Formula-E 2017/2018

Hétvégén befejeződött a Formula 1 szezon, így a motorsportok rajongóinak ideje új hétvégi program után nézni. Nem is kell sokat várni, hiszen már most szombaton indul a Formula-E negyedik szezonja. A Formula-e egy együléses, tisztán elektromos formaautókkal vívott bajnokság, ami a versenyzésen túl a résztvevő gyártóknak igyekszik lehetőséget adni az utcai autókba szánt technológiák kipróbálására és fejlesztésére. Az 5 kontinens (Észak-Amerika, Európa, Afrika, Ázsia és Dél-Amerika) 11 városában zajló 7 hónapos versengés nem csak a meghajtási módban, de a helyszínekben is jelentősen eltér a Forma 1-től, hiszen épített versenypályák helyett a csatákat városi környezetben vívják. A némileg kisebb sebességet a szűkebb, falakkal határolt, bukótér nélküli versenytér kompenzálja.

(Fotó: FIA Formula-E)

A tisztán elektromos, együléses autók nemzetközi versenyének ötlete 2012-ben született meg, amit Jean Todt, az FIA vezére is felkarolt hogy a szervezet is segítsen demonstrálni a fenntartható mobilitás létjogosultságát. Az első versenyt 2014-ben a pekingi olimpiai parkban tartották, és azóta minden évben megszervezik.

A most induló szezonban 10 gyártó/csapat 20 versenyzője mérkőzik meg egymással a bajnoki címért, köztük egykori Forma 1-es pilóták, mint Lucas Di Grassi, Antonio Felix Da Costa (tesztpilóta), Kamui Kobayashi, Jerome D’Amrbrosio, Nelson Piquet JR, Nick Heidfeld, Sebastien Buemi és Jean-Eric Vergne, de ülést kapott a sorozatban a négyszeres Forma 1 világbajnok Alain Prost fia, Nico Prost is. A 11 helyszín közül hármon két külön futamot is rendeznek, így a szezon során összesen 14 lehetőség van a pontszerzésre. A Formula-E a most induló szezonjának zürchi versenyével 60 év kihagyás után tér vissza pályaverseny Svájc területére. Az alpesi országban még 1955-ben tiltották meg az autóversenyek szervezését, amit az elektromos meghajtású autók számára 2015-ben engedélyeztek újra.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tovább nőtt Vergne előnye a Formula-E bajnokságban

A pontokat a Formula 1-hez hasonló módon osztják (az első 10 helyezettnek 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 illetve 1 pont jár), de a pole pozíció megszerzője három, a versenyen az első 10 helyen befutók közül a legjobb köridőt elérő versenyző pedig egy extra pontot kap. A verseny során a versenyzőknek egyszer kötelező kiállniuk autócserére. Az autókat sem a kvalifikáció, sem pedig a verseny alatt nem szabad tölteni, és a gumicserére sincs lehetőség.

A Formula-E egyik különlegessége, hogy a verseny alakulását a szurkolók is befolyásolhatják azzal, hogy szavaznak a kedvenc, vagy a legjobbnak ítélt pilótára. A Fanboost néven futó rendszerben a legtöbb szavazatot kapó három pilóta a futam második szakaszában jelentős energiatöbbletet kap. A szavazásra a versenyt megelőző 6 napon van lehetőség, akár minden nap külön szavazattal a bajnokság weboldalán http://fanboost.fiaformulae.com/ (Twitter vagy Facebook azonosítás szükséges), Twitter hashtaggel, illetve a bajnokság hivatalos applikációján keresztül.

A versenyeket Magyarországon az Eurosport 1 csatornán lehet élőben követni. A hongkongi kvalifikációt felvételről szombat (december 2.) reggel 7 órától, a versenyt pedig élőben ugyanazon a napon 7:45-től lehet megnézni.

Addig is íme egy összefoglaló a tavalyi hongkongi futamról:

2017-2018 Formula-E versenynaptár és helyszínek

  1. 2017-12-02 (szombat) Hongkong (Kína)
  2. 2017-12-03 (vasárnap) Hongkong (Kína)
  3. 2018-01-13 (szombat) Marrákes (Marokkó)
  4. 2018-02-03 (szombat) Santiago (Chile)
  5. 2018-03-03 (szombat) Mexikóváros (Mexikó)
  6. 2018-03-17 (szombat) São Paulo (Brazíia)
  7. 2018-04-14 (szombat) Róma (Olaszország)
  8. 2018-04-28 (szombat) Párizs (Franciaország)
  9. 2018-05-19 (szombat) Berlin (Németország)
  10. 2018-06-10 (vasárnap) Zürich (Svájc)
  11. 2018-07-14 (szombat) New York (USA)
  12. 2018-07-15 (vasárnap) New York (USA)
  13. 2018-07-28 (szombat) Montreal (Kanada)
  14. 2018-07-29 (vasárnap) Montreal (Kanada)

Elektromos autót használsz?