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 Egyre inkább megértjük azokat, akik ellenzik a villanyautók vásárlásának állami támogatását. Persze, az még mindig igaz, hogy különösen az alacsonyabb árkategóriákban sokat tud jelenteni, ha a környezetbarátabb technológia felárának lefaragásával segítik a váltást, de a jelek szerint tényleg ezer módja van annak, hogy annyira elszúrjanak egy-egy támogatási rendszert, hogy azzal több kárt okozzanak, mint amennyit segítenek. Németországban kiszámítható, előre ismert, fokozatos kivezetést terveztek be, de sikerült az autó manapság abszolút bizonytalan forgalombahelyezési időpontjához kötni a támogatás mértékét, emiatt a vevő extra kockázatot kénytelen viselni, és nem tud előre, fix összeggel számolni. Magyarországon eddig még senki nem ismerte el hivatalosan, hogy megszűnt az állami program, ezért sokan kivártak míg az újabb támogatási köröket lebegtették. Ennek az lett az eredménye, hogy végül harmadával fizethettek többet az autóért, mint ahogy tervezték, annyira elszálltak az árak. Ugye-ugye, hogy megint megszívattak benneteket? Ezúttal a tengerentúlon voltak nagyon kreatívak, a legújabb példát az Amerikai Egyesült Államok támogatási rendszere produkálta. Magyar minta Az év utolsó Villanyórájában azzal viccelődtünk, hogy csak van valami magyar kötődése az új amerikai villanyautós támogatási rendszer kidolgozásáért felelős csapatnak, mivel az idén január 1-gyel hatályba lépő szabályozást az év végén, december 29-én csütörtökön adták csak ki. Ez már majdnem olyan, mint amikor a magyar kormány a hatályba lépés előtti éjszaka közöl új regulákat a Magyar Közlönyben. Végülis, ami jó, azt nem szégyen lemásolni. Az új amerikai támogatási rendszerrel azonban ez csak a legkisebb gond, ennél nagyobb probléma, hogy a részletszabályokat kidolgozó adóhivatalnak sikerült annyira kusza kritériumokat megalkotnia, hogy egyelőre mindenki csak találgat, mi is benne a logika. Csökken a német villanyautós támogatás Pedig a korábban publikált alapelvek még egészen világosak voltak: a törvénytervezet tartalmazott bizonyos jövedelmi korlátokat amely a túlzottan jómódúakat zárta ki a támogatásól, és az is egyértelmű volt, hogy más értékhatár fog vonatkozni a furgonokra, SUV-k ra és pickupokra, mint az ezeknél kisebb autókra. Előbbiek maximum 80 ezer, utóbbiak 55 ezer dollárba kerülhetnek ahhoz, hogy érvényes legyen rájuk a 7500 dolláros támogatás. De míg az eredeti hírek arról szóltak, hogy a különböző járműkategóriák definícióját az EPA-től, az amerikai környezetvédelmi ügynökségtől veszik át, az adóhivatal végül erre saját szabályokat dolgozott ki. Ezzel azonban azt is sikerült elérni, hogy több márka esetében is egyazon típus különböző felszereltségű változatait hol SUV-nek, hol pedig „egyéb autónak” kategorizál be a rendszer. Abszurd helyzet. Transformerek Az adóhivatal weboldalán közzétett típuslista átolvasás során az ember több furcsasággal is találkozik. Így például a besorolás szerint a gyártó és a típusengedélyekért felelős hatóság szerint is SUV-nak minősülő Ford Mustang Mach-e az adóhivatal szerint nem tartozik ebbe a kategóriába, és nem lehet 55 ezer dollárnál drágább, így csak a két alsó felszereltségi szintig van támogatás. A jobboldaliról tudjuk, hogy kupé, de az adóhivatal szerint a baloldali sem SUV. Ennél is furcsább a Volkswagen ID.4 esete, amelynek két összkerékhajtású felszereltségi szintjét SUV-nek sorolták be, de az egymotoros változatok már nem azok. Ám mielőtt azt hihetnénk, hogy a motorok száma lehet a kulcs, a Teslánál ez a logika is borul. A legnagyobb amerikai villanyautó gyártónál a Model 3 az 55 ezres értékhatár alá tartozik, ami logikus, hiszen ez egy szedán. A Model Y azonban az adóhatóság szerint akár egy, akár kétmotoros, csak akkor számít SUV-nak, ha hétszemélyes a konfiguráció – annak ellenére is, hogy milliméterre pontosan ugyanaz az autó akkor is, ha csak öt üléssel rendeli a vevő. VW ID.4 készül az amerikai gyárban, de a képen látható autók nem mindegyike SUV. Forrás: VW A részletszabályozásból az is kiderült, hogy az új támogatásból részesülhetnek a plug-in hibridek is. E szerint, ha egy legalább 5 kWh kapacitású akkumulátorral szerelték a típust, akkor 2917 dolláros támogatás igényelhető a megvásárlásához, minden további kWh pedig további 417 dollárt ér – egészen a 7500-as limitig, amit 15 kWh-nál érnek el. A fenti két irányelv viszont olyan helyzeteket is szült, mint például, hogy a hivatalos adatok alapján 12 literes fogyasztású, ötüléses Jeep Wrangler 4xe plug-in hibrid jogosult, de egy szintén ötüléses, az EPA szerint 2 literes benzinfogyasztásúnak megfelelő, full elektromos Tesla Model Y nem jogosult a környezetkímélő autók állami támogatására. Megfejtés Az elmúlt napokban sokan próbálták megfejteni az adóhivatal logikáját, de egyelőre valószínűleg Stephen Lopes áll legközelebb a megoldáshoz, aki magánemberként adótanácsadó, és saját bevallása szerint azzal keresi a kenyerét, hogy ehhez hasonló adószabályokat értelmez céges ügyfelei részére, hogy azok élhessenek valamely állami adókedvezménnyel. Lopes a Twitteren osztotta meg az értelmezését. 🧵 / Tesla Model Y 5-Seater IRA A thread from a Tax Accountant 🤓 whose day job is advising corporate clients, ranging from startups to Fortune 500, on how to access various forms of government incentives — Stephen Lopes (@st_lopes) January 3, 2023 Az adótanácsadó végigolvasta a részletes szabályozást és azokat az egyéb dokumentumokat is, amelyeket az behivatkozott. Ezek alapján azt találta, hogy a hatóságok öt paraméter alapján kategorizálták az autókat, amelyekből négyben kell megfelelni ahhoz, hogy a jármű SUV-ként kvalifikálhassa magát a támogatási rendszerben. Az első terepszög azt mutatja meg, hány fokos emelkedőn tud felhajtani az autó anélkül hogy az orrának alja leérne. Itt a célérték 28°. A hátsó terepszög ennek az ellentéte, itt a kocsi hátuljának alja nem érhet le, a célérték pedig 20°. A középső terepszög azt jelzi, hogy hány fokos csúcson áthaladva nem fog leérni az autó alja a kocsi közepénél, és itt 14°lett az SUV határ. Hasmagasságot minimum 20 centiben állapították meg. A tengelymagasság minimuma pedig 18 centiméter lett. A fentiek alapján Lopes azt számolta ki, hogy ha 4,5 centivel megemelnék a Model Y hasmagasságát, akkor teljesítenének ötből négy kritériumot, és megoldódna a probléma, mivel ha emelnek a futóművön, akkor megnőnek a különböző terepszögek is. Persze ez bizonyosan rontana a fogyasztási értékeken és az autó útfekvésén is, kivéve, ha a kocsi megkapná a korábban pletykaként felbukkant, állítható magasságú légrugót. Ennél egyszerűbb és gyorsabb megoldást jelenthet azonban, ha a jelenleg 3000 dolláros extraként árult plusz két hátsó ülést alapfelszereléssé teszik – pláne, hogy ezek amúgy is lehajtható ülések, így túl sokkal nem csökkentenék a csomagtér méretét. Mindenre nem magyarázat Azonban az még így sem világos, hogy például miért felel meg a SUV kritériumoknak a Volkswagen ID.4 összkerékhajtású változata, míg az egymotoros kiadás nem. Itt a megfejtés az lehet, hogy az autó amerikai változatának hasmagassága 16,3 centiméter az egymotoros, de 17 centi a kétmotoros ID.4 AWD Pro és Pro S modellek esetén. Valószínűleg ez a kis különbség elég volt ahhoz, hogy az olcsóbb változat pont lecsússzon az SUV kategóriáról. Szerencsére a típus alapvetően befér az 55 ezres határ alá is, így az adóhivatala furcsa kategorizálása maximum érdekes, de lényegtelen a vásárók pénztárcája szempontjából. A Tesla mellett mostantól a GM is újra jogosult a kedvezményre, így a Bolt már 18.100 dollártól, nettó 7 millió forinttól megvásárolható lesz, de a képen látható EUV változat is alig 500 ezer forintnyi dollárral kerül többe. A hétüléses Model Y-ra is van magyarázat. A szabályozás egy másik pontja szerint ugyanis azok a járművek, amelyekben legalább három üléssor van, mentesülnek a fenti kritériumrendszer alól. Hogy a fenti szabályozás mennyire ésszerű az persze más kérdés. Eleve szerencsétlen dolog a nagyobb, nehezebb autókkal szemben pozitív diszkriminációt alkalmazni, de ha már megtesszük, akkor duplán szerencsétlen a hivatalos EPA kategóriákkal szemben egy alternatív rendszert létrehozni. Pláne: ennyire komplikáltat. Az már tényleg tekinthető a támogatási rendszer karikatúrájaként is, hogy a hivatalos adatok szerint 12 litert (a valóságban pedig ennél valószínűleg többet) zabáló hibrid jogosult a környezetvédelmi támogatásra, míg több márka teljesen elektromos autója nem. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZvbHRpZS1lbGVrcmF1dG8tMjAyNC0wOS0wMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!