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
auto

Előre szólunk: a Tesla februárja is gyenge lesz

üzlet
2025. 03. 03 - Biró Balázs - 0

A Tesla januári eladásainak csökkenése az elmúlt hónapban kétszer is körbejárta a világsajtót.

Előre segítünk a kollégáknak: kezdhetik a harmadik cikket is a témában.

A tökéletes vihar

A Tesla januári európai eladásainak mélyrepülését február elején már egyszer megírta a teljes világsajtó, az adatokat azonnal össze is kapcsolva Musk megítélésnek vélt zuhanásával. Azután, mivel az első kör valószínűleg megfelelő számú kattintást hozott, az elmúlt héten új szenzációként, újra megírta mindenki a januári számokat, miután egy hírforrás friss adatként tálalva újfent elindította a lavinát.

Erről gondoljon mindenki amit akar, de rendszeres olvasóink biztosan tudják, miért nem szoktunk az autógyártók havi eladásairól külön-külön írni – ilyen rövid időtávon sok minden, szezonális, logisztikai és egyszeri tényezők is befolyásolhatják a számokat, ezért legfeljebb negyedéves, de inkább hosszabb idővonalakat érdemes nézni.

Az, hogy Musk vitatott megnyilvánulásai mennyire befolyásolják majd a Tesla értékesítéseit, persze egy releváns kérdés, de alapvető logikai hiba beleesni a cum hoc ergo propter hoc csapdába, amikor két egymást követő esemény között automatikus ok-okozati összefüggést feltételezünk.

Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy Musk nyilvános szereplésének semmi hatása nem lesz az eladásokra – bár a fogyasztói bojkottok általában csak rövid távon működnek. De ezek a hatások véleményünk szerint ennyire gyorsan nem jelentkeznek, illetve egyelőre semmi konkrét bizonyíték nincs rá, hogy már jelentkeztek is volna.

A közösségi média kommentek inkább csak azt mutatják meg, mit gondol a saját politikai buborékunk – erről gondoskodik az algoritmus.

Elég nehéz elképzelni például, hogy annak a bizonyos január 20-i karlendítésnek a hatására a hónap utolsó 10 napján annyian mondták vissza a küszöbön álló, egy héten belüli autó átvétel időpontot, hogy ez okozta volna az eladási mélyrepülést. Bár a Tesla viszonylag hamar szállít, a januárban átvett kocsikat hetekkel, hónapokkal korábban rendelték meg a vásárlók és nem mindenki bukná szívesen a foglalót sem.

De van kicsit konkrétabb adat is, ami kétségeket ébreszt az elmélettel szemben. Az Amerikán kívüli vásárlók Model 3 szedánjait a Tesla kínai gyára szállítja – a Model Y-ra majd mindjárt külön kitérünk. A Giga Sanghajban viszont, a szezonális hatások (kínai holdújév) ellenére idén januárban 5 százalékkal emelkedett a típus exportja az előző évhez képest.

Ha senki nem rendel már Teslát, akkor miért nőtt a januárban hajóra rakott autók száma?

Magyarországról is volt egy érdekes adat az elmúlt hetekben. Bár a közösségi média kommentek alapján mindenki fogadkozik, hogy Teslát ő már biztos soha nem fog venni, a Tesla Model 3 a negyedik legnépszerűbb használt import volt januárban hazánkban. Nem a villanyautók között, az összes autó között.

De akkor miért?

Ezzel együtt egy pillanatig nem gondolnánk, hogy Musk cselekedeteinek illetve az azt övező médiahisztériának nincs semmi hatása.

Egy friss amerikai felmérés például azt találta, hogy míg több ismert autómárka megítélésben nincs eltérés pártpreferencia alapon, a republikánus szavazók pedig általánosságban sokkal elutasítóbbak a villanyautókkal szemben,

a Tesláról 60-40 aránybán jó a jobboldali és nagyjából ugyanekkora mértékben rossz a baloldali szavazók véleménye. A potenciális villanyautó vásárlók pedig megosztottak. 38 százalékuk szimpatizál Muskkal, 41 százalékuk elutasítja őt, míg a Teslát nagyjából kétharmaduk pozitívan, egyharmaduk negatívan ítéli meg.

De a januári európai adatokra van kézenfekvőbb, logikusabb magyarázat is.

  1. A Tesla Model Y a világ legnagyobb darabszámban eladott autója volt 2023-ban és 2024-ben is. 1,1-1,2 millió fogyott belőle évente és ezzel a Tesla eladásainak kétharmadát teszi ki. Véleményünk szerint a típus eladásaira már tavaly is rányomta a bélyegét, hogy 2023 ősze óta mindenki azt várta, hogy a Model 3-hoz hasonló megújulás, modellfrissítés következik az SUV-nál is. A médiában leggyakrabban felbukkanó pletyka pedig 2024 őszét jelölte ki az újdonság bemutatójának időpontjaként. Ez a fokozott várakozás a sanghaji gyárból származó december végi hírek hatására – ekkor indult ott az újdonság próbagyártása – csak nőtt.
  2. Az új Model Y-t január elején jelentették be Kínában, majd két hétre rá Európában (és Amerikában). Az európai gyár ekkor kezdte meg a próbagyártását és fokozatosan csökkentették az előző modell termelését – február 17-én álltak át teljesen. Egy ilyen modellváltás a legtöbb autógyárban 3-5 hónapig is eltart, ám a Tesla úgy néz ki, másfél-két hónap alatt zavarja le mind a négy gyárában ezt a mutatványt. De ez nem jelenti azt, hogy az eladások nem érzik meg ezt. Nyilvánvaló, hogy csak nagyobb árengedmények segítségével lehet kisöpörni az előző széria készleteit, de egyelőre a szokásostól eltérő nagy akciózást nem látunk, a hazai webshopban például a legolcsóbb előző szériás készletes Y csak félmillióval (2,5%) kerül kevesebbe, mint az új típus – így feltehetőleg nincs több tízezres beragadt készlet. Az újdonságnál viszont kezdetben csak a drágább konfigurációk érhetőek el viszonylag hamar. Ha valaki a legolcsóbb és ezért feltehetőleg legnépszerűbb kisakkus modellt szeretné megvenni, leghamarabb májusi kiszállítással számolhat.
  3. 2023 végén a Szuezi-csatornánál komoly fenyegetésnek voltak kitéve a konténerhajók, amikor tűz alá vettek több áru- és autószállítót a húszi lázadók. Emiatt sok hajótársaság hosszú kitérővel megkerülte inkább Afrikát, és ez érintette a Tesla sanghaji gyárából érkező Model 3 szállítmányokat is, amelyek így 2023 decembere helyett 2024 elején futottak be. Ennek az lett az eredménye, hogy 2024 januárjában az egy évvel korábbi Model 3 számok ötszörösét, februárban másfélszeresét regisztrálták Európában, ezzel egy mesterségesen magas bázist generálva, amihez képest 2025 elejének eleve nehéz dolga volt. (Egyébként, ha a tavalyi magas bázist zárójelbe tesszük, idén januárban kétszer annyi Model 3 fogyott Európában, mint 2023 januárjában).
  4. 2024 végén a Tesla két éve nem látott, rendkívül alacsony, 12 napos raktárkészletre szorította globális autóállományát. Összehasonlításképp az amerikai autógyárak átlaga ugyanekkor 75 nap volt. (Sajnos erről megbízható globális adatunk nincs). Valamikor január végén pedig a Bloomberg korábbi híre szerint két hétre leállt Sanghajban a Model 3 gyártása, mert a gyártósorokat fejlesztették. Idén ráadásul a kínai újholdév, egy mozgó, az egész országot nyolc napra szabadságra küldő ünnep, két munkanappal belógott januárba is, csökkentve minden autógyár termelését.
  5. A Tesla az elmúlt 6-8 hónapban folyamatosan azt mondja, hogy 2025 első félévében bemutat új, olcsóbb modelleket. Azt nem tudjuk, hogy ezek vadonatúj típusok – aka Model 2/Model Q/kis-Y – lesznek-e, vagy csak meglévő autók olcsóbb változatai, de nyilván vannak olyan vásárlók, akik most emiatt kivárnak.

Összességében tehát a Teslánál a mai modern autógyártás egyik legnagyobb volumenű és legrövidebb idő alatt lefolytatott modellváltása van folyamatban, amely minimum az első, de valószínűleg akár a második negyedévben is éreztetheti negatív hatását, mielőtt a gyártás és kiszállítás is visszaáll a szokásos tempóra.

Ezt a negatív hatást tovább erősíti a másik jelentős mennyiségben gyártott típus, a Model 3 európai mesterségesen magas bázisa 2024 elejéről, valamint az elmúlt hetek gyárleállása is. Olvasóinktól azt halljuk, hogy az idén január elején megrendelt autók kiszállítása csak most, az elmúlt hét végén kezdődött meg, de a január közepi rendeléseket még egyelőre nem nagyon kezdték átadni.

Emellett a vállalat az idei első félévre belengetett új, olcsóbb modelljeinek premierje is kivárásra ösztönözheti azokat, akiknek már egy alap Model 3 vagy Y is a költségvetésük tetejét súrolja és szívesen várnának pár hónapot, ha egy olcsóbb autót tudnának berendelni.

Musk politikai tevékenységének hatásáról egyelőre nem tudjuk, hogy hosszú, vagy rövid távon lesz-e hatása, és azt sem tudjuk, hogy az elriasztott baloldali szavazókat kompenzálják-e a jobboldaliak, vagy azok, akik nem hajlandóak az életük minden szegmensét alárendelni egy politikai szekértábornak sem.

Az viszont szinte biztos, hogy a Tesla európai számai most februárban is gyengék lesznek és talán március elején, az új Y kiszállításainak kezdetével rendeződhetnek majd lassan. És ez még a pozitív forgatókönyv, azt feltételezi, hogy nem lesz valami probléma a gyártás felfuttatásánál.

Az igazi kérdés az, hogy Musk megítélése hogyan hat a Tesla jelenleg befutó rendelési számaira. Ezt viszont a cég tájékoztatásának hiányában nem tudjuk. Persze ilyen adatot – egy-két új típus kezdeti előrendelési számain kívül – korábban sem osztottak meg. Ha pedig most megtennék, jó számok közlése esetén az egyik oldal kiáltana hazugságot, gyenge adatokról szóló sajtóértesülések hallatán pedig a másik tábor hangoztatná kételyeit.

Okosabbak akkor sem nagyon lennénk.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.