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 Óriási, a villanyautósoknak tett ígéretcunamival vezette fel az évet Lepsényi István a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára egy a Magyar Időknek adott interjújában. Nagyszerű sikereket ért el a kormány 2017-ben, de még ennél is többet fognak teljesíteni 2018-ban. Ráadásul úgy, hogy az eredményeket már az év második felében az autósok is élvezhetik. A kép illusztráció: a töltő a kábel csatlakoztatásakor nem indul, kártya és app pedig nincs hozzá. Viszont áll és technikailag működik. A minisztérium legfontosabb üzenete az eredeti cikk végére került, pedig nagyjából ez volt a lényeg: „A kormányzat szándéka ugyanakkor egyértelmű: az elektromobilitás elterjedését kívánjuk ösztönözni, ezért nem tervezzük semmilyen, az autók töltésére szánt villamos energiát terhelő extra adó kiszabását” – mondta el az államtitkár. Nagyjából két hónappal ezelőtt tette közbeszéd tárgyává az egyik gazdasági napilap, hogy a minisztérium az autóba töltött elektromos energia jövedéki adós termékké minősítésén dolgozik, így hamarosan akár az otthoni konnektoros töltés után is adót kell majd fizetnünk. Egy ilyen lépéssel persze nem csak az elektromobilitás terjedését lehetetlenítenék el egy tollvonással, de lényegében konkrét adócsalóvá tennének mindenkit, aki kisegít konnektorral egy bajban lévő villanyautóst. Ugyanígy nem lehetne tölteni a nagymamánál, barátoknál vagy a kisebb szállodákban sem, hiszen az adózáshoz külön mérhető konnektorra, vagy még inkább dedikált elektromos autó töltőre lenne szükség. A hír már valószínűleg akkor sem volt igaz, amikor először leírták, inkább csak figyelem elterelés lehetett a célja, hiszen pont akkor került a kormány elé első alkalommal az a kormányrendelet tervezet, amit akkor nem, csak a két ünnep között tudtak elfogadni. Most már mindenki megnyugodhat, a villanyautók miatt kieső adóbevételt az állam a közeli jövőben nem az elektromos energiára kivetett adóval akarja pótolni. Ez természetesen nem zárja ki, hogy a távolabbi jövőben lesz ilyen adó, vagy hogy más jellegű adót nem vetnek ki az elektromos autót használókra, de mivel az elektromos autók Magyarországon nem terjednek olyan ütemben, mint amilyenben a nemzetközi vállalások teljesítéséhez kellene, a következő 2-3 évben ilyen sarc ésszerűen nem várható. Persze vannak azért sikerek az autóértékesítésben. A magán importban százával behozott használt elektromos autók mellett alakul a hazai új villanyautó értékesítés is. „Eddig hatszáznál is több regisztrált igényt hagytak jóvá, összesen mintegy 900 millió forint értékben.” – nyilatkozta Lepsényi István a 1,5 milliós támogatás sikerességét összefoglalandó. Ezzel a rendelkezésre álló 2 milliárdos keretnek nagyjából a felét meríthették ki. Mivel a frissített szabályok szerint immár céges flottákra (max 35 autó/cég) is lehet támogatást igényelni, egy-egy bevállalósabb igénylő sokat dobhat a statisztikákon. De a vételár támogatás csak az egyik része a kormány elektromobilitást ösztönző programjának. 2018. közepéig megvalósul a régóta várt, az ország átjárhatóságát biztosító elektromos autó töltőhálózat is. Reméljük használni is lehet majd a nyárig kiépülő töltőket, nem úgy mint a mostaniak egy részét (Veszprém) „Az év közepétől legalább 80 kilométerenként találhatnak majd az autósok egy-egy villámtöltőt az autópályák mentén. A kiemelt turisztikai célpontok is stratégiailag fontos területek, hiszen ezen régiókba jelentős számú, köztük gyakran elektromos járművekkel érkező turista látogat el az év legnagyobb részében, ezért ezekre a területekre 2018 közepéig több tucat töltő kerül.” Bár az államtitkár nem részletezte, hogy hova kerülnek majd ezek a töltők pontosan, ennek a hálózatnak az alapját valószínűleg az e-Mobi Kft által tervezett 319 db töltő adja majd. Ez az Evopro töltő sem használható Szombathelyen, pedig sok pénzbe került és ráadásul működik is. Darabra ez is a statisztikát szépíti. Ahogy arról már korábban is hallottunk, a töltőpontokat rendkívül tudományos módszerekkel, egy külön erre a célra fejlesztett szoftverrel határozták meg. A helyszínek ugyan szuper titkosak, bízunk benne, hogy a hosszabb úton lévő autósoknak nem kell majd km-eket kerülniük az autópályától egy-egy töltésért, illetve hogy a töltőpontok környékén elérhető lesz majd egy minimális infrastruktúra (mosdó, kávézó, melegedő). Az államtitkár ezt a folyamatot a következőképpen mutatta be: „A töltőpontok helyszínének meghatározásánál azt vesszük figyelembe, hogy hol mutatkozik jelentős igény a töltési szolgáltatásokra és azt, hogy hol áll rendelkezésre a telepítéshez szükséges megfelelő mögöttes villamosenergia-infrastruktúra, illetve hol lehet azt a lehető legkedvezőbb feltételekkel kialakítani. Az autópályák melletti állomások helyzetének meghatározásakor elsősorban a fogyasztói igényeket helyezzük előtérbe, és ezeket hangoljuk össze az infrastrukturális igényekkel.” Az előző mondatok egyetlen zavaró pontja a jelen idő használata, ami azt a feltehetőleg téves képzetet adja, hogy a helyszínek kijelölése és a mögöttes infrastruktúra összehangolása még csak most zajlik. De mivel a hálózat nyárig, illetve az e-Mobi Kft. vezetőjének ígérete szerint pontosan 2018. május 1-ig elkészül, a helyszínek kijelölésével és az energia biztosításához szükséges mögöttes fejlesztésekkel már valószínűleg régen végeztek. Bár az elektromos autót használóknak elsősorban nem a lakhelyük környékén van szükségük nyilvános töltésre, hanem attól távol, a minisztérium a villanyautó szempontjából legsűrűbb területnek számító Budapestet kiemelten kezelik: „Külön figyelmet fordítunk a fővárosra – mivel az elektromos járművek aránya itt jóval nagyobb a többi településhez viszonyítva –, ezért Budapest területén összesen 169 töltőberendezést telepítünk az előttünk álló időszakban.” Az interjú egy területen maradt adós információval: jó lenne lassan azt is tudni, hogy ezen az egész országot lefedő hálózaton milyen feltételekkel és mennyiért tudunk majd elektromos energiát vételezni. Ha drága lesz, akkor az emberek hosszabb utakra továbbra is inkább a hagyományos autójukat veszik elő, ha pedig ingyenes lesz, akkor olyanok is azon fognak tölteni, akik egyébként megtehetnék, hogy otthon feltöltsék az autóikat. Ezzel viszont azok elől veszik el a töltés lehetőségét, akiknek az adott szituációban tényleg szükségük lenne a töltésre. (Címlapon a pályázati pénzből a semmi közepére egy szélkerék árnyékába épített bükkaranyosi villámtöltő, amit a pályázó néhány hónap után lekapcsolt, így már közel három éve nem használható.) 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!