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
auto

Megnéztük: Volkswagen ID.EVERY1 – ez lesz a belépő szint

A Volkswagen az első Brand Event rendezvény keretében Düsseldorfban lerántotta a leplet a február közepén beharangozott új városi kisautójának koncepció változatáról a Volkswagen ID.EVERY1-ról. A tisztán elektromos autókat felvonultató ID. sorozat legkisebb tagjaként a most tanulmányként bemutatkozó autóval az utolsó láncszem is a helyére kerül a német autógyártó kínálatában. Az ID.EVERY1-t a bemutató után elsők közt a helyszínen néztük meg.

 

Az ID.EVERY1 (everyone, vagyis mindenki) a palettán az ID.2all néven még két évvel ezelőtt bemutatkozó és várhatóan idén piacra kerülő modell alá érkezik. Míg a kettes modell az egykori Polo, addig az ID.EVERY1  a korábban népszerű UP és e-UP kategóriájában igyekszik majd lefedni a piaci igényeket.

Az MEB platform legújabb iterációja már elsőkerék-hajtást is támogat, és viszonylag kis külső méret mellett négy személy számára kínál tágas belsőt és 305 literes csomagteret. Az ID.EVERY1 3880 mm-es hosszával 28 cm-rel hosszabb ugyan az UP!-nál, de 17 cm-rel még így is rövidebb, mint a 4050 mm-es leendő ID.2all.

A Volkswagen ID.EVERY1 lesz az első modell a teljes Volkswagen Csoporton belül, amely az alapjaitól megújult szoftverarchitektúrára épül, így a már legyártott autó az élete során is új funkciókkal gazdagodhat, és lehetőség lesz a vásárlás után is az autó bizonyos részeinek személyre szabására.

A hajtásláncról a bemutatón nem árultak még el sokat, de annyi már tudható, hogy a frissen kifejlesztett 70 kW-os (95 LE) motor 130 km/h-s végsebességet tesz lehetővé. Bár az akkuméretről nem esett szó, az ID.EVERY1 legalább 250 km-t el fog tudni menni egy töltéssel, amit valószínűleg WLTP ciklust figyelembe véve számoltak ki.

Az ázsiai miniautókkal ellentétben a Volkswagen ID.EVERY1 inkább széles, mint magas. 1816 mm-es szélessége közel 20 cm-rel több, mint a Hyundai Inster vagy a Dacia Spring hasonló adata, és jó néhány cm-rel alacsonyabb is (1490 mm) azoknál.

Volkswagen ID.EVERY1

Hyundai Inster

Dacia Spring 65

Hossz

3880 mm

3825 mm

3700 mm

Szélesség

1816 mm

1610 mm

1622 mm

Magasság

1490 mm

1575 mm

1516 mm

Az arányok így az európai szemnek sokkal ismerősebbek lehetnek a német márka korábbi autóiról, de ha jobban megnézzük, akkor sok ismerős vonás is visszaköszönhet azokról. A karosszéria gömbölyded íveit a kerekek körüli és a lökhárítókon lévő élek törik csak meg. Nagyon érződik, hogy a Volkswagen igyekezett a minőségérzetet adó megoldások megtartása mellett, de a költségcsökkentés érdekében mégis egyszerűsíteni kell a dizájnt.

Míg a klasszikus formájú C oszlop és a feketére festett A illetve B oszlopok miatt „lebegő” tető a megszokott formákat idézi, a karosszériába simuló, majd beszálláskor abból kiemelkedő keskeny kilincsek már egyértelműen jelzik, hogy a Volkswagen ID.EVERY1 a legújabb kor szülötte.

Az elsőkerék-hajtás miatt az ID.EVERY1 töltőcsatlakozója és teljesítményelektronikája is az autó elejére került. Tölteni a jobb első sárvédőn lévő CCS csatlakozón keresztül lehet. Töltési teljesítményről egyelőre nem esett szó, mint ahogy az akkukémiáról sem beszél még a Volkswagen. Bár az elöl lévő töltőcsatlakozó mellett pont kapóra jött volna, az ID.EVERY1 se rendelkezik első csomagtartóval (frunk), mivel az első tengely fölötti űrt a dedikált elektromos platform ellenére teljesen kitölti a technika.

Az autó orrán a pupillaszerű fényszórókat egy átlátszó burkolatú front köti össze, de hűtőrács természetesen nem került az autóra. A minimális hűtési igényt a lökhárító alsó részén nyitható nyíláson beáramló levegő biztosítja. A LED-es fényszórók nem csak takarékosak, de egyedi animációkra is képesek. A nappali menetfényt a lökhárítóba épített függőleges lámpatestek biztosítják. A Volkswagen nem csatlakozott a márkanevet kiíró gyártók táborába, így a márkát a világító logók alapján tudja azonosítani az utca népe (ha netán a forma alapján nem lenne egyértelmű).

A tetőn hosszában végighúzódó mélyedés úgy biztosít egyedi külsőt az autónak, hogy ez a belső fejtér méretét nem befolyásolta. A kiegészítő féklámpa két oldalán lévő túlnyúlásoknak az esztétikán túl természetesen fogyasztást csökkentő aerodinamikai szerepe is van. A bemutatott autón lévő 19 colos kerék persze a fogyasztás ellen dolgozik, engem meglepne, ha az ID.EVERY1 alapból ezzel a kerékmérettel kerülne forgalomba.

Az ID.EVERY1 belterében jelentős szerepet kaptak az újrahasznosított anyagból készült textilek, amik a kellemes tapintású egyéb anyagokkal együtt barátságos és nem utolsó sorban tágas, a Poloéhoz hasonló méretű utasteret kínálnak. Az alul-felül laposított, enyhén szögletes kétküllős kormánykerék a mai divatot tükrözi, a műszerfal pedig akár extra tablettel, akár polccal bővíthető.

 

A bemutató után lehetőségünk nyílt beszélgetni egy kicsit Martin Sanderrel, a Volkswagen márka értékesítésért, marketingért és aftersales-ért felelős igazgatósági tagjával. Bár a beszélgetés az ilyenkor megszokott módon időben és témában is erősen limitált volt, Sander elmondta, hogy a mindenkinek való tervezés filozófiája leginkább a sokoldalú belső téren érhető tetten. A beszélgetésnek többször is visszatérő eleme volt, hogy ő és a Volkswagen hisznek abban, hogy az elektromobilitás a jövő, és az e-üzemanyagban illetve a hidrogén hajtásban azok energiaigénye és a teljes folyamat alacsony hatékonysága miatt nem hisznek. Arra kérdésemre, hogy az EU küszöbön lévő módosítási tervének ismeretében hány százalékkal tervezik túllépni a 2025-re megállapított határértéket Sanders határozottan úgy válaszolt, hogy ők úgy látják, hogy a Volkswagen már idén is meg fog tudni felelni az eredeti elvárásnak.

Sander szerint egy ilyen új elektromos autó bevezetésének két fontos feltétele van. Az egyik, hogy profittal lehessen gyártani, a másik hogy legyen rá akkora kereslet hogy be lehessen rá indítani a gyártást. Jelenleg úgy látják, hogy egyik feltétel sem teljesül, de az akkumulátorárak esése és az elektromos autók iránti igény gyors növekedése  hamarosan lehetővé teszi majd az ID.1 gyártását. Az autót egyelőre egyféle hajtáslánccal (akkuméret és motor) tervezik gyártani, de később újabb változatok megjelenése is lehetséges. Arra a kérdésre, hogy milyen kémiájú akkuval készül majd az autó, Sander nem válaszolt.

A Volkswagen csoport 2024 decemberében megállapodott a munkavállalóival a Volkswagen márka jövőjéről, ami biztosítja a felzárkózást és a versenyképességet, a foglalkoztatást és a gazdasági stabilitást. Ennek keretében idén ősszel bemutatkozik a városi családi elektromos autó következő előzetese, és 2027-ig a 20 ezer euró körüli áron érkező (mai árfolyamon 8-8,5 millió forint) ID.EVERY1-nal és a 25 ezer eurós (mai árfolyamon 10-11 millió forintos) ID.2all-lal együtt kilenc új modell érkezik. 2030-ra a cél, hogy a Volkswagen vezető szerepben legyen a nagy volumenű gyártóként a legbiztonságosabb, leginnovatívabb és legnagyobb példányszámban eladott autók piacán.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTIwMjUtMDQtMTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0yMDI1LTA0LTE0LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.