PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Arányait tekintve a kobalt közel sem a lítium-ion akkumulátorok legfontosabb összetevője, ám egyelőre, a jelenlegi technológiai ismereteink mellett mégis nélkülözhetetlen része az elektromos autók energiatárolást végző alkatrészének. Akad azonban egy elég jelentős probléma e rendkívül értékes fémmel, mégpedig az, hogy globális bányászatának több mint feléért egy politikailag instabil, és meglehetősen fejletlen ország, a Kongói Demokratikus Köztársaság felelős, aminek következtében a kobaltot „conflict mineral”-ként, azaz konfliktusövezetből származó ásványkincsként tartjuk számon. Az akkumulátorgyártással foglalkozó vállalatok szempontjából ez azért fontos, mert kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy olyan forrásból szerezzék be a nyersanyagot, ahol felelős kitermelési tevékenység zajlik, azaz sem az emberi jogok nem szenvednek sérelmet (tudniillik számos kongói bányában gyermekekkel végeztetik a piszkos munkát, a kobaltkereskedelemből származó jövedelemből pedig szélsőséges katonai csoportokat látnak el fegyverrel), sem a környezet nem szenved visszafordíthatatlan károkat. Tovább nehezíti a gyártók dolgát a kobalt erősen ingadozó világpiaci ára, amelyre mind a bányászathoz kötődő környezetvédelmi előírások, mind a kongói kormány kiviteli adó-emelése közrejátszik.

Az UNICEF becslései szerint csak a Kongói Demokratikus Köztársaságban 40 000 gyermek dolgozik kobaltbányákban, Forrás: AmericanExperiment

Teljesen triviális, hogy a fentebb felsorolt problémák elkerülése végett meg kell próbálni a kobaltot teljesen eltüntetni az elektromos autó-akkumulátorokból, és a Panasonic, a Tesla akku-beszállítója már egészen jó úton halad efelé. Kenji Tamura, a japán óriásvállalat egyik vezetője elárulta, hogy már így is jelentős mértékben sikerült csökkenteni a kobalt mennyiségét az akkumulátorokban, de az igazi cél a teljes kobaltmentesség, ami már a közeljövőben lehetséges lesz, hiszen a megoldáson folyamatosan dolgoznak a Panasonic szakértői. Nemrég a Tesla is azzal dicsekedett, hogy a Model 3-as aksijában már alig használt fel kobaltot, s bár eddig erről nem tudtunk semmi konkrétumot, most az is kiderült, hogy a kicsi Tesla aksijának mindössze 2,8%-át teszi ki e drága fém, ami más gyártók kobaltfelhasználásának 35-50%-a.

A napokban a kaliforniai autógyártó a Conflict Minerals Report című összefoglaló dokumentumát is megjelentette, melyben a tantál, kassziterit, arany, és volfrám mellett a kobalt ellátási láncára vonatkozó szigorú ellenőrzésről is beszámol. Ebben ismételten megerősíti az egyre csökkenő kobalthasználatot a Model 3 járművekben:

„Fontos megjegyezni, hogy a Tesla akkumulátor-celláiban nagyon kevés kobalt van. Arányaiban véve a kobalt egyszerűen nem olyan fontos összetevője a Tesla-aksiknak, hiszen mi főleg NCA akkumulátorokat használunk, amik jelentősen kevesebb kobaltot tartalmaznak, mint az NMC aksik. A Model 3-ban elhelyezett cellák gyártása során az elektromos autókban elérhető legnagyobb energiasűrűséget sikerült kapnunk. Ez úgy lehetséges, hogy az akkupakkokban számottevően csökkentettük a kobalt mennyiségét, miközben a nikkelét megnöveltük, és mégis kiemelkedő termális stabilitást tudtunk fenntartani. A kobalttartalom a nikkel-kobalt-alumínium katódjainkban így kisebb, mint a más akkumulátor-gyártók által készített nikkel-mangán-kobalt katódokban a 8:1:1-es arányukkal.”

Forrás: Miningnewszambia

A Tesla továbbá hozzátette, hogy alaposan felmérte az egész ellátási láncot valamennyi általa használt konfliktusövezetből származó ásvány esetében – bányákba látogatott el, felvette a kapcsolatot a helyiekkel, a bányászat társadalmi megítéléséről és hatásairól végzett vizsgálatokat, biztonsági ellenőrzéseket hajtott végre – és semmilyen szabálytalanságot, illetve az emberi jogokkal szembemenő tevékenységet nem tapasztalt a 389 beszállító között, akik ezen nyersanyagok biztosításáért felelősek.

A villanyautókhoz kötődő legnagyobb környezeti szennyezés az egész életciklust tekintve a fejletlen, környezetvédelmi szempontokat háttérbe szorító, háborúk sújtotta térségek ásványkincs-bányászatához kötődik, ezért a kobalt egyenletből való kivonásával jóval tisztábbá válna az elektromos közlekedés, arról nem is beszélve, hogy az akkumulátorok, és így az autók is olcsóbbak lehetnének. Persze felmerül a kérdés, hogy a gyártók mivel pótolnák ezt a fémet, hiszen nyilvánvalóan a nikkelt is bányászni kell, ám a Panasonic és a Tesla példája tökéletesen rávilágít, hogy az akku-technológia semmiképp nem fog a villanyautózás útjába állni, hiszen amikor szükség lesz rá, mindig ki fognak találni egy jobb megoldást a szakértők.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.