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
auto

Le kellett zárni egy kifutópályát, mert egy naperőmű elvakítja a pilótákat

energia
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

Nem túl gyakori, de annál kellemetlenebb problémát okozott egy napelempark Hollandiában. Március 4-étől kezdődően – ha süt a nap – 10 és 12 óra között lezárják az érkező forgalom elől az amszterdami Schiphol repülőtér Polderbaan nevű kifutópályáját a megközelítési útvonal alatt elhelyezett napelemek okozta tükröződés miatt.

A nap állása miatt ez a hatás délelőtt jelentkezik” – áll a Schiphol repülőtér közleményében, hozzátéve, hogy a pilóták az utóbbi időben többször is bejelentést tettek az ügyben. „A holland légiforgalmi irányítás (LVNL), a KLM, az easyJet és a Schiphol az integrált repülésbiztonsági rendszer keretében összefogva kénytelenek voltak meghozni ezt az intézkedést a légi közlekedés biztonságának garantálása érdekében” – írja a repülőtér közleménye.

Azóta az időjárás-előrejelzések alapján naponta mérlegelik, hogy használják-e a Polderbaant. Bár a repülőtér korábban azt remélte, hogy a kifutópályát március 23-tól újra meg tudják nyitni, a probléma továbbra is fennállt, ezért április 6-ig meghosszabbították a lezárást. Hogy mi várható ezután, azt nem tudni, de időközben talán fog annyit változni a napfény beesési szöge, hogy kevesebb zavart fog okozni a tükröződés a megközelítési útvonal mentén.

A probléma forrása a repülőtérhez közeli Zwanenburg határában fekvő, nemrégiben épült Groene Energie Corridor naperőmű. Bár a mintegy 100 hektárnyi területet lefedő napelemeket tükröződésmentes bevonattal gyártották, az üveg mégis olyan erős vakító fényt ver vissza, hogy az már a pilóták látását is zavarja. Ez azért lehetséges, mert a hagyományos tükröződésgátló bevonatok általában csak a modulok teljesítményének növelésére szolgálnak, míg a „csillogás” megakadályozása eddig nem igazán volt szempont.

A műholdképen még épülőben van a naperőmű.

A jelentések szerint a Schiphol repülőtér olyan speciális textúrájú üveg használatát javasolta, amely nagyobb mértékben nyeli el a napfényt, a napelempark fejlesztői azonban azt állították, hogy az építkezés idején ilyen panelek nem álltak rendelkezésre. Haarlemmermeer önkormányzata és a napelempark tulajdonosa most a légiközlekedési ágazattal konzultálva dolgozik egy hosszú távon is működképes megoldás megtalálásán.

Ilyen megoldást jelenthetne például a németországi Karlsruhéban működő Phytonics által kifejlesztett öntapadós fólia, amelyet úgy terveztek, hogy a szükséges mértékben csökkentse a modulok tükröződő hatását. A fólia olyan speciális mikroszerkezettel rendelkezik, amely biztosítja, hogy még a nagyon kis szögben beeső fény is hatékonyan elnyelődjön, ami nemcsak vakításmentessé teszi a modulokat, hanem növeli a teljesítményüket a csúcsidőn kívüli órákban is.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.
Összehasonlítás