Visszapillantó tükrök helyett kamerákkal is választható lesz az Audi e-tron quattro

Az Audi egy egészen sajátos marketingkampányt indított el legelső tisztán elektromos modelljéhez, melynek során nem elégszik meg annyival, hogy egy unalmas sajtóközleménnyel letudja az e-tron quattro jellemzőinek bemutatását, hanem valamilyen játékkal, vagy látványos produkcióval köti össze az információk csepegtetését. Április vége fele például egy Faraday-kalitkába zárta járművét a négykarikás gyártó a villámtöltést illusztrálva a Siemens berlini teszttelepén, most pedig az ingolstadti szélcsatorna-központot járta meg az elektromos SUV, hogy a hatótáv szempontjából kedvező aerodinamikai tulajdonságait prezentálja. Amikor az Audi 2015-ben először bemutatta az e-tron quattro koncepcióját, azt állította, hogy 0,25-ös légellenállási tényezőjével a legjobb aerodinamikai vonásokkal rendelkező SUV-t sikerült megalkotnia. Bár nem sokkal utána a Tesla Model X ezt felül tudta múlni egy századdal, a villanyos Audi közel 400 kilométeres WLTP ciklus szerinti hatótávjához kétségtelenül nagyban hozzájárul a légellenállás minimalizálása.

Az e-tron quattro prototípus egy 5 méter átmérőjű, 2,6 MW teljesítményű lapátkerékkel nézett szembe az aeroakusztikai tesztek során, ahol akár 300 km/h-s szélsebességet is ki kellett bírnia, a lehető legkisebb légellenállást és szélzajt produkálva. A német mérnökök több, mint 1000 órán keresztül szellőztették az autót az orkánerejű szélben folyamatos optimalizálás mellett, melynek eredménye végül egy 0,28-as légellenállási tényező lett, azaz egy kicsivel rosszabb, mint amit a gyártó korábban állított, de még így is hét századdal kevesebb, mint egy hasonló felépítésű hagyományos meghajtású modell esetében az Audi elmondása szerint.

EZT OLVASTAD MÁR?  Az Európai Bizottság vizsgálja az akkumulátorgyár állami támogatását

A lehető legjobb aerodinamika érdekében az Audi elsőre is egyből észrevehető, illetve elrejtett megoldások keverékét alkalmazta. A legszembetűnőbb, hogy az autóról eltűntek a hagyományos visszapillantó tükrök, és helyükre „virtuális tükrök”, azaz kamerák kerültek. Ezek alkalmazásával a villanyautó nemcsak 15 centivel keskenyebb lett, csökkentve a légellenállást, de a szél okozta zaj is elviselhetőbbé vált. A kamerák által rögzített kép a műszerfal és az ajtók között elhelyezett OLED kijelzőkön látható, és a virtuális visszapillantó tükrök a nagyobb biztonság érdekében három szituáció szerint is beállíthatók: autópályás vezetés, kanyarodás, és a parkolás segítésére. A digitális megoldás opcionálisan választható lesz az autóhoz azokon a piacokon, ahol a szabályozás nem tiltja ennek használatát. Fontos szerephez jut továbbá az adaptív légrugózás is, amely 120 km/h-s sebesség felett 26 milliméterrel süllyeszti a normál magasság alá a karosszériát, így csökkentve a légellenállást, valamint a vezérelhető légbeömlő-nyílások is ezt a célt szolgálják. A standard 19 colos kerekek is a lehető legkisebb légellenállásra lettek megtervezve, a 255/55 méretű gumiabroncsok pedig az ultra alacsony gördülési ellenállást teszik lehetővé.

Az Audi e-tron quattro gyártása a cég karbonsemleges belgiumi gyárában a következő hónapokban fog megkezdődni, így az első kiszállítások már ez év végén esedékesek. Az autó induló ára az Audi korábbi bejelentése szerint körülbelül 80 ezer euró lesz.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.