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
auto

Akkumulátor technológia: nikkel alapú akkumulátorok

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

A modern elektromos autózás megteremtésében az anyagtechnológia, azon belül is az akkumulátor technológia fejlődése játszotta és játssza ma is a legnagyobb szerepet. Hogy ezt jobban megértsük, érdemes megismerkedni az energiatárolás fejlődésével. Öt részes cikksorozatunk elkalauzol az akkumulátorok fejlődésének legfontosabb állomásaira és segít megérteni, hogy miért a lítium-ion technológia az, ami újabb esélyt adott az elektromos autózásnak.

Az első cikkünk a világ legismertebb, legelterjedtebb akkumulátor fajtájával, a savas ólomakkumulátorral foglalkozik, a második részben a nikkel alapú, NiCd (nikkel-kadmium) és a NiMH (nikkel-fémhidrid) akkumulátorok jellemzőit nézzük át röviden.

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

Nikkel alapú akkumulátorok

Valószínűleg nem mindenkinek ugrik be azonnal, miről is van szó, pedig az emberek nagy része találkozott már velük élete során. Legáltalánosabb megjelenési formája a ceruzaelem (AA) újratölthető változata.

Kifejlesztése egy svéd tudóshoz, Waldemar Jungnerhez köthető, aki 1899-ben hozott létre először a nikkel-kadmium akkumulátort. Ekkoriban a találmány fő versenytársa az ólomakkumulátor volt. Kísérleteztek más összetételű variánsokkal is, de robusztus felépítése és kedvező tulajdonságai miatt az 1990-es évekig a kadmium (Cd) maradt a nikkel mellett az akkumulátor másik összetevője. Eddig az időszakig a hordozható eszközökben szinte kizárólag NiCd akkumulátorokat találunk. A kadmium élettani hatását tekintve meglehetősen mérgező, ezért miután megjelentek a kevésbé toxikus nikkel-fémhidrid (NiMH) akkumulátorok, a nikkel-kadmium kezdett eltűnni a piacról.

Nikkel-kadmium (NiCd) akkumulátorok

A nikkel-kadmium akkumulátorok számos előnyös tulajdonsággal rendelkeztek a savas ólomakkumulátorral szemben, azonban elterjedését kezdetben gátolta rendkívül magas ára. A kutatások csak 1932-re jutottak el odáig, hogy a tömör kadmium elektródát porózus szerkezetű galvanizált elektródára cseréljék. Ezután még 15 évnek kellett eltelnie, mire sikerült megoldani az akku másik nagy problémáját, a töltés közben keletkező gázok kiszabadulását. Innen már csak néhány évet kellett várni, hogy a legtöbb rádióba, videófelvevőbe, szerszámgépbe és életmentő felszerelésbe ezek az akkumulátorok kerüljenek.

NCd_batteries

Nikkel-kadmium akkumulátorok különböző méterben. Forrás: exellbattery.com

A 80-as években megjelentek a továbbfejlesztett nikkel-kadmium akkumulátorok, amelyek akár 60%-kal nagyobb kapacitással rendelkeztek normál társaiknál, ezzel teljesen felforgatva a hordozható eszközök iparát. A kapacitásnövekedésért viszont nagy árat kellett fizetni, ugyanis nőtt az akkumulátorok belső ellenállása, valamint csökkent az élettartama, kevesebb töltési ciklus elviselésére voltak alkalmasak mint elődeik. A rövid termékéletciklussal rendelkező kézi készülékekbe azonban tökéletesen megfeleltek.

A standard NiCd akkumulátorokat ma is a legstrapabíróbb energiatárolóként tartják számon. A legnagyobb hátránya a „memória-effektus” amely a kapacitás gyors csökkenéséhez vezet nem megfelelő használat esetén. Ha ezeket az akkumulátorokat nem töltjük fel vagy nem merítjük le teljesen, akkor a cella „megjegyzi” ezt és később, ha akarjuk sem tudjuk kihasználni a cellában lévő összes energiát. Ez a tulajdonság az ólomakkumulátor tökéletes ellentétévé teszi, mert a savas társai a ciklikus használatot viselik nehezebben. A modern NiCd akkumulátorok már kevésbé hajlamosak az emlékezésre és megfelelő töltési eljárásokkal javítható a lecsökkent kapacitás is.

Az NiCd akkumulátorok előnyei és hátrányai

Előnyök Hátrányok
Tartós és hosszú élettartamú Az energiasűrűsége kisebb, mint az újabb akkumulátoroké
Bírja a gyors töltést (a kor színvonalán) A „memória-effektus”, a kapacitás gyorsan csökken ha nem ciklikusan használjuk.
Igénytelen a pontos töltésre és kisütésre Mérgező alapanyagot tartalmaz (Cd)
Hosszú ideig tárolható akár lemerülve is Gyors önkisülés, hosszú idejű után tárolás mindig újra kell tölteni
A tárolás és a szállítás nem igényel különösebb odafigyelést Alacsony cellafeszültség (1,2 V)
Jól bírja az alacsony hőmérsékleten történő üzemeltetést
Alacsony ár, főleg a töltések számára vetítve
Sokféle formában és méretben kapható

Nikkel-fémhidrid (NiMH) akkumulátorok

A kadmium mérgező tulajdonsága és a folyamatosan növekvő energiatárolás iránti igény a kutatókat újabb akkumulátor típusok irányába terelte. Ennek nyomán 1967-ben megkezdődtek a kutatások a kadmium helyettesítésére vonatkozóan. A fém hidrideket az 1980-as években kezdték használni és segítségükkel a nikkel-kadmium akkumulátornál akár 40%-kal nagyobb energiatároló képességű cellák állíthatók elő.

De mik azok a hidridek?

A hidridek nem jelentenek mást, mint az anyagok hidrogénvegyületeit. Értelemszerűen amikor fém-hidridekről beszélünk, akkor a hidrogén és valamilyen fém reakciójából származó vegyületre kell gondolnunk. Rengeteg változata létezik, egycentrumos, többcentrumos, stb… viszont számunkra sokkal érdekesebb, hogy a cellákban a kadmiumot nikkel-oxid-hidroxid NiOOH nevű anyagra cserélték.

NiMH_batteries

A nikkel fém-hidrid akkumulátorok különböző megjelenési formái. Forrás: nimhpower.com

Természetesen a NiMH technológia sem mentes a hátrányoktól. Az új cella töltése és kisütése több odafigyelést, precízebb töltésvezérlő elektronikát igényel mint közvetlen elődje. Főleg a korai változatok mutattak rendkívül nagy önkisülést. A feltöltés utáni első nap képesek voltak elveszíteni a töltöttségük akár 20%-át. Az önkisülés mértéke ezután jelentősen lassult, viszont így is, körülbelül 10% volt havonta. Ez a hátrány csökkenthető, de mint minden mérnöki tudományban, egy másik paraméter, például a kapacitás rovására. Az elektromos autókban való alkalmazásig még rengeteg problémát kellett megoldani.

Legismertebb megjelenési formája, csakúgy, mint az NiCd akkumulátoroknak, a ceruzaelemek helyettesítésére szolgáló újratölthető elem. Sajnos az NiMH cellák feszültsége szintén 1,2 V, ami az 1,5 V-os elemekhez beállított készülékeknél gondot okozhat. Amelyik készülék kijelzi az elemek állapotát, azok lemerültnek jelezik az akár 100%-ra töltött cellákat is. Ennek ellenére nagyon népszerű alternatívaként szolgált és szolgál a mai napig ezekben a készülékekben. Alkalmazási területei viszont nem állnak meg az elemek helyettesítésénél. A termékek széles palettájában, mobiltelefonokban, szerszámgépekben, kerékpárokban és számítógépekben hosszú éveken keresztül az NiMH akkumulátor volt a vezető energiatároló.

Az NiMH akkumulátorok előnyei és hátrányai

Előnyök (az NiCd akkumulátorokhoz képest) Hátrányok
40%-kal nagyobb kapacitás Rövid élettartam, főleg gyakori mélykisütés esetén
Kevésbé hajlamos a „memória-effektusra” és ha kialakul könnyebben regenerálható Érzékenyebb a töltés módjára, főleg a túltöltésre
Kevesebb betartandó előírás a tárolásra és szállításra vonatkozóan Magas hőtermelés töltéskor és kisütéskor is
Kevésbé környezetszennyező Nagyon gyors önkisülés
Könnyebben újrahasznosítható Kis hatásfok, azaz bevitt / kivett energia (65%)
Széles hőmérséklet tartományban üzemeltethető

Alkalmazásuk a járműiparban

Az előző részben megtudhattuk, hogy az ólomakkumulátorokat a prototípus fázis vagy legfeljebb az első ráncfelvarrás után száműzték a legtöbb korai elektromos járműből, mert energiasűrűségük nem elegendő a vásárlók által minimálisan elvárt hatótáv eléréséhez sem. A NiCd és NiMH akkumulátor azonban már kompromisszumokkal, de elegendő lehet. Nézzünk néhány példát a múltból amikor ez az akkumulátor valós villanyautóban szerepet kapott az energia tárolásában.

GM EV1

A General Motors első elektromosnak tervezett autójának az EV1-nek második generációja (1997-’99) 18,7 kWh-ás NiMH akkumulátorcsomaggal készült. A megfelelően összekapcsolt cellák névleges feszültsége 312 V, kapacitása pedig 60 Ah volt. A teljes akkupakk tetemes részét képezte a jármű 1320 kg-os össztömegének. A motor 102 kW teljesítmény leadására volt képes, amivel valószínűleg nem lehetett elérni sportautókat megszégyenítő gyorsulást de a kor járműveivel tudta tartani a lépést. Az autó egy töltéssel akár 230 km-t is képes volt megtenni. Erre manapság is azt mondjuk, hogy a felhasználók több mint 90%-ának elegendő. Sajnos ezt a papíron kiváló paraméterekkel rendelkező villanyautót a GM nem kívánta értékesíteni, csupán egy lízingkonstrukciót kínáltak a felhasználók számára.

GM_EV1

General Motors EV1; Forrás: businesswire.com

A használhatóságot leginkább korlátozó tényező, a hosszú töltési idő volt. A teljes töltöttség eléréséhez több, mint 8 órának kellett eltelnie viszont a 80%-hoz már 3 óra is elegendő volt (egy Teslának a Superchargeren 20 perc is elegendő ugyanehhez). Azonban vigyázni kellett a részleges töltésekkel, mert a NiMH akkumulátor az autóban is hajlamos a memória-effektusra, ennek következtében az „átlagos” használat során, mindennapi rátöltések esetén hamar tönkremehet az akku.

Toyota RAV4 EV

A Toyota RAV4 EV a belsőégésű motorral szerelt RAV4 elektromos változata volt. Ennek a terepjárónak a prototípusa még savas ólomakkumulátorral készült a sorozatgyártásba viszont 27 kWh-ás nikkel fém-hidrid akkumulátorral került. Az 1997 és 2003 között gyártott modell végsebessége 126 km/h volt és egy töltéssel akár 150 km-t is megtehettek utasai. A japán mérnökök az akkumulátor élettartam problémáit is kiválóan kiküszöbölték, mert volt olyan autó, amely több, mint 240.000 km-t tett meg az eredeti akkupakkjával. A népszerűsége ennek ellenére elenyésző volt.

TOYOTA RAV4 EV

Toyota RAV4 EV; Forrás: wikimedia.org

Az előző két példa, egy japán és egy amerikai gyártó terméke, hazánkban nem volt elérhető. A következő egy francia gyártóé, amely egyes példányai ma is futnak országunk útjain. A korai elektromos autózás ékes példái a PSA konszern által gyártott Electrique jelöléssel ellátott autók.

Peugeot 106 / Citroen Saxo Electrique

Az autó külseje és belső tere szinte megegyezik a benzinmotoros változatokéval. Mivel az akkumulátorok a csomagtartó alsó részében helyezkednek el, nyilván kevesebb hely jut a csomagjainknak. A műszerfal is elárulja, hogy elektromos autóban ülünk, mert a motor percenkénti fordulatszáma helyett az akkumulátor töltöttségét figyelhetjük meg egy mutatós műszeren. A két körműszer között egy fogyasztás/visszatöltés jelző – szintén mutatós műszer – található.

Peugeot_106_E_1

Peugeot 106 Electrique motorjának és akkumulátorainak elhelyezkedése. Forrás: motorstown.com

A Saxoban egy 20 kW csúcsteljesítmény leadására képes elektromos motor felelős a több, mint egy tonnás önsúly és az utasok mozgatásáért, ami elsőre sem tűnik elegendőnek. 0-ról 50 km/h-ra több, mint 8 másodperc alatt gyorsul és akármeddig nyomjuk a pedált, akkor sem hajlandó 100 km/h-nál gyorsabban menni. A 20 db 100 Ah-ás nikkel-kadmium (NiCd) akkumulátoraiban 16 kWh-nyi töltést tud tárolni, amivel kedvező esetben 120 km-t képes megtenni a kis francia. Az újratöltéshez az előző két példához hasonlóan 8 óra folyamatos elektromos hálózaton való lógás szükséges.

Peugeot_106_e Peugeot_106_e

A ma is létező használt példányok akkumulátorai kivétel nélkül szörnyű állapotban vannak, többet átalakítottak Li-ionosra mert az eredeti energiaforrása már beszerezhetetlen.

Hibrid autók és az NiMH akkumulátorok

Az áttörést mégsem ezek az elektromos autók, hanem az első hibridek hozták meg a nikkel alapú akkumulátorok járműipari alkalmazásának. A kilencvenes évek végén több gyártó is hibrid, azaz kétféle hajtásrendszerrel ellátott személyautók fejlesztésébe kezdett és sikeresen el is jutottak a szériagyártásig. A legnépszerűbb hibrid autó a mára már négy generációt megélt Toyota Prius, amelynek gyártása 1997-ben kezdődött és forradalmat hozott a környezetbarát autók világába.

Toyota Prius

A típus első három generációjába NiMH akkumulátorokat szereltek. A hajtásrendszer teljesen zárt volt, tehát az akkumulátorok töltéséről vagy kisütéséről a vezérlő elektronika hozott döntést. Ennek köszönhetően a csomagtartóban és az ülés alatt elhelyezett akkumulátorok élettartama minden várakozást felülmúlt. A legidősebb példányok több, mint 20 évesek, mérföldek és kilométerek százezreit megtéve. Az akkumulátorok tömeges meghibásodásáról mégsem szóltak a hírek. Ha a Prius akkumulátora mégis gyengülne, azok cellánként is cserélhetők ezért a csere költségei minimálisak a teljes cseréhez képest.

A Toyota (és más gyártók) hibrid modelljeinek hajtásrendszere egy Atkinson ciklusú benzinmotorból, egy villanymotorból, a kettőt összekapcsoló bolygóműves hajtásrendszerből és az akkumulátorból áll. A Prius képes elindulni és néhány kilométert haladni teljesen elektromos módban is. A villanymotor legfőbb feladata azonban a gyorsítások során jelentkező többlet nyomatékigény kiszolgálása, valamint a fékezés során a mozgási energia egy részének visszaalakítása elektromos árammá. Ezt az energiát az elektronika a NiMH akkumulátorokba tölti, ami később újra felhasználható az autó mozgásba lendítésére.

A harmadik generáció konnektorról is tölthető, vagyis plug-in változata, valamint a negyedik generáció már Li-ion akkumulátorral kerül forgalomba. A nikkel fém-hidrid akkumulátorok viszont egészen 2016-ig részei voltak a legismertebb hibrid autótípusnak, ezen keresztül komoly szerepet vállaltak abban, hogy az elektromos autózást közelebb hozzák az átlag felhasználókhoz.

A következő részben a modern villanyautók energiatárolóival, a lítium alapú akkumulátorokkal foglalkozunk részletesebben.

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!
Összehasonlítás