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 A Tesla tavaly szeptemberben vezette be az Actually Smart Summon szolgáltatást amerikai autóin, nemrég pedig megkezdte az európai kocsik frissítését is. A tengerentúli változat eddig sokkal többet engedett, mint ami nálunk elérhető, de lehet, a vizsgálat végén az lesz, hogy azt is korlátozni kell majd. Partitrükk Az autógyártó már 2019 szeptembere óta kínált az emelt szintű vezetéstámogató csomagok részeként egy Smart Summon rendszert, amelynek lényege az volt, hogy egy parkolóban a telefonunk segítségével magunkhoz hívhatjuk az autót. Az ötlet jól hangzott, ám a rendszer meglehetősen gyengén működött, így sok gyakorlati haszna nem volt. Egyrészt nagyon lassan közlekedett az autó, könnyű volt megzavarni a mesterséges intelligenciát, másrészt a telefont távvezérlőnek használva, biztonsági okokból, folyamatosan nyomva kell tartani a működtetéshez a virtuális gombot, ami macerássá teszi a használatot. Az már csak hab volt a tortán, hogy az európai korlátozások miatt nálunk eleve viszonylag közel kellett lenni az autóhoz, hogy ez működjön is. Így amikor két évvel ezelőtt, az ultrahangos szenzorok kivezetésekor kivették a szolgáltatást az elérhető extrák közül, túl nagy veszteség nem ért senkit, mert praktikus haszna kevés volt az eredeti implementációnak. Tavaly szeptemberben azután, az első generáció bevezetésének ötödik évfordulóján, az autógyártó kiadta az új Actually Smart Summon nevű új változatot, amely a Tesla Vision rendszerre támaszkodva kizárólag a kamerákat használja. Az új verzió sokkal jobban, magabiztosabban működik elődjénél, ám továbbra sem tökéletes, felügyelni kell, miközben a parkolóban bóklászó emberek, bevásárlókocsik és tolató autók között navigál. Ráadásul a korlátozások is maradtak: míg Amerikában 65 méterről is használható a szolgáltatás, nálunk az UNECE 79-es számú cikkelye alapján maximum 6 méter lehet a távolság a sofőr és a kocsi között. Az Actually Smart Summonnak így túl sok gyakorlati haszna jelenleg nincs. Persze maga a fejlesztés elkerülhetetlen a teljes önvezetéshez, hiszen az autóknak meg kell tudniuk oldani majd, hogy autóbeállókból, parkolókból, mélygarázsokból is önállóan elinduljanak, vagy az út végén leparkoljanak. De akár akkor is jól jöhet majd ez az extra, ha a zuhogó esőben nem akarunk egy áruház parkolóján végigsétálni a kocsihoz, hanem csak megkérjük, jöjjön elénk a bejárathoz. Itt azonban még nem járunk. Előzetes kiértékelés Bár a rendszer használatakor a felelősség továbbra is a sofőré, neki kell felügyelnie azt a mobiltelefonja segítségével, szinte borítékolható volt, hogy lesznek még ebből koccanásos balesetek és hatósági vizsgálatok. Utóbbira elég volt mostanáig várni. Az amerikai közúti közlekedés biztonsága felett őrködő NHTSA most bejelentette, hogy megkezdte a tudomására jutott balesetek előzetes kiértékelését – ez a lépés előzi meg a hivatalos vizsgálatot, illetve egy későbbi (szoftveres) visszahívást. A dokumentum szerint a hatóság egy Tesla tulajdonos bejelentése alapján kezdett tájékozódni, aki arra panaszkodott, hogy nem volt elég ideje reagálni, amikor látta, hogy az autó egy másik jármű felé tart és neki fog ütközni. Az NHTSA különböző médiabeszámolók alapján legalább három további hasonló balesetről szerzett tudomást, illetve később 12 bejelentést kaptak. Összesen 16 potenciális esetről tudnak, de ezek egyike sem járt személyi sérüléssel. Mivel a szolgáltatás a legtöbb amerikai Teslán elérhető, amennyiben a tulajdonos megvásárolja a megfelelő csomagot, vagy él az ingyenes próbaidőszak lehetőségével, a vizsgálatba bevont autók köre 2,585 millió. Az előzetes kiértékelés során az NHTSA megvizsgálja, hogy a valóságban hogyan működik a rendszer az FSD szoftverrel rendelkező autókon, a kocsik milyen maximális sebességet tudnak elérni, illetve milyen korlátokat szabott a Tesla a használatnak a közutakon. Azt is megnézik, hogy mekkora a késleltetés a mobilkapcsolaton keresztül, azaz tud-e időben reagálni a felhasználó arra, amit a telefonon lát. Az előzetes kiértékelés eredményének függvényében döntenek majd a hivatalos vizsgálat megkezdéséről, amely visszahíváshoz, a szolgáltatás további szoftveres korlátozásához vezethet. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!