Így maximalizálható a villanyautó akkumulátor élettartama

Régóta tartja magát az a közvélekedés, hogy ha nem feltétlen szükséges, akkor nem érdemes 100%-ra tölteni minden nap az elektromos autók akkumulátorát, mert az hosszabb távon többet árt az akkunak, mintha csak 80 vagy 90 százalékra töltenénk. Ennek megfelelően a 2016 előtt gyártott Nissan LEAF-ekben is volt opció a maximum 80%-ig való töltésre, és a Tesla is maximum 90%-os töltési szintet javasol a mindennapi városi használat során. Akadnak azonban olyan hangok is, amelyek szerint nincs nagy jelentősége ennek, és 2016-tól a Nissan is kivette ezt az opciót a LEAF-ek menüjéből.

A Freedom101 nevű Youtube felhasználót azonban nem hagyta nyugodni ez a kérdés, és megpróbált utánajárni. A neten elérhető különböző források alapján nem igazán jutott eredményre, ezért e-mailben megkereste a lítium-ion akkumulátorok kutatásának legnagyobb legendáját Jeff Dahnt, hogy segítsen neki a megfelelő töltési szint beállításához. Legnagyobb meglepetésére Dahn, aki nem csak az új-skóciai University of Dahouse Egyetem fizika és légköri tudományok professzora, de a Tesla akkumulátor kutatórészlegének egyik vezetője is, perceken belül válaszolt is a feltett kérdésre.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elavult a Tesla CHAdeMO adaptere?

Az akkumulátorspecialista szerint a kanadai Vancouverben élő Tesla Model X tulajdonos Freedom101 akkor védi a legjobban autója akkumulátorát, ha a mindennapi használat során csak 70%-ra tölti azt fel, és csak akkor használja ki az akku teljes kapacitását, amikor arra tényleg szüksége van (hosszabb utakon).

Azt persze hozzá kell tenni, hogy ez a javaslat elsősorban erre a konkrét akkutípusra vonatkozik, azt nem lehet tudni, hogy más vegyi összetételű és felépítésű lítium-ion akkumulátoroknál is ugyanez-e a helyzet. Mindenesetre a Tesla Model S és Model X tulajdonosoknak érdemes megfontolni, hogy ha csak a városban napi 100-150 km megtételére használják az autójukat, akkor limitálják a töltés maximumát 70%-ra.

Elektromos autót használsz?

6 gondolat a “Így maximalizálható a villanyautó akkumulátor élettartama” című anyaggal kapcsolatban

  • 2017-09-27 at 08:41
    Permalink

    Na nagyszájú villanyautósok, ehhez az igazsághoz mit szóltok???

    Válasz
  • 2017-10-09 at 16:24
    Permalink

    Én azt szólom hozzá, halkan, szerényen, hogy ezentúl még jobban oda fogok figyelni arra, hogy a Nissan LEAF akkuit (30 kWh) csak 70 – 80, maximum 90 %-ig töltsem fel, mert ez az akku élettartama miatt fontos.

    Válasz
  • 2017-10-10 at 17:16
    Permalink

    Sajnos nem ismerem a Leaf fedélzeti elektronikáját, segítsetek!
    A Leaf-eknél is beállítható, hogy meddig töltődjön fel az akku? Akár váltóáramú kis teljesítményű töltésnél, akár egyenáramú villámtöltésnél.
    Vagy minden esetben a tulajnak kell ott lenni és leállítani a megfelelő pillanatban, ha nem akarja 100%-ig tölteni?

    Válasz
  • 2017-10-29 at 12:18
    Permalink

    Ahhoz mit szólsz, hogy a robbanó motoroknak ugyanígy van “ártalmas” üzem? Pl.: hideg olaj… , elhasználódott olaj, alacsony fordulaton terhelés stb. Amúgy szerintem mindenki tudta hogy nem jó a full töltés.

    Válasz
  • 2017-11-15 at 20:27
    Permalink

    Nekem azt mondták a volvo szervízben, (amikor átvettem a kocsit) hogy a XC60 T8 plug in play kocsit nyugodtan tölthetem minden nap bármikor az neki nem árt?
    Na most akkor mi van?
    Árt vagy nem árt?

    Válasz
    • 2017-11-15 at 21:18
      Permalink

      Az akkumulátor folyamatosan használódik. Akkor is, ha nem használjuk. Ennek az üteme lehet gyorsabb vagy lassabb. Amire a Volvo szalonban gondoltak, az valószínűleg az, hogy nem kell minden alkalommal lemeríteni mielőtt töltőre tesszük, mert a lítium-ion akkuknál nincs memóriaeffektus, mint a régebbi Ni-Cd vagy Ni-MH akkuknál volt. Tehát valóban bármikor tölthetők és meríthetők. De a lítium-ion akkuknak is vannak működési jellemzőik. Ezekre ha figyelünk, akkor egy kicsit kevésbé romlik az akku, mintha nem figyelünk. Nem feltétlen nagy a különbség, de valószínűleg statisztikailag kimutatható.

      Válasz

Hozzászólás