PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 19. kedd

Újra az ismert Twitter fiók, a @greentheonly szellőztetett meg olyan belsős információkat a Tesla innovációs frontjáról, amelyek régóta keringő kérdéseket válaszolnak meg, miközben legalább ugyanannyi újat generálnak.

Most a gyártó elektromos kamionjának részleteiről derültek ki fontos részletek, mégpedig a cég elektronikus alkatrész-katalógusának jóvoltából.

Moduláris

Talán a legnagyobb fogás a mostani merítésben, hogy a nyergesvontató fémköpenye alá lesve a hivatalos grafika megmutatja az akkupakkok elhelyezését és elrendezését.

Tesla Semi „röntgenkép”: három sorban helyezkednek el az akkupakkok. Forrás: @greentheonly

Akkupakkok – így többesszámban, merthogy három is van belőlük. A rendszer állítólag modulárisan tervezett, így ezek akár egyenként el is hagyhatók, kisebb kapacitású és hatótávú változatokat eredményezve. A 800 kilométeres hatótávú változatot az interneten elérhető  tudás és bölcsesség igénybevételével mi úgy (nettó) 910 kWh kapacitásúra számoltuk. Ez bruttó 950 kWh körülire rajzolja meg a pakk tényleges méretét.  A három energiatároló egység egyesével ezek szerint mintegy 315 kWh kapacitású lehet;  ha ebből elhagynak egyet, akkor az 500 kilométeres hatótávú változathoz 630 kWh körüli érték jön ki. Valamivel több ez, mint amire amúgy tippeltünk volna, de így legalább biztonsággal megoldhatónak tűnik a vállalt hatótáv. Már persze: ha jól okoskodtunk.

Az 1000 voltos rendszerben üzemelő aksik tetején mega cooling névre keresztelt akkuhűtés található. Valószínű, hogy ez szintén pakkonként különálló egység, így ugyanis könnyebb lehet később a gyártónak a különböző változatok konfigurálása is.

Az akkupakkon kívül azonban más is látható az alkatrész-katalógus ábrákon. Például a kamion kormány- és fékrendszere, valamint a jármű fedélzeti rendszere is szerepel az adatok között. A hajtásláncról viszont azt eddig is tudtuk, hogy a három közül az egyik tengelyen kettő motor van (ez felel a nyomatékért), míg a megfelelő sebesség elérése után a takarékos meghajtást biztosító másikon viszont csak egy hajtómű kapott helyet.

Hatékonyság-tengely

A katalógus alapján az is nyilvánosságra került információnak számít már, hogy a két hajtott tengely a két hátsó, s a cég rendszere a szerepüknek megfelelően hivatkozik rájuk. Így az egyiket nyomaték, a másikat hatékonyság-tengelynek hívják.

A most megismerhetővé vált adatok között megtalálható egyébként egy adattábla is, aminek értelmezése elsőre kisebb zavart okozott a közösségi médiában kommentelők számára. A 22 tonnás GVWR érték azonban nem a kamion tömegét, hanem a maximális megengedett tömeget mutatja csak meg. Az viszont egyelőre talány maradt, hogy az abroncsokat miért 45 psi, azaz 3,1 bar nyomásra kell tölteni, mivel ez az érték inkább személyautókra jellemző, míg a nyergesvontatókra általában igaz, hogy katalógus szerint ennek inkább két-két és félszeresét igénylik.

Kiszámoljuk amit a Tesla nem árult el a kamionjáról

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.