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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az akkumulátor az elektromos autók legértékesebb alkatrésze, ezért a többség szeretne vigyázni rá. A vélemények azonban nagyon eltérőek arról, hogy mit is jelent valójában az akku megóvása. Az általános vélekedés szerint az akku nem szereti a hideget, a meleget, a teletöltést és a teljes lemerítést. A hideg és a meleg ellen a legtöbb típus ma már védekezik és igény esetén hűti vagy fűti az akkumulátort. A legnépszerűbb típus, a Nissan Leaf nem rendelkezik akku hűtéssel, és a fűtés is csak extrém hidegben lép működésbe, ennek ellenére nagyon ritka az akkumulátor csere, főleg a garancia időtartama alatt. Egyelőre úgy tűnik a Nissan összességében – anyagi szempontból – jól járt azzal a döntéssel, hogy nem épített be a gyártási költségeket megnövelő akku hűtést, így sem kell hatalmas összegeket garanciában akku cserére fordítani. A gyakorlat tehát azt támasztja alá, hogy az akkumulátor lényegesen többet kibír, mint azt korábban, például a mobiltelefonokból kiindulva reméltük, néhány szélsőséges esetet kivéve még hűtés és fűtés nélkül is végig éli az autó teljes élettartamát.

Az Opel Corsa-e akkumulátora rendelkezik hűtési megoldással

Az akkumulátor hőmérséklete mellett a másik sokakat foglalkoztató kérdés, hogy mennyire egészséges az akkumulátor számára az akku teljes lemerítése és 100%-ra töltése. Az egyik álláspont szerint a mérnökök jobban értenek hozzá, mint mi, ezért használjuk nyugodtan akár az üres és tele szintek között. Minden autóban hagytak megfelelő méretű puffert alul és felül egyaránt, amit az autó nem enged felhasználni, így amikor az autó megáll 0% töltöttségnél, akkor még van az akkuban 3-10%, amikor pedig a műszerfal 100% töltöttséget jelez, a valóságban csak 90-98%-ra töltődött az akkumulátor. A másik álláspont szerint, ha mi csak 20-80%, vagy még inkább 30-70% között használjuk az autónkat, azt az autó hosszabb akkumulátor élettartammal fogja meghálálni. Sajnos nem állnak rendelkezésre széles körű gyakorlati kutatási eredmények ebben a témában. A gyakorlatban nagy valószínűséggel rendszeresen 0-100% között használva sem fog az akkumulátor különösen gyorsan tönkremenni, de a középső tartományt minél inkább megközelítve valamivel hosszabb lehet az élettartama. Természetesen itt nem többszörös élettartamra kell gondolni, sokkal valószínűbb, hogy csak 10-20%-kal fog tovább élni egy középső tartományban használt akku. A kérdés mindenesetre sokakat foglalkoztat, amit jól példáz, hogy a napokban az alábbi két éves cikkünk számos pro és kontra hozzászólást kapott a Facebookon.

Így maximalizálható a villanyautó akkumulátor élettartama

A hosszú bevezető után végre el is érkeztünk ennek a cikknek a témájához: hasznos vagy felesleges az akkumulátor kalibrálása?

Az a tábor, aki akku kímélés miatt, vagy egyszerű gyakorlati okokból (például jóval nagyobb akku van az autójában, mint amire a mindennapokban szüksége van) az autó akkumulátorát a középső tartományban használja, gyakran hangoztatja, hogy időnként hasznos egy teljes lemerítés-feltöltés ciklus, hogy az autó szoftvere bekalibrálhassa magát. Az elmélet háttere, hogy egy akkumulátorról nem lehet ránézésre megállapítani, hogy éppen üres vagy tele, ahogy például egy benzintartályról. Az autónk ezért mérési eredmények és matematikai műveletek alapján írja ki a képernyőre az akku pillanatnyi töltöttségi szintjét. Az elmélet szerint egy teljes lemerítés-feltöltés ciklussal megmutathatjuk az autónak, hogy pontosan mit is jelent az üres és a tele szint. Ez azért fontos és hasznos, mert egy konzervatív becslés helyett a pontos értéket meghatározva meg fog nőni az autónk hatótávja, hiszen visszakaphatjuk az autó vezérlése által már elveszettnek hitt kapacitást.

A Dirty Tesla nevű Youtube csatorna úgy döntött utánajár, hogy van-e valóságalapja ennek a mítosznak. A Model 3 tulajdonosa a mindennapok során az akku kapacitásának csak a középső tartományát használja, így az autó jó alanynak ígérkezett erre a tesztre. Az akku lemerítés és feltöltés ciklust kétszer is elvégzik a videóban. A tulajdonos először 7%-ra meríti az autót. Az autó ekkor 21 mérföld megtehető távolságot tippel, amit beszorozva 300 mérföld teljes hatótávot várhatunk. Az autót otthoni töltővel reggelre feltöltve 298 mérföldet becsül az autó. Az első teszt szerint tehát nem került elő egyetlen elveszett mérföld sem.

A szóbeszéd szerint a Supercharger használatával nagyobb valószínűséggel működik az akku kalibráció, így a videóban újra lemerítették az autót, majd tele töltötték egy Supercharger használatával. Ezúttal az autó töltése 7% töltöttségi szintnél kezdődött és a tulajdonos megvárta, amíg 100% töltöttségi szintnél megáll a töltés. Az autó ekkor szintén 300 mérföld megtehető hatótávot tippelt, tehát második próbálkozásra sem nőtt meg a hatótáv egyáltalán.

Biztos vagyok benne persze, hogy a fenti példa a többséget nem győzi meg. Az akkumulátor kezelése, kímélése a villanyautós közösségben vallási kérdés. Aki az egyik végletben hisz, egész biztosan nem győzik meg a tapasztalatok sem a másik végletről. A továbbiakban én is pontosan ugyanúgy használom majd az autóm, ahogy eddig: amikor töltési lehetőségem van (leginkább otthon a garázsban), akkor be fogom dugni az autót, akkor is, ha nincs teknős szintig merülve. Amikor pedig nincs szükségem tele akkumulátorra, akkor nem is fogom tele tölteni, inkább leállítom a töltést 70-90% között, ahogy épp sikerül. Mivel gyakran utazok hosszabb útra, az akku kalibrációhoz és cella feszültségek kiegyenlítéséhez esetleg hasznos vagy szükséges 100%-ra töltés néhány naponta, hetente úgyis mindenképp megtörténik, mivel ha messzebbre indulok, előtte tele töltöm az akkut. Amíg nekem ez nem jelent nehézséget, kellemetlenséget, addig megadom az esélyt arra, hogy valamivel hosszabb életű legyen az autóm akkumulátora.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.