Személyes történet: A villanyautó a nyugalom szigete

Gábor hosszas utánanézés, mérlegelés és tesztvezetés után jutott arra a döntésre, hogy maga mögött hagyja a hagyományos üzemanyagokat és teljesen elektromosra vált. Az ő személyes története is jól mutatja, hogy lehet racionális döntés még az olyan drága villanyautó vásárlása is, mint az övé.

Mióta jársz villanyautóval? Miért döntöttél úgy, hogy elektromos autóra váltasz?

2016. március óta használok elektromos autót. Előtte három évig agyaltam rajta, hogy belevágjak-e. Sokáig gondolkodtam, hogy egy olcsóbb kategóriájú autóval kipróbáljam a villanyautózást. Voltam is Nissan LEAF tesztvezetésen, de nem volt kedvem ahhoz, hogy két autót tartsak. Meg kellett volna tartani egy dízelt, és amellé venni a villanyautót. Teljes váltásban gondolkodtam. A Teslában az fogott meg, hogy Elon Musk azt ígérte, hogy ez az autó az ember fő autójává válhat. Rengeteg videót néztem meg a neten, utánaolvasgattam egy csomó fórumban, és egyre inkább kezdtem elhinni, hogy ezzel valóban lehet a mindennapokban járni, és helyettesíteni lehet vele a benzines autót. Ez be is igazolódott.

Mi volt az a pont, amikor rájöttél, hogy ez a jövő?

Ez egy jó kérdés. Egy dolgot biztosan tudok mondani: Amikor megkaptam, akkor tudtam, hogy ez a jelen. Az, hogy ez a jövő, az valamikor három évvel korábban lett nyilvánvaló, amikor elkezdtem érdeklődni a téma iránt.

Mi jellemző a mindennapi közlekedésedre? Hány km-t mégy egy nap általában?

Ez nálam nagyon változó. Vállalkozó vagyok. Van hogy megyek 2 km-t az irodámig meg 2 km-t vissza, de van hogy lemegyek vidékre, és van hogy elmegyek külföldre. Egy dolog biztos: nincs benne rendszeresség. De ezalatt a közel másfél év alatt, amióta megvan, 150 km híján 49 ezer km-t raktam ebbe az autóba. És még 8-9 ezret mentem egy Zoeval is ezalatt az időszak alatt, tehát több, mint 50 ezer km-t mentem tisztán elektromosan kevesebb, mint másfél év alatt. Ezalatt egyszer sem hiányzott a benzin vagy a gázolaj.

A hétvégi, családi programokat is meg tudjátok oldani villanyautóval?

Igen. Most jöttünk haza Horvátországból Hvar szigetről, ami egy bő 800 km-es út. Odafele két töltéssel oldottuk meg, visszafelé pedig teszteltem, hogy mit tud az autó, így egy zágrábi töltéssel haza tudtunk jönni. A zágrábi töltésnél kellett várni egy kicsit, viszont egy nagyon jót sikerült ebédelni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Renault Zoe R90 teszt

Milyen autót használsz? Miért erre a típusra esett a választásod?

A választásnál a maximális hatótáv volt a fő szempont. Azon belül próbáltam ésszerűen elkölteni a pénzt. Akkor a legnagyobb hatótávú modell a Tesla Model S 90D volt. Két motoros, de nem performance. Opcióból is csak olyat vettem meg, amit fontosnak tartok. Nincs benne premium package, és nem vettem meg a pneumatikus magasságállítást sem. Megpróbáltam az ésszerűtlenségen belül ésszerű maradni. A legnagyobb hatótávra azért mentem rá, mert egyértelmű volt, hogy Magyarországtól időben még nagyon távol vannak a Tesla Superchargerek, ráadásul a töltőhálózat is gyenge, így magyarországi viszonylatban nagyon fontos a nagy hatótáv. Nyugat-Európában a 60 kWh-ás akkumulátoros Teslák is vígan elmuzsikálnak, mert 50 km-enként van Tesla Supercharger. Egy fontos opciót megvettem, amit azóta a ráncfelvarrt modellekbe már nem lehet rendelni, az a dupla töltő, ami lehetővé teszi a 22 kW-os töltést. Nem gyakran használom, de időnként nagyon hasznos, hogy 22 kW-tal tudok tölteni. Egy zágrábi egy napos ügyintézésnél, megérkezik az ember, bedugja egy AC töltőbe az autót, elintézi a dolgát és 4 óra múlva anélkül tud visszaindulni, hogy villámtöltőnél kellene várnia a töltés befejezésére.

Hol és mikor töltöd leggyakrabban a villanyautód? Tudod-e otthon tölteni az autód?

Egyértelműen otthon. Annál kényelmesebb dolog nincs, mint az otthoni töltés. Egyelőre amíg ingyenesek a töltők szerte a városban, addig ha a városban járok és van a közelben töltő, akkor bedugom. A hatótávja miatt nincs rá szükség, de ha az ember ingyen kapja az áramot, akkor azzal is lehet segíteni a megtérülést. Hosszú utakon mindenképpen az a cél, hogy Tesla Superchargereken töltsön az ember, hiszen azokkal szinte kompromisszummentesen lehet autózni. Ahol pedig nincsenek Tesla Superchargerek, ott a villámtöltőket kell megpróbálni megkeresni.

A vásárlás előtt készítettél-e gazdaságossági/megterülési számítást, mi volt annak az eredménye, s az mennyire igazolódott be a valóságban?

Ez egy olyan dolog, hogy amikor az ember elkezd számolni, akkor addig számol, amíg olyan eredmény nem jön ki, amivel magát meg tudja győzni, hogy ez gazdaságos tud lenni. Valahol az volt a számításom eredménye, hogy ha az előző autómból vettem volna egy újat, akkor ahhoz még hozzáteszek 250 ezer km-nyi üzemeltetést, ami üzemanyag és karbantartás, akkor tartottam kb. ugyanitt. Saját magamnak tehát úgy magyaráztam, hogy kifizettem előre 250 ezer km költségeit. Ez egyelőre működik is. Ha tartom ezt a futásteljesítményt, bőven az autó hasznos élete alatt be tudom hozni. Az autóra az általános garancia 4 év vagy 80 ezer km. A 80 ezer km elég kevés, ezért is nem vettem meg az olyan bonyolult és drágán javítható extrákat, mint a légrugó vagy a motoros csomagtérajtó. Ezekre 80 ezer km-ig van garancia, és valószínűleg horror áron mérik a javítást. A másik garancia az akkumulátorra és a hajtásláncra vonatkozik, ami 8 év km korlátozás nélkül. A normális elhasználódásból származó kapacitásvesztést természetesen kizárják, de a hirtelen fellépő meghibásodást fedezi.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így néz ki a Tesla Model 3 színes tárcsákkal

Ha egy dolgot kellene kiemelni a villanyautózással kapcsolatban, akkor mi lenne az?

Azon a kellemes érzésen túl, hogy nem töltök bele fosszilis üzemanyagot csak azért, hogy azt a közlekedés során elégessem, illetve hogy mennyire kényelmes a használata az otthoni töltéssel, leginkább az életérzést említeném. A villanyautó a nyugalom szigete. Sokkal stresszmentesebb vele az autózás. Hiába van az ember alatt ott az a 422 lóerő, olyan jól el tudok autózni vele 120-130-cal, de akár 110-zel is. Nincs az a remegés, rázkódás, amit a belső égésű motor generál. Ettől sokkal stresszmentesebb, megnyugtatóbb érzés. A másik, amit sokan hátrányként hoznak fel, és én is annak éltem meg mielőtt elkezdtem használni, hogy időnként meg kell állni tölteni. Még ha Superchargereket használ is az ember, akkor is meg kell időnként állni 20-40 percre. De egy hosszú útnál ez magát az utazást is sokkal kellemesebbé teszi. Nincs az, hogy rohanok és csak 2 perc van a pisilésre, a szendvicset meg majd vezetés közben eszem meg, hanem nyugodtan haladok, és amikor megállok tölteni, akkor nyugodtan pihenek. Nem csak az autó töltődik, hanem én is.

A következő autód is elektromos lesz?

Egyértelmű, ez nem kérdés.

További személyes történetek

Elektromos autót használsz?

  • Silver

    A Tesla honlapján mondjuk 100.000 euroért megrendelt Model S-re milyen és mekkora további költségeket kell kifizetni, hogy Magyarországon forgalomba helyezzék?