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
auto

Kevésbé szennyezhetnek az akkugyárak

egyéb
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

Százötvenszer alacsonyabb kibocsátási határértéket állapított meg a jelenleginél a kormányhivatal a komáromi akkumulátorgyár NMP-kibocsátásra. Az új határérték a Greenpeace által követelt 2 mg/m3-es értéknek is csak a fele, amivel a 2027/28-tól érvényes határértéket alkalmazták a már működő, korábban kiadott engedéllyel rendelkező létesítményre is, számolt be a jelentős sikerről a szervezet.

A Greenpeace tájékoztatást kapott a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivataltól, hogy a koreai SK Innovation céghez tartozó komáromi SK ON Hungary és SK Battery Manufacturing Kft.-k akkumulátorgyárainak jelentősen lecsökkentette a hatóság a károsanyag-kibocsátásuk engedélyezett szintjét. Az új előírás szerint az NMP-t is tartalmazó teljes illékony oldószer (VOC) kibocsátást 150-ről maximum 1 mg/m³-es határértékre csökkentette.

A Greenpeace 2024 nyarán követelte hivatalos levélben a kormányhivataltól az SK cégcsoporthoz tartozó akkugyár és a mellette lévő NMP feldolgozó üzem környezethasználati engedélyének módosítását, azt követően, hogy egy éve nyilvánosságra hozták, hogy a gödi Samsung SDI-ből 2021-ben 81 tonna NMP oldószer kerülhetett a levegőbe.

88 tonna veszélyes oldószer került a levegőbe a gödi Samsung akkugyárból

Az NMP-oldószer (N-metil-2-pirrolidon) a besorolás szerint szaporodási képességeket károsító anyag, azaz károsíthatja a születendő gyermeket. A zöldszervezet szerint a vonatkozó hazai és uniós szabályozás egyértelmű: a rákkeltő, mutagén és szaporodási képességeket károsító anyagokra 2 mg/m³ kibocsátási határértéket szabadna csupán engedélyezni.

A 2024 nyarán megszabott szigorúbb, 1 mg/m³ NMP határérték az új beruházókra azonnal, a Magyarországon már működő üzemek számára 2028 januárjáig, azon beruházóknak pedig, akiknek már folyamatban van az engedélyezési eljárása, 2027-től lépnek érvénybe. Ezt megelőzően a 2023 decemberében kiadott új gödi Samsung engedély már 150-es határértéknél szigorúbb, 2 mg/m³-es NMP határérték betartását írta elő. A Debrecenbe tervezett CATL akkumulátorgyár módosított engedélyében szintén az alacsonyabb, 1 és 2 mg/m³ közötti NMP-kibocsátás szerepel.

A Greenpeace üdvözli a komáromi üzemeknél történt szigorítást és sajnálatát fejezi ki, hogy az akkumulátorüzemek melletti JWH Kft. NMP feldolgozójára nem vonatkoznak a hatóság szerint ezek a szigorú előírások A szervezet továbbra is figyelemmel kíséri az akkumulátorgyárak működését és kibocsátásait.

A zöld szervezet elkeserítőnek tartja, hogy a jogszabályok – a Greenpeace szerint – nem megfelelő értelmezése miatt egyes vállalatok korábban nagyobb mértékű szennyezést folytathattak, miközben a helyi lakosok és a dolgozók egészsége veszélybe kerülhetett.

A Greenpeace követelései a kormánytól:

  • A hatóságok szigorú és hatékony fellépéssel garantálják a hazánkban működő akkumulátoripari létesítmények szennyezésmentes működését. Felháborító, hogy a Greenpeace lassan egy éve nem kap választ arra, hogy miként kerülhetett a gödi kommunális szennyvízbe jelentős mennyiségű NMP-oldószer, ami a termőföldre is kijutott.
  • Készüljön stratégiai környezeti vizsgálat, ami megmutatja az akkumulátor-iparági üzemek környezetre gyakorolt hatásait.
  • Amíg ezek a feltételek nem teljesülnek, addig ne engedélyezzenek hazánkban újabb akkumulátoripari létesítményeket és ne bővítsék a jelenlegieket.

Címlapkép: Dörgő Zsuzsi/ Greenpeace

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.