Állami támogatás villanyautókra: elég ez így?

Legtöbb olvasónk számára talán nem újdonság, hogy az elektromobilitás terjedésének érdekében jelenleg 1,5 millió forintos állami támogatást az állam új elektromos autó vásárlása esetén. Semmiképpen nem szeretnék hálátlannak, vagy elégedetlennek tűnni, alapvetően nem szégyelleni való összeg ez az Unióban, meg aztán ajándék lónak nem illik a fogait kritizálni. Mégis, a hazai autópark siralmas állapotát elnézve, felmerül a kérdés, biztosan elég-e ha az állam ennyit tesz az ügy érdekében?

Természetesen a beszerzési ár támogatása csak egy a villanyautózást segítő kedvezmények közül. Itt van még a regisztrációs adó, illetve a teljesítményadó elengedése, az ingyenes parkolás, de még az (egyszer végre biztosan) kiépülő államilag támogatott töltőhálózat is. Mégis, a magyar jövedelemviszonyok mellett, a vételi ár talán az egyik legnagyobb kihívás.

Az európai modell itthon is működik nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem

Ha szétnézünk Európában, azt találjuk, hogy a magyar támogatás összege abszolút vállalható, sőt struktúrájában meglehetősen hasonlít több EU-s országéra. Ha valaki szeretne elmélyedni a részletekben, javaslom az Európai Autógyártók Szövetségének honlapján található dokumentumot, de itt most, a szemléltetés kedvéért, az EV-BOX oldalán található frappáns kis táblázatot használom majd.

Ebben a 6 országban így támogatják az e-mobilitást. Forrás: EV-BOX

A táblázat első oszlopában az új villanyautók eladási árnak támogatására látunk példákat. Belgiumban, az Egyesült Királyságban és Németországban 4-5 ezer euró körüli összegről beszélünk – ez nagyjából 1,25 millió forint. A németeknél egyébként €60,000 (19 millió forint) a felső határa a támogatható autó árának, ami nyilván csak véletlenül pont annyi, hogy egy német prémium villanyt sem érint (jelenleg), ellenben kizárja a Teslát.

Franciaország a legnagyvonalúbb, itt a támogatás €6,000-nál (1,9 millió forint) kezdődik, de ha leadunk egy 2016 előtt vásárolt dízelt is, további €4,000 üti a markunkat. Hollandia elengedi a regisztrációs adót és van több regionális kedvezmény is, Norvégiában pedig teljesen ÁFA mentes a villanyautó vásárlás. Hozzáteszem, a norvégok ezt könnyen megtehetik, hiszen nem EU tagok. Az Unióban, pár ország átmeneti mentességétől eltekintve, 5% a legalacsonyabb kiszabható ÁFA kulcs.

Mint a táblázat második és harmadik oszlopából kitűnik, minden ország jelentős kedvezményeket biztosít az éves üzemben tartási sarcokból és a cégautó adókból is.

Magyarosra sikerült

Ha a fenti kedvezményeket összevetjük a hazaival, nagyon hasonló struktúra rajzolódik ki. Van egyszer a másfél milliós vásárlási kedvezmény (pipa) 15 milliós vételárig, el van engedve a regisztrációs adó és az átírási illeték (pipa és pipa), a teljesítmény adó (pipa ez is) és cégautó-adó mentesek is vagyunk (alleluja).  Tényleg olyan, mintha valaki összeválogatta volna az európai best of kedvezményeket.

Nos, akkor induljunk is, vegyük meg azt a kis elektronvadászt!

EZT OLVASTAD MÁR?  Együttes erővel lépnek fel a városvezetők a hagyományos meghajtás ellen

Ehhez semmi másra nincs szükségünk, mint, hogy besétálunk egy kereskedésbe és elhozzuk a 1,5 millióval olcsóbb autót ugye? Egy frászt! Van egy ország… meg van egy bürokrácia is. Hogy megértsük, hogyan is juthatunk hozzá a kedvezményhez, elég egy röpke 51 oldalas pályázati kiírást elolvasnunk, majd a 12 oldalas segítővel a kezünkben kitölteni a pályázati anyagot. Ezután az aktuális határidőig, a megannyi melléklet csatolásával, benyújthatjuk a pályázatot és ha szerencsénk van, még nem fogyott ki a 2 milliárdos keret.

Uram Isten! Ezt valaki tényleg komolyan gondolta?!

Könnyű vasárnapi olvasmány az NGM-től. Forrás: E-mobi

Hozzáteszem, egyelőre, sajnos, nem kell attól tartanunk, hogy elfogy a pénz, hiszen ha mindenki a maximumot igényelné meg, akkor is 1300 autóra lenne elég. Jelenleg évente alig néhány száz tisztán elektromos autó talál gazdára, így a keret egy darabig még elég lesz. A kedvezmény egyébként a vételár maximum 21%-a lehet, de nem kell félni, már ez is azt jelenti, hogy kb. egy 7 millió forintos autóval kimaxoltuk.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy vásárolni is csak az előre regisztrált kereskedőktől és az előre jóváhagyott típusok közül lehet. Ennek listáját a kiírás szerint az E-mobi honlapján találjuk, illetve csak keressük, mert sem a pályázati anyagok között, sem a tájékoztatókban, sem külön menüpontban nincs. Megnézhetnénk a GYIK-et, de az az oldal üresre sikerült és a beépített kereső sem segít. Kis botorkálás után egy 2016-os hírben azért megtaláljuk a linket. Csodás, de mivel frissítve nagyon nem volt a dokumentum, pl az új generációs Leaf sincs rajta. És, bár határozottan első világbeli probléma, ha valaki úgy tervezte, majd Ausztriából, vagy a holland Tesla központból behoz egy Model 3-at, sajnos rossz hírem van. Bár a 15 milliós összeghatárba mind a kis, mind a nagyobbik aksis verzió beleférne, a privát import nem játszik.

Nem úgy tűnik, hogy sok gyakran ismételt kérdéssel fordulnak az E-mobihoz. Forrás: E-mobi.hu

Oldtimer múzeum 93 ezer négyzetkilométeren

Azt, hogy ez a program mennyire működik jól, vagy mennyire nem, talán nem kell ecsetelnem.

A KSH adatai szerint hazánkban több mint 3,3 millió személygépjármű van és az átlagéletkoruk 14 év. Siralmas. Mindeközben évente úgy 100 ezer új  és 140 ezer használt autó érkezik az országba és 700 ezer használt autó cserél gazdát. Átlagéletkoruk 12 év.  Magyarul a roncstelepi szökevényeket adjuk-vesszük.

Eladó. Mi lenne ha a roncstelep venné meg? Forrás: Vezess.hu / Szörényi András

Könnyen kiszámolható, hogy a jelenlegi 100 ezer körüli új-autó eladásokkal 33 évig tartana lecserélni a teljes autóparkot – addigra a legelső új autó, pont matuzsálem lenne. Nyilván valamit tenni kell. Megannyi szempont mellett az sem elhanyagolható, hogy a sok öreg nyugati kiselejtezett jármű továbbra is szennyezi a környezetet.

Hogyan lehetne javítani a helyzeten?

Ha az új-autó eladásokat nézzük, a közép és felső-osztályt továbbra is a villanyautózás irányába kellene terelni. Ennek nagyon fontos része a töltési infrastruktúra, de ezzel a témával most itt nem foglalkozunk. Bár a jelenlegi támogatási összege, nagyjából ott van ahol a német, vagy a brit, ha azt nézzük, hogy az egy főre jutó GDP nominálisan nagyjából fele az EU 28-ak átlagának, egyértelmű, hogy ez még nem elég az áttöréshez.

EZT OLVASTAD MÁR?  Helyreigazítás? Pontosan mi is a helyes?

2015-ben az átlagos új autó ára kevéssel 7 millió forint alatt volt és, ha a másfél milliós állami támogatással nézzük, villanyautóból ez maximum a Zoe-ra elegendő. De mégis ki fizet szívesen dupla árat egy Clióért?

A jelenlegi 2 milliárdos keret és a 1,5 milliós támogatás mellett, a KSH szerint 2016-ban úgy 400 új villanyautó került forgalomba. Ez a keret harmadát sem vihette el. Van itt még tartalék, de ha 10x ekkora összeget szánna az állam erre, az is csak annyi lenne, mint amennyit a határon túli foci támogatására költünk.

Megfontolandó lenne az államilag támogatott kamatozású hitel, vagy lízing bevezetése is zéró emissziós autó vásárlása esetén. Kedvező kamatozással, lehet sokan szívesebben bevállalnák az egyszeri nagyobb beruházást.

OK, csak 24 kWh-s az aksija, és biztos nem tud már annyit se, de 2 millióért hogy hangzik? Forrás: hasznaltauto.hu

Az igazi áttörést azonban a használt autó vásárlás bevonása jelentené a támogatott körbe. Tudjuk, Magyarország erős és büszke ország, de annyira talán nem, hogy itt százezrek vegyenek 8-10 milliós Leafeket évente. Viszont használtan már 3-4 millióért lehet venni villanyost és itt döntő lehetne a másfél milliós segítség. A Használtautó.hu-n jelenleg mintegy 90 ezer 4, vagy 5 személyes személyautó van – ebből azonban sajnos csak mintegy 200 villanyos. A fenti változás bizonyára fellendítené a használt nyugati elektromos autók importját. Azonban ez, a jelenlegi helyzettel szemben, maximum 4-5 éves, modern, biztonságos, környezetkímélő járműveket jelentene.

Természetesen lehet ezeket az ötleteket még fűszerezni. A pár évvel ezelőtti német példát követve, lehetne „roncsprémiumot” fizetni bizonyos kor feletti autó beszolgáltatásáért. Ezzel párhuzamosan, szigorítani kellene a behozható autók maximális életkorának szabályozását. Nem lenne rossz, ha Európa roncstemetője helyett az új, nagyobb hatótávolságú villanyosok megjelenésével lecserélésre kerülő második, harmadik generációs elektromos autók új hazájává válnánk.

Elektromos autót használsz?