November elején indítottuk cikksorozatunkat a Tesla értékesítési adatainak alakulásáról és a tervek szerint minden hónapban megnézzük, illetve megbecsüljük majd a számokat. Az októberi adatokat itt lehet elérni, a novemberről pedig majd nagyjából 1 hét múlva tudunk érdemben nyilatkozni. Most mégis „rendkívüli kiadással” jelentkezünk, mert valami nagyon furcsa dolog történik Norvégiában.
A skandináv ország három szempontból is fontos nekünk:
Egyrészt az évek óta kedvező villanyautós környezetnek (adókedvezmények) és a tehetős és környezettudatos lakosságnak köszönhetően a világon kiemelkedő az elektromos autók részesedése az eladásokból. Idén októberben például az BEV (tisztán elektromos) és PHEV (hibrid) autók az új autó eladások 43%-át tették ki, ami döbbenetes. Másrészt az ország a Tesla európai zászlóshajója, még akkor is, ha Nagy Britannia lassan kezdi átvenni az első helyet a rangsorban. Végül pedig, a fejlett közigazgatási rendszernek köszönhetően, minden nap, szinte valós időben követhetjük a www.teslastats.no segítségével az új Tesla regisztrációkat – ez is egyedülálló a világon.
No, de ne kerteljünk tovább, még a végén megvádol a kedves olvasó, hogy szenzációhajhász címmel csaltam ide. 2017 novemberében a Tesla majd ezer, egészen pontosan 987 új autót regisztrált Norvégiában ami bődületesen jó szám.
Mint az említett sorozatindítóban elmagyaráztuk, a Tesla gyártási és szállítási rendszere miatt az eladások egy elég szabályos ciklust követnek. A negyedév első két hónapja elég lapos, majd az utolsó hónapban jön a tűzijáték. Éppen ezért, érdemes összehasonlítani, hogyan festettek a negyedévek második hónapjai idén? A fenti grafikonon pirossal ki is emeltük, de nem nehéz látni mi lóg ki a sorból:
- február: 100 autó
- május: 226 autó
- augusztus: 195 autó
- november: 987 autó
A 4. negyedév is viszonylag szokványosan indult, már ha az októberi 295 autót szokványosnak lehet mondani, hiszen ez egy átlagos „első hónap” 3-4 szerese. A november azonban egészen elképesztő módon az év második legjobb hónapja lett a maga közel ezer autójával.
Nos a sok bombasztikus szám és jelző után, azért próbáljuk kicsit lehűteni a várakozásokat. Nagyon veszélyes lenne csak 1 ország, 1 adatpont alapján azt várni, hogy akár egész Európában, vagy pláne az egész világon hasonló folyamatok játszódnak le.
De akkor mi történhetett Norvégiában?
Nos, a legvalószínűbb megoldás a rejtélyre a politika mocskos mancsa. Történt ugyanis, hogy Norvégiában idén szeptemberben parlamenti választásokat tartottak. Már a kampány idején felvetették egyes pártok, hogy lassan csökkenteni kellene az elektromos autók adókedvezményeit. Azután, szinte pontosan egy hónappal választási győzelmük után, az új kormányzó erő meglebegtetett egy tervet, melynek következtében a Model S kb. 2%-kal , az X pedig 10%-kal drágulna.
A törvényjavaslat ugyan november végén elbukott, de ki tudja, megrémiszthette-e a norvégokat annyira, hogy sokan előrehozták vásárlási szándékukat. Nem ez lenne az első eset, hogy ilyen történik, hiszen az elmúlt pár évben Hong Kongban és Dániában pontosan ezt láttuk, igaz ott a törvények életbe is léptek. Bár ez a magyarázat elég logikus, kérdés, vajon az új „Tesla adó” október 11-i híre óta eltelt pár hét elég volt-e arra, hogy a Tesla legyártsa és leszállítsa a norvégoknak az autókat?
A következő pár hónapban választ kapunk erre a kérdésre. Ha a Tesla decemberi és/vagy januári számai nagyon visszaesnek a skandináv országban, akkor csak a pánik keltette vásárlási lázról volt szó. De ha szinten maradnak, vagy esetleg illeszkednek egy nagyobb európai trendbe, akkor „mindössze” az elektromos autók és a Tesla további diadalmenetét látjuk.