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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ennyibe kerül villanyautózni a Mobiliti új áraival

Tegnap délelőtt megjelentek az új, töltőoszloponkénti árak a Mobiliti applikációban, amelyről igyekeztünk egy áttekintést készíteni. Ma pedig azt néztük meg, hogy néhány gyakori autótípus tulajdonosának mennyit kell fizetni az akku teljes feltöltéséért, illetve út közben 100 km hatótáv gyors utántöltéséért.

Tegnapi cikkünk közzététele után több olvasónk jelezte, hogy állításunkkal ellentétben a Shell Recharge 150 kW-os töltőinek árazása nem 265 Ft/percre, hanem az árlistában korábban közzétett 415 Ft/percre emelkedett. Az esti órákban többen jelezték azt is, hogy számos AC 22 kW-os gyorstöltő ára is tovább emelkedett. Újra ellenőriztük a töltési díjakat az alkalmazásban, és ugyanezt tapasztaljuk: számos olyan töltőnél látható jelenleg 285 Ft/kWh díj, amelyeken reggel még csak 170 forintra emelkedett a korábbi 145 Ft/kWh díj.

Az akár nap közben is változó díjak miatt minden villanyautósnak azt javasoljuk, hogy a kellemetlen meglepetések elkerüléséhez minden egyes töltésindítás előtt ellenőrizzék a várható díjakat, ne indítsanak töltést a korábbi tapasztalatok alapján.

Térkép a Mobiliti árdzsungelhez

Mennyit jelent az áremelés a gyakorlatban?

Az alábbi táblázatokban összegyűjtöttük néhány gyakori autótípus esetén a töltési költséget a különböző Mobiliti helyszíneknél és alternatív szolgáltatóknál AC töltőn az üres akkut teletöltve, DC töltőn pedig 100 km út közbeni utántöltéssel kalkulálva.

Az akkumulátor üresről teletöltésének várható költsége

Az első táblázatban az adott típus akkumulátorának teljes feltöltési költsége látható otthoni 70 forintos piaci áron, illetve a Mobiliti új áraival néhány tipikus helyszínen, valamint a MOL Plugee, a TEA., illetve az E.ON elektromobilitás szolgáltatók nyilvános töltőin.

Típus (évjárat) Akku mérete Otthon, piaci ár Mobiliti Auchan AC töltő Mobiliti Decathlon AC töltő Lakótelepi e-Mobi AC töltő MOL Plugee AC töltő TEA. AC töltő EO.N AC töltő, éjszaka
Nissan LEAF (2014) 21 kWh 1470 Ft 3570 Ft 7035 Ft 5985 Ft 3129 Ft 2289 Ft 2079 Ft
BMW i3 (2020) 38 kWh 2660 Ft 6460 Ft 12730 Ft 10830 Ft 5662 Ft 4142 Ft 3762 Ft
Citroën C-Zero (2013) 16 kWh 1120 Ft 2720 Ft 5360 Ft 4560 Ft 2384 Ft 1744 Ft 1584 Ft
Hyundai Kona (2019) 64 kWh 4480 Ft 10880 Ft 21440 Ft 18240 Ft 9536 Ft 6976 Ft 6336 Ft
Egységár 1 kWh 70 Ft  170 Ft
(2,43×)
335 Ft
(4,79×)
285 Ft
(4,07×)
149 Ft
(2,13×)
109 Ft
(1,56×)
99 Ft
(1,41×)

A táblázatból megtudhatjuk, hogy az otthoni töltéssel nem rendelkező, lakótelepen élő elektromosautó-tulajdonosoknak mennyivel kell többet fizetni az otthoni töltéshez képest: Auchan áruháznál töltve mintegy  2,5-szer, Decathlonnál töltve 4,8-szor, lakótelepi e-Mobi vagy önkormányzati Mobiliti töltőt használva 4,1-szer, MOL benzinkúton 2,1-szer, TEA. töltőnél másfélszer, EO.N töltőn este 8 és reggel 6 között töltve pedig 1,41-szer kerül többe a nyilvános töltés az otthoninál.

Utazás közben 100 km utántöltésének költsége

Ebben a táblázatban egy hosszabb utazás során 100 kilométer hatótáv utántöltésének költsége szerepel. Az autók átlagfogyasztását a spritmonitor.de adatai alapján adtuk meg. A töltési idő meghatározására azért volt szükség, mert a Mobiliti hálózatában nem a betöltött energia, hanem a töltési idő alapján kell fizetni. Zárójelben azt is feltüntettük, hogy 100 kilométer utántöltési költsége hány liter benzin árával egyezik, 645 Ft/liter üzemanyagár mellett.

A 415 forintra emelt percdíjas Shell Recharge 150 kW-os töltőinél sokkoló eredményeket kaptunk olyan típusok esetén, amelyek nem képesek kihasználni az ultragyors töltési teljesítményt. Egy idősebb Nissan LEAF esetében több mint 19 literes benzinfogyasztásnak felel meg 100 km villanyautózás költsége, de még a 80 kW-os töltési teljesítményre képes Hyundai Kona tulajdonosa is 10 liter feletti benzinfogyasztással számolhat.

A Mobiliti Decathlon áruházaknál lévő vagy az e-Mobi szolgáltatótól átvett DC töltők 240 forintos percdíjával már „csak” 8-11 liter benzin árát kell kifizetni a villanyautósnak 100 km megtételéért, a Mobiliti Auchan áruházaknál lévő töltőinél a 140 forintos percdíjjal pedig egy átlagos benzines autóhoz hasonló, 5-6,5 liter közötti fogyasztással számolhatunk.

Arra is fontos felhívni a figyelmet, hogy az alábbi táblázatban megadott töltési idők csak meleg (de nem túlmelegedett) akkumulátorral, maximum 80százalékig töltve reálisak. Amennyiben egy kezdő villanyautós a hatótávpara miatt 95 százalékra szeretné tölteni az autóját, a percdíjas töltőkön lényegesen magasabb költséggel számolhat. Érdemes tehát – típustól függően – 60-80 százalékos töltöttségnél tovább indulni és, ha kell, inkább később még egyszer megállni tölteni, mivel 80 százalék felett a DC töltés jellemzően jelentősen lelassul.

A hideg akkumulátor DC töltési ideje szintén jelentősen, akár duplájára is növekedhet, melyet percdíjas töltőnél nem csak a menetidőnk, de a pénztárcánk is bánni fog. Amennyiben nem tudjuk a célállomáson AC töltőn feltölteni az autónkat, érdemes inkább közvetlenül érkezés után, még meleg akkuval DC tölteni, mint órákkal, napokkal később, hideg akkuval beállni egy DC töltőre, hazainduláskor.

A MOL Plugee és a TEA. szolgáltatóknál nem perc, hanem kWh alapon kell fizetni a DC töltésért, így a hideg miatt lassuló akkuval sem duplázódik az üzemanyag-költség. A MOL Plugee DC töltési díjaival egy tipikus elektromos autó 100 km utántöltésért 4-4,5 liter, míg a TEA. töltőjénél 3-3,2 liter benzin árát fizethet.

Típus (évjárat) Fogyasztás
100 km-en
Töltési idő
100 km-re*
Mobiliti Auchan
DC töltő
Shell Recharge
DC 150 kW
e-Mobi, Mobiliti
Decathlon 50 kW DC
MOL Plugee
50 kW DC
TEA. 75 kW DC
Nissan LEAF (2014) 16 kWh 30 perc 4200 Ft
(6,5 l)
12450 Ft
(19,3 l)
7200 Ft
(11,2 l)
2864 Ft
(4,4 l)
2064 Ft
(3,2 l)
BMW i3 (2020) 16,2 kWh 22 perc 3080 Ft
(4,8 l)
9130 Ft
(14,2 l)
5280 Ft
(8,2 l)
2900 Ft
(4,5 l)
2090 Ft
(3,2 l)
Citroën C-Zero (2013) 14,7 kWh 28 perc 3920 Ft
(6 l)
11620 Ft
(18 l)
6720 Ft
(10,4 l)
2631 Ft
(4,1 l)g
1896 Ft
(2,9 l)
Hyundai Kona (2019) 16 kWh 23/16 perc 3220 Ft
(5 l)
6640 Ft
(10,3 l)
5520 Ft
(8,6 l)
2864 Ft
(4,4 l)
2064 Ft
(3,2 l)
Egységár 1 kWh 140 Ft/perc  415 Ft/perc 240 Ft/perc 179 Ft/kWh 129 Ft/kWh

*A töltési időt a Fastned mérései alapján, normál hőmérsékletű akkumulátorral, az akkut az ideális 10-80% közötti tartományban töltve határoztuk meg. A kis akkus típusoknál (24 kWh-s Nissan LEAF és Citroën C-Zero) egynél több töltéssel számoltunk, mivel ha csak az akku 70 százalékát használjuk ki az ideális töltési teljesítmény érdekében, ezek az autók nem képesek 100 kilométert egy menetben visszatölteni. A Hyundai Kona esetében a Shell Recharge töltőjénél természetesen rövidebb töltési idővel számoltunk, mint az 50 kW-os töltőknél, mivel ez a típus itt akár 80 kW-os teljesítménnyel is képes tölteni.

A fenti példákból egyértelmű, hogy a Mobiliti új áraival jelentős mértékben megnövekedett a töltési díj. Alábbi cikkünkben azoknak kínálunk mentőövet, akik alternatív szolgáltató hiányában kénytelenek a cég töltőhálózatát igénybe venni.

Így úszhatod meg a Mobiliti áremelését

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.