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
auto
2024. 09. 10. kedd

Elfogadásra került a SAE International javaslata azon J3068-as csatlakozó hivatalos szabványként való alkalmazására Észak-Amerikában, melyet a közlekedési szektorban használatos sztenderdek fejlesztéséért tevékenykedő nemzetközi szervezet hozott létre az IEC 62196, azaz a Type2/CCS Combo néven ismert európai szabvány kismértékű átalakításával, hogy az észak-amerikai kontinens magasabb feszültségű hálózatán is használható legyen. Ezzel a nálunk leggyakoribb csatlakozó a tengerentúlon is hivatalos szabvánnyá vált, azonban nem minden konnektoros jármű számára, hanem csakis a nehéz tehergépjárművek töltésére. A SAE J3068 hatalmas előnye, hogy támogatja a háromfázisú AC töltést 480 és 600 V-on is, amely számos kereskedelmi és ipari területen rendelkezésre áll az Egyesült Államokban és Kanadában.

Forrás: SAE

„Ez az új sztenderd úgy lett megtervezve, hogy egyetlen csatlakozóban tegye lehetővé a háromfázisú és az egyfázisú AC és DC töltést is a járművek egy adott osztályának” – magyarázta el az új szabvány jelentőségét Rodney McGee, a SAE elektromos közlekedéssel kapcsolatos projektek vezető mérnöke, rávilágítva a néhány évvel ezelőtt bevezetett SAE J1772-es szabvány és Combo változatának hibájára, mely eleinte kizárólag egyetlen fázison engedett tölteni váltakozó áramon maximálisan 19,2 kW-on, majd később DC kibővítést kapott. Mivel az Egyesült Államok nem követte az európai példát az egyfázisú, háromfázisú, és egyenáramú töltést is egybefogó Type2-es szabvány bevezetésében, így az észak-amerikai kontinens nem élvezheti ki a gépkocsikon, teherautókon, és buszokon egyaránt alkalmazható univerzális csatlakozó egyszerűségét.

Forrás: SAE

Az új szabvány bevezetése természetesen számtalan előnnyel fog járni az amerikaiak számára, ezeket egy kamionos társaság elektromérnöke foglalata össze a SAE sajtóközleményében:

„A J3068 céljai közé sorolandó a már bizonyított, tömeggyártott, háromfázisú töltőcsatlakozó meghonosítása Észak-Amerikában, csakúgy mint egy alacsony költségű, megbízható kommunikáció és irányítási protokoll lefektetése váltakozó áramon, könnyű átjárhatóság mellett. A nagy teljesítményű AC töltés számos esetben pénzügyi hasznot eredményez, és a háromfázisú töltés megkönnyíti a villamosenergia-hálózat kiegyensúlyozását.”

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.