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
auto
2024. 04. 24. szerda

Piacon a kínaiak 1032 kilométer hatótávú villanyautója

elektromos autó

Megjelent a kínai autópiacon a Zeekr 001 elektromos SUV új generációja, melynek különlegessége, hogy már a CATL Qilin akkumulátorával is rendelhető. Az sem utolsó szempont azonban, hogy a jármű hivatalos hatótávolsága ebben a konfigurációban 1000 kilométer fölé nyújtózik.

A ZEEKR 001 lesz az első 1000 kilométeres villanyautó

A Geely autógyártó csoporthoz tartozó prémium elektromosautó-márka legelső modellje 2021 tavaszán mutatkozott be. A külső máig változatlan maradt, a kínai belföldi piacon pedig továbbra is négy alapkivitelben lehet az első Zeekr típust megrendelni. A WE Edition egy egymotoros hátsókerékhajtással és 100 kWh akkuval felszerelt verzió, ennek hatótávolsága a kínai CLTC szabvány szerint 741 km. Ugyanez a WE verzió kérhető összkerékhajtással és kisebb, 86 kWh-s akkuval, így 546 km hatótávra számíthatnak a vásárlók. Mindkét opció alapáron 300.000 kínai jüanba, átszámítva körülbelül 16,4 millió forintba kerül.

Ezeken felül elérhető egy úgynevezett ME Edition szintén 100 kilowattórával, 656 km hatótávval és négykerékhajtással, valamint a legmagasabb felszereltségű YOU kiadás, melynek indulóára 386 ezer jüan, azaz mintegy 21,1 millió forint.

Akinek az alapváltozatok által kínált hatótávolság nem elég, az a 140 kWh kapacitású Qilin akkupakkal már akár 1032 kilométert is megtehet majd egyetlen feltöltéssel. Érdemes megjegyezni, hogy ez is a kínai CLTC szabvány szerint értendő, az európai WLTP-ben mérve az autó hatótávja az 1000 kilométeres álomhatár alatt maradna, de persze még így is igencsak tekintélyes lenne.

A CATL akksija azonban – amelyről itt írtunk korábban –  csak az egymotoros WE változathoz kérhető, és mindössze ezer példány készül belőle. A vásárlóknak ráadásul mélyen a zsebükbe is kell nyúlni érte, mert a Qilin akkus változat felára 103 ezer jüan, amivel a forintra átszámítottan az autó ára megközelíti a 22 millió forintot. A Zeerk 001-ről korábban közzétett információk szerint az akkupakk energiasűrűsége 200 Wh/kg, tömege pedig 700-750 kiló lehet, így az elektromos SUV megközelítőleg 2,4 tonnát nyomhat.

A Zeekr 001 egyébként csupán a második villanyautó, amit Qilin akkupakkal gyártanak. A márka 009-es egyterűje is használja e technológiát, igaz, lényegesen alacsonyabb hatótávval. Ez utóbbi modell 2023 első negyedévében érkezik a vásárlókhoz, míg a Zeekr 001 a CATL aksijával 2023 második negyedévében kerülhet majd az utakra.

A Zeekr egyike azoknak a kínai márkáknak, melynek az európai piacra lépést tervezik. Ha minden az elképzelésük szerint alakul, jövőre már a főbb piacokon (például Norvégiában, Németországban és Hollandiában) elérhetők lesznek a kereskedésekben a 001 -es modellek. A gyártó korábban azt tervezte, hogy Európa saját konfigurációjú járműveket kap majd, de arról egyelőre nincs információ, hogy ez azt jelenti-e, hogy Qilin akksival is megjelennek-e a Zeekrek a kontinensen.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.