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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Visszapillantó tükrök helyett kamerákkal is választható lesz az Audi e-tron quattro

Az Audi egy egészen sajátos marketingkampányt indított el legelső tisztán elektromos modelljéhez, melynek során nem elégszik meg annyival, hogy egy unalmas sajtóközleménnyel letudja az e-tron quattro jellemzőinek bemutatását, hanem valamilyen játékkal, vagy látványos produkcióval köti össze az információk csepegtetését. Április vége fele például egy Faraday-kalitkába zárta járművét a négykarikás gyártó a villámtöltést illusztrálva a Siemens berlini teszttelepén, most pedig az ingolstadti szélcsatorna-központot járta meg az elektromos SUV, hogy a hatótáv szempontjából kedvező aerodinamikai tulajdonságait prezentálja. Amikor az Audi 2015-ben először bemutatta az e-tron quattro koncepcióját, azt állította, hogy 0,25-ös légellenállási tényezőjével a legjobb aerodinamikai vonásokkal rendelkező SUV-t sikerült megalkotnia. Bár nem sokkal utána a Tesla Model X ezt felül tudta múlni egy századdal, a villanyos Audi közel 400 kilométeres WLTP ciklus szerinti hatótávjához kétségtelenül nagyban hozzájárul a légellenállás minimalizálása.

Az e-tron quattro prototípus egy 5 méter átmérőjű, 2,6 MW teljesítményű lapátkerékkel nézett szembe az aeroakusztikai tesztek során, ahol akár 300 km/h-s szélsebességet is ki kellett bírnia, a lehető legkisebb légellenállást és szélzajt produkálva. A német mérnökök több, mint 1000 órán keresztül szellőztették az autót az orkánerejű szélben folyamatos optimalizálás mellett, melynek eredménye végül egy 0,28-as légellenállási tényező lett, azaz egy kicsivel rosszabb, mint amit a gyártó korábban állított, de még így is hét századdal kevesebb, mint egy hasonló felépítésű hagyományos meghajtású modell esetében az Audi elmondása szerint.

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

A lehető legjobb aerodinamika érdekében az Audi elsőre is egyből észrevehető, illetve elrejtett megoldások keverékét alkalmazta. A legszembetűnőbb, hogy az autóról eltűntek a hagyományos visszapillantó tükrök, és helyükre „virtuális tükrök”, azaz kamerák kerültek. Ezek alkalmazásával a villanyautó nemcsak 15 centivel keskenyebb lett, csökkentve a légellenállást, de a szél okozta zaj is elviselhetőbbé vált. A kamerák által rögzített kép a műszerfal és az ajtók között elhelyezett OLED kijelzőkön látható, és a virtuális visszapillantó tükrök a nagyobb biztonság érdekében három szituáció szerint is beállíthatók: autópályás vezetés, kanyarodás, és a parkolás segítésére. A digitális megoldás opcionálisan választható lesz az autóhoz azokon a piacokon, ahol a szabályozás nem tiltja ennek használatát. Fontos szerephez jut továbbá az adaptív légrugózás is, amely 120 km/h-s sebesség felett 26 milliméterrel süllyeszti a normál magasság alá a karosszériát, így csökkentve a légellenállást, valamint a vezérelhető légbeömlő-nyílások is ezt a célt szolgálják. A standard 19 colos kerekek is a lehető legkisebb légellenállásra lettek megtervezve, a 255/55 méretű gumiabroncsok pedig az ultra alacsony gördülési ellenállást teszik lehetővé.

Az Audi e-tron quattro gyártása a cég karbonsemleges belgiumi gyárában a következő hónapokban fog megkezdődni, így az első kiszállítások már ez év végén esedékesek. Az autó induló ára az Audi korábbi bejelentése szerint körülbelül 80 ezer euró lesz.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.