PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub212Lmh1L2Vtb3Rpb24tZGlqY3NvbWFnb2siIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tdi5odS9lbW90aW9uLWRpamNzb21hZ29rJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9sZWFkLWJhbm5lci1tb2JpbGUtNjAweDUwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvbGVhZC1iYW5uZXItZGVza3RvcC0xMzAweDYwMC0xLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Az európai akkugyártás nagy reménysége volt a Northvolt, amely tiszta, skandináv megújuló-energiával előállított akkucellákkal akarta csökkenteni a helyi autógyártók függőségét Kínától. A remény egyelőre tovább él, de elég mély a gödör. Ez még nem a vég A Northvolt történetének legújabb fordulatával kapcsolatban érdemes körültekintően fogalmazni, hiszen az akkugyártó nem csődbe ment, azaz bedőlt, megszűnt, befejezte működését, hanem az ANE összefoglalója szerint csődvédelmet kért. Ez a megoldás elméletileg lehetőséget ad arra a nehéz helyzetbe került vállalkozásoknak, hogy egy a bíróság által kirendelt csődbiztos felügyelete alatt némi haladékot kapjon a kifizetésekre és rendbe rakja pénzügyeit, átszervezze magát, eladja, ami pénzzé tehető, hogy adósságait kezelhető méretűre zsugorítva tovább működhessen. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy erről a mélypontról később nem minden cég tud felállni, elég csak a Fisker példájára gondolnunk. Évente egymillió villanyautóba gyárt majd akkumulátort a Northvolt német üzeme Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, Peter Carlsson, a jelenlegi vezérigazgató, benyújtotta felmondását és távozik a cég éléről. Közleményében a CEO hangsúlyozta, hogy a csődvédelem alatt is teljesítik az ügyfeleik felé tett vállalásokat. Carlsson nem csak a Northvolt igazgatója volt, de a Tesla egykori Supply Chain (beszállítói lánc) vezetője az akkugyártó társalapítója is. A szakember maradt a felügyelőbizottság tagja és a cég szenior tanácsadója is, de mint mondta, ideje volt átadnia a vezetést másoknak. A svéd akkugyártót kilenc éve alapították és mostanáig 10 milliárd dollárnyi befektetést kapott részvényeseitől, köztük az értékpapírok ötödét birtokló Volkswagentől és a szintén hasonló részesedéssel bíró Goldman Sachs befektetési banktól. Most további 1-1,2 milliárd dollárra lenne szükségük a működéshez. Adósságállományuk jelenleg 5,8 milliárd dollár, készpénztartalékok viszont csak 30 millió, ami nagyjából egy hétre elegendő. A vállalat hét országban összesen 6600 főt foglalkoztat. Kétmilliárd eurós akkurendelést mondott vissza a BMW Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a céggel júniusban bontotta fel beszállítói szerződését a BMW, amely kétmilliárd euró értékben rendelt tőlük korábban akkumulátorokat – bár a K+F területén ekkor még továbbra is számítottak a bajorok a svéd partnerre. Szabotázs: a kínai beszállító direkt gáncsolta el az európai akkugyártót? Szeptemberben írtunk róla, hogy belsős szivárogtatók szerint a vállalat problémáinak fő oka, hogy a pilot üzem sikere után a nagy mennyiségű akkugyártáshoz szükséges berendezéseket egy olyan kínai cégtől vásárolták, amelynek munkatársai – állítólag – kormányzati nyomásra szabotálták a tudástranszfert, és alacsonyan tartották a cellagyártás kihozatali számait, azaz a rengeteg selejt nem volt véletlen. A fenti értesüléseket egyelőre nem bizonyította senki. A Northvolt titkos laborjában jártunk Svédországban Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!