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
auto
2024. 03. 02. szombat

Önvezető buszokkal kísérletezik Japán

önvezetés

Helyi források szerint a japán kormány idéntől engedélyezte a már majdnem autonóm, level-4 önvezető technológiával rendelkező járművek korlátozott használatát a szigetországban személy- és áruszállítás céljára.

A Volkswagen elárulta mikor jön el az önvezetés kora

Mint ismert, az önvezetés automatizációját öt különböző szintre soroljuk, kezdve az 1-es szinttől, amely korlátozott vezetéstámogatást nyújt, és lépésről-lépésre emelkedik az 5-ös szintig, amely esetén a teljesen autonóm járművek minden körülmények között, bárhol és bármikor képesek az autonóm közlekedésre. Minél magasabb szintre lépünk, annál komplexebb a kihívás, így az egyes szintlépések feltételeinek megoldása is egyre bonyolultabb. A 4-es szintű autonóm járműveknek képesnek kell lenniük arra, hogy korlátozott területeken, előre definiált feltételek teljesülése esetén emberi beavatkozás nélkül, akár a rendszert felügyelő sofőr nélkül is közlekedjenek.

A SAE összefoglaló táblázata: a kéknél a sofőr vezet, a zöldnél az autó, Forrás: SAE

Japánban a 4-es szintű autonóm vezetési technológiákat használó buszok 2023 áprilisának elejétől közlekedhetnek majd az ország útjain, kezdetben korlátozottan és az alacsonyabb népességű régiókban. Ezen felül a 4-es szintű kézbesítő robotok a járdákon közlekedhetnek majd, legfeljebb 6 km/órás sebességgel. Ezeknek a járműveknek a rendszeres távoli ellenőrzéseihez távfelügyeleti rendszereket, a hackerek elleni védekezéshez pedig kiberbiztonsági rendszereket kell majd telepíteniük az üzemeltetőknek.

A japán kormány azt tűzte ki célul, hogy a 2025-re országszerte több mint 40 különböző területen működnek majd a 4-es szintű buszok.

A szabályozás a személyautókra egyelőre nem vonatkozik, bár a 3-as szinten automatizált autók már egy ideje elérhetőek az országban. Japánban a Honda Legend volt az első Level-3-as szériaautó, amely 2021-ben került piacra. Bizonyos körülmények között, többek között forgalmi dugókban és gyorsforgalmi utakon az autó képes önvezetésre, miközben a vezető más tevékenységet végezhet.

Honda Legend 2021 korlátozott önvezetés közben | forrás: car-images

Kínában már küszöbön a négyes szintű önvezetés

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.