Több Tesla bolt maradhat nyitva, de drágábbak lesznek az autók

Nincs még két hete, hogy a Tesla bejelentette, bezárja a boltjainak többségét, teljesen áttér az online árusításra és ennek köszönhetően 5-6%-al csökkenti az autók árát. Nemrég már arról is be tudtunk számolni, hogy az árcsökkenés elérte Európát is. Most egy új vállalati blogposztban közölte a cég, hogy részben visszatáncolnak a korábbi bejelentéstől.

Több galéria maradhat

A február 28-i bejelentés egyik legnagyobb port kavart része az volt, hogy pár kiemelten forgalmas helyen lévő galérián kívül szinte az összes boltjukat bezárják.

A galéria és a bolt között az az alapvető különbség, hogy előbbiben csak informálódni lehet az autóról, utóbbiban vásárolni is tudunk. Erre a faramuci felállásra azért volt szükség, mivel egyes amerikai államok törvényei alapján a Tesla ott nem értékesíthette autóit – ezért kitalálták a galériát, ahol Tesla alkalmazottakat kérdezhetünk az autóról, de a vásárláshoz átirányítanak minket a Tesla weboldalára.

Csak pár kattintás Teslát rendelni.

A mostani hír szerint eddig a boltok mintegy 10%-át zárták be és ezek többnyire olyan alul teljesítő helyek voltak, amelyeket mindenképpen felszámoltak volna. Jelenleg további 20% van értékelés alatt – ezek olyan lokációk, amik nem hozzák az elvárt számokat, így hamarosan szintén bezárásra kerülhetnek. Ez azonban azt is jelenti, hogy a Tesla üzleteinek mintegy 70%-a megmaradhat, sőt, egy-két szerényebb forgalmú, már bezárt, de forgalmas helyen lévő bolt, csökkentett létszámmal újra is nyithat. Azonban a fennmaradó (vagy újranyíló) helyek már tulajdonképpen nem boltok hanem galériák lesznek. Ez a vevők szempontjából annyit jelent, hogy megvásárolni nem tudják majd az autókat, de információt kaphatnak róluk.  A Teslának ott a spórolás, hogy a költségesebb és nagyobb létszámú értékesítői csapat helyett, most már csak pár fix bérezésű információs kolléga marad boltonként.

A fenti döntés mindenképpen pozitív fejleménynek mondható. Bár a Tesla adatai azt mutatták, hogy a Model 3 vásárlók 80%-a online rendelte meg az autót, ez így önmagában eléggé félrevezető adat.

Egyrészt semmit nem mond arról, hogy ezek a vevők korábban jártak-e Tesla boltban, hogy tájékozódjanak az autóról. Nagy valószínűséggel többségük így tett és maximum a rendelés tényleges leadása történt online – hiszen ez csak pár kattintás a Tesla weboldalán. De ha nem lett volna egy fizikai bolt, ahol meg lehet nézni az autót, bele lehet ülni, fel lehet tenni kérdéseket a szakértőknek, akkor vajon hányan vették volna meg pár színes online fotó alapján?

EZT OLVASTAD MÁR?  Curtis motorvezérlő egy Micro-Vett Edy One-ból

Másrészt a Model S és X vásárlóiról nem szólt a jelentés. A 100 ezer dollár körüli autók iránt érdeklődők is valószínűleg kevesebben lennének, ha nem tudnák egy üzletben megfogdosni és kipróbálni az autót és az esetleges kérdéseikért a Teslás fórumokat kellene bújniuk. Ez így elsőre nem tűnt túl sikeres megközelítésnek.

Marad a tesztvezetés

A két héttel ezelőtti bejelentés másik kérdéses pontja a tesztvezetések voltak. A Tesla  előállt egy újítással, miszerint a megvásárolt autót 7 nap illetve 1000 mérföld megtétel után is vissza lehet adni és visszakapjuk a teljes vételárat. Az akkori blog bejegyzés nem fogalmazott egyértelműen, de úgy tűnt, hogy ezt a bolti tesztvezetések kiváltására tervezték.

A képen a chambourcyi Tesla kereskedés Párizs külvárosában. Forrás: Reddit/maksens

Amennyiben így lett volna, valószínűleg meglehetősen nagy ballépést követtek volna el. Elméletben nem hangzik rosszul az ajánlat és idéztek is valami 78%-os adatot arról, hogy a Model 3 vevők nem szoktak teszt-vezetni, de különbséget kell tennünk az autóra 2 évet váró, hardcore rajongók és a mezei autóvásárlók között. A hétköznapi vevők többsége nem készpénzre vesz autót, márpedig kevéssé valószínű hogy valaki felvegyen „potyára” 15-40 millió forintnak megfelelő hitelt, vagy aláírjon egy lizinszerződést egy olyan autóra amit soha egy centit sem vezetett, hogy aztán 5 nap múlva az egészet visszacsinálja.

A mostani blog bejegyzés szerint megmarad a 7 napos ajánlat, de a boltokban, a vevő előzetes kérésére (értsd: időpont egyeztetés) továbbra is lehetőség lesz tesztvetésre.

Kevesebb megtakarítás, drágább autók

Bár a fentieket a vevők, és hosszabb távon a Tesla számára is pozitív fejleményként értékelhetjük, ennek sajnos ára van, mégpedig szó szerint. Mivel a tervezett megtakarítások egy részéről le kell mondaniuk, az eredeti 5-6%-os ármérséklésből is visszavesznek. A jelenlegi árak március 18-ig maradnak érvényben – jövő hét hétfőtől a cég különböző modelljei átlagosan 3%-kal drágulnak majd. Fontos azonban, hogy ez alól kivételt képez a 35 ezer dolláros alapmodell – ezen elvi okokból nem változtat a Tesla, tehát az USA-ban továbbra is nettó 10 millió forintnak megfelelő dollárért árulják a belépő modellt, és itthon is tervezhetünk a bruttó 14 millió forint körüli árral – mely tartalmazza a szállítási költséget, a 10%-os EU vámot és a 27%-os magyar ÁFÁ-t.

Az egyik szemünk sír

A fentiek kapcsán alapvetően örülhetünk annak, hogy fennmarad a bolthálózat, továbbra is élő emberektől kérdezhetünk majd az autóról, meg lehet fogdosni, bele lehet ülni, sőt teszt-vezetni is lehet majd a vásárlás előtt. Ezek hiányában – véleményem szerint – lábon lőtte volna magát a Tesla és ez egy rendkívül drága költségcsökkentés lett volna. Az is dicséretes, hogy Musk és csapata hallgattak a visszajelzésekre, mivel egyöntetűen senki nem rajongott a február végén bejelentett lépésekért és többen figyelmezették a céget a lehetséges negatív hatásokra.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elfogták a vandált, aki fúróval esett neki a Superchargereknek

Nem mehetünk el ugyanakkor amellett, hogy ilyen horderejű lépéseket hiba ennyire kapkodva, alapos átgondolás nélkül bejelenteni. Nem is az az igazi gond, hogy a visszatáncolás arcvesztéssel jár, de nem vetnek túl jó fényt a menedzsmentre az efféle 180 fokos fordulatok.

Tesla galéria. Forrás: Fortune

Ennél nagyobb gond azonban a céges morál rombolása. Derült égből villámcsapásként érhette a Tesla bolti alkalmazottainak jó részét, hogy tulajdonképpen teljesítményük, vagy akár boltjuk számai ellenére egyik napról a másikra lapátra kerültek (volna). Ráadásul a cég azelőtt tette nyilvánossá a tervezett lépéseket, hogy az adatok elemzését követő végleges listájuk lett volna a bezárandó boltokról. Még mindig a boltok 20%-a lebeg élet-halál között és ilyenkor általában a legjobb alkalmazottak szoktak gyorsan lelépni a konkurenciához.

Most, ugyan sokan érezhetik úgy, hogy megúszták a kaszát, de mennyire szívesen dolgozik valaki úgy egy vállalatnak, hogy így játszadoznak a megélhetésével és mindezt úgy, hogy akár még éveken át kiváló teljesítményű alkalmazott is lehetett, aki sokat áldozott  a cég jövőjéért és küldetéséért. A Tesla arról ismert, hogy mindenkit maximálisan hajtanak, sokat túlóráznak, gyakorlatilag Musk az alkalmazottaktól is a saját embertelen munkatempóját várja el. Neki erre ráment több házassága és emberi kapcsolata és valószínűleg az alkalmazottak egy része is több személyes áldozatot hozott a cégért az évek alatt – de végig lojális maradt, mert hitt a cég filozófiájában és, valljuk be, Elonban.

Sajnos félő, hogy ez a két hét maradandó károkat okozhatott az alkalmazottak moráljában, amit nem biztos, hogy Musk karizmája helyre tud hozni.

Elektromos autót használsz?