Hongkongban nyolcszor volt pályán a Safety Car

Szakadó esőben zajlott a Formula-e hongkongi versenynapjának időmérő edzése. Az autók úgy csúszkáltak a kanyarokban, mint ha csak jégen mentek volna, sokaknak meggyűlt a baja a kigyorsításokkal is. Nagyobb baleset szerencsére nem történt a kvalifikáció alatt. Az első helyet a német Stoffel Vandoorne szerezte meg, pályafutása során először. A második helyről a Nissanos Oliver Rowland, a harmadikról a Venturis Eduardo Mortara, a negyedikről a DS pilótája Anré Lotterer, az ötödikről pedig Vandoorne csapattársa a másik HWA Racelab versenyző Gray Paffet indult. A Super Pole utolsó, vagyis hatodik helyét Lucas Di Grassi szerezte meg.

Az kvalifikáció videós összefoglalóját itt nézhetitek meg:

A magyar idő szerint késő éjjel zajló időmérők után reggel 9:00-kor álltak rajthoz a versenyzők. Az időmérőhöz hasonlóan vizes versenynek ígérkezett, de nem sokkal az indulás előtt elállt az eső. A pálya ennek ellenére szinte mindenhol nedves maradt. A rajtnál egyébként is mindig vannak lökdösődések, kicsúszások, kisebb-nagyobb balesetek az első kanyarnál, a hongkongi pálya első visszafordítója pedig különösen éles, ezért mindenki túl akarta élni az első kanyart.

A rövidke gumimelegítés után kialudtak a fények és megindult a helyezkedés. Az első kanyart kisebb nagyobb koccanásokkal szinte mindenki túlélte. A tizennegyedik helyről induló Alexander Sims csúszott meg, a mögötte loholó Jean-Eric Vergne pedig egy picit rá is esett, de mindketten megtalálták gépükön a hátramenetet és ki tudtak keveredni a helyzetből. A második helyről induló Oliver Rowland egy nagyon ügyes rajttal bejött Vandoorne elé, és még az első kanyar előtt átvette a vezetést. Pár perc elteltével Sam Bird is elment Vandoorne mellett egy gyönyörű belső íves előzéssel, így összesen 5 pozíciót javított a rajt után.

A Hong Kongi pálya rajza. Forrás: fiaformulae.com

Alig 5 perc telt el, mikor Felipe Nasr a kettes kanyarban elszámította magát és nekicsapódott a falnak. Az utána sorosan érkező két Mahindrás pilóta már nem tudott megállni és mindketten belecsúsztak az álló autóba. Ezzel tehát Pascal Wehrelin és Jérome D’Ambrosio versenyének is vége lett. A baleset miatt teljes pályás sárga zászlót, majd biztonsági autót rendeltek el. Hamar kiderült hogy ez sem elég, ezért a versenyt az előzőhöz hasonlóan leállították. Az új rajt a boxutcából a BMW i8 mögül következett, alig pár perccel később. A sorrend ekkor Rowland, Bird, Vandoorne, Lotterer, Paffet, Mortara, Di Grassi, Buemi, Frijns, Abt, Massa, Evans, Turvey, Da Costa, Dillman, Vergne, Sims és Lopez volt. Az Attack Mode ekkor már elérhető volt a versenyzőknek, ezért a Safety Car diktálta csekély tempó mellett szinte mindenki tudta aktiválni az első kanyar ideális ívétől távol eső teljesítménynövelőt, hogy amikor a SC elhagyja a pályát, ne 200, hanem 225 kW gyorsíthassa az autóját.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautózás még nem volt ilyen extrém – jön az Extreme E versenyszéria!

Amikor a biztonsági autó kiment, Lotterer azonnal meg is előzte Vandoornet. Alig két perccel később Rowland Nissanja hirtelen lelassult, a pilóta pedig láthatóan a műszerfalon matatott. Szerencsére az autó hamar erőre kapott, de visszacsúszott a tizedik helyre. Lotterer akkor hajtott végre újabb előzést, amikor az élen haladó és 50. Formula-E futamát ünneplő Sam Bird elfékezte magát. Ez a pici hiba elég volt a szemfüles németnek, hogy az élre törjön. Bird azonban nem hagyta annyiban a dolgot és rátapadt Vandoornera, a következő tíz percben sorra futották a leggyorsabb köröket. Eközben Sims a falnak csapta a BMW-t, aminek a hátsó kereke defektet kapott, így kénytelen volt befejezni a versenyt.

Az élen zajló csatában Lotterer is követett el Birdhöz hasonló elfékezéses hibát, az angol azonban nem tudta kihasználni. A verseny felénél már több mint 9 másodperccel vezetett az egymással harcoló páros a harmadik helyen haladó Vandoorne előtt. Ekkor mutatták meg először az akkumulátorok töltöttségét, amiből az derült ki, hogy a vezető pozíció megszerzéséhez és megtartásához 4%-kal több energia kellett, mint a második helyhez. Bird 50%-on Lotterer pedig 46%-on állt ebben a pillanatban.

Sebastian Buemi a Nissan másik versenyzője is műszaki hibával küzdött, csak úgy mint a csapattársa Rowland, aki közben még 2 helyet veszített pozíciójából. Hongkong tehát nem a Nissanok versenye, de nem is a Mahindráké. 15 perccel a vége előtt ismét egy sérült autó állt a pálya közepén. Ezúttal Vandoorne miatt jött be a biztonsági autó. Szerencsére 4 perc alatt eltakarították a sérült járművet, az i8 pedig eltűnt a boxutcában. Mortara ekkor megkapta a nyakába Di Grassit akitől már korábban sikerült elszakadnia egy kicsit. Alig tudott fellélegezni a SC sofőrje, máris jöhetett vissza. Ezúttal Rowland Nissanja adta be a kulcsot végleg.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ennél az elektromos Audinál egy autó sem tolat gyorsabban

Dráma

A legnagyobb drámára másfél perccel a verseny vége előtt került sor, amikor az élen haladó két pilóta csatájában, az első helyen haladó Lotterernek kiszakadt a jobb hátsó gumija (feltehetően Bird orra vágta ki) és 3 keréken folytatta tovább a versenyt. Természetesen Bird azonnal megelőzte, Lotteret, aki az utolsó két körön már csak annyit tudott tenni, hogy bevonszolta az autóját a többiek után. A célba tehát Sam Bird ért be elsőként, őt követte Eduardo Mortara és Lucas Di Grassi. Bird viszont összeszedett verseny közben egy büntetést, ezért csak a 6. hely jutott neki hivatalosan. A hongkongi futam dobogója tehát úgy nézett ki, hogy Eduardo Mortara, Lucas Di Grassi és Robin Frijns.

A teljes lista a következő képen látható:

A Formula-E 2018/2019-es hongkongi futam eredménye. Forrás: fiaformulae.com

A verseny videós összefoglalóját itt láthatjátok:

A Formula-E világának híreiért és a futamok beszámolóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! A 2018/2019-es évad összes versenyének videóját és szöveges beszámolóját pedig az évad oldalán találod! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is!

Autok:

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.