megszoktak egy rendszert, akkor azt változatlanul használhatják éveken keresztül. Nekik komoly kihívás, hogy a Tesla évente legalább egyszer alaposan átszervezi a képernyőn elérhető kezelőfelületet. Ezekre részben az új funkciók bevezetése, részben a dizájntrendek változása miatt van szükség, de a lényeg az, hogy ez sokakat kihívások elé állít.

Érdemes tehát a Teslákat és a Teslákról terjesztett legendákat a helyükön kezelni. Sok nagyon jó megoldása van a cégnek, de legtöbbször nem minden annyira tökéletes, mint amennyire elsőre tűnik. Sőt, vannak olyan részterületek, ahol más gyártók megoldásai jobbak a Tesláénál. És ez teljesen rendjén is van így, hiszen ez viszi előre a fejlesztéseket.

Tesla tulajdonosként mi ezekről a véleményetek? Ha vannak még olyan területek, ahol a Tesla alulteljesít, akkor azt írjátok meg hozzászólásban!

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.