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 A mainstream médiából tudjuk, hogy a villanyautó sok egyéb mellett azért is „károsabb a környezetünkre, mint a belsőégésű motoros autók”, mert az akkumulátoraik előállításához „rengeteg” kobaltra van szükség, amit „köztudomású”, hogy nyomorban és rabszolgasorban tartott gyermekmunkások bányásznak a Kongói Demokratikus Köztársaság kobaltbányáiban. Bár a gyermekek jogait immár 30 éve a világ egyik legszélesebb körben elfogadott ENSZ egyezménye biztosítja, ennek a gyakorlati betartatása kicsit nagyobb feladat, mint egy egyezmény aláírása. Sajnos a 2000-es évek elején mintegy 200 millió (!) gyermeket kényszerítenek munkára elsősorban a fejlődő világban. Köztük akadnak valószínűleg olyanok, akik a kongói bányákban dolgoznak azon, hogy a fejlett világ ipari felhasználói ne szenvedjenek hiányt alapanyagból, többek között kobaltból. Image from Wikimedia A kobaltról az emberek többsége az elektromos autók megjelenése előtt valószínűleg nem nagyon hallott, pedig a mobiltelefonok, számítógépek, és egyéb hordozható illetve vezeték nélküli eszközök is mind olyan lítium-ion akkumulátorokkal működnek, amelyek előállításához kobaltra volt szükség. De a kobaltot nem csak a lítium-ion, hanem az azt megelőzően, a 90-es években használt Ni-Cd akkumulátorok gyártásához is használták. Érdekes, hogy ezek elterjedésekor sem a szintén „ritkának” titulált lítium, sem pedig a kobalt miatt nem emelt szót senki, pedig egyértelmű, hogy azok előállításához is ki kellett termelni valahol valahogyan ezeket a nyersanyagokat.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 Forrás: Miningnewszambia De a kobaltot nem a lítium-ion akkumulátorok kifejlesztésekor találták meg, illetve kezdték használni az iparban. Színezőanyagként már évezredek óta ismert, de fémként a 18. században fedezte fel újra a nyugati világ. 97%-ban nem önállóan bányásszák, hanem a réz és nikkel kitermelésének mellékterméke. Az akkumulátorokkal szemben gerjesztett hisztéria előtt ötvözőanyagként volt a legismertebb, hiszen ez tette lehetővé olyan ötvözetek létrehozását, amelyek repülőgép motorokban vagy turbinákban is megállták a helyüket. Image from Wikimedia Van azonban egy olyan terület, ahol a kobalt legalább annyira nélkülözhetetlen, mint az akkumulátorgyártásban: ez pedig az olajfinomítás. Igen, ez pontosan az a folyamat, ami ma még rengeteg pénzt termel az érintetteknek, és amire sokkal kevésbé lesz szükség, ha elterjednek az akkumulátoros elektromos autók. Minden pénzt megér, hogy a közönséget elbizonytalanítsák az elektromobilitás várható előnyeit illetően, és évekkel vagy évtizedekkel kitolják az olajkorszak végét. A nyers kőolaj a lelőhelytől függően 0,1-2,5% ként tartalmaz, amiből elégetés után többek között a kén oxidjai (SOx) kerülnek a levegőbe. Amellett, hogy ezek üvegházhatású gázok, a csapadékvízben feloldódva savas esőt eredményeznek. A ként azért is el kell távolítani a kőolajszármazékokból, mert az oktánszám növelésére használt nemesfém katalizátorokkal (platina, rénium) érintkezve a kéntartalom hamar tönkretenné azokat. Éppen ezért az olajfinomítás során egy kobalt-oxid-molibdén-oxid (CoMOX) katalizátorral kivonják a ként az olajszármazékokból. Az így kapott kénhidrogénből (H2S) kén vagy kénsav készül. Tehát a kongói gyerekek már évtizedekkel a lítium-ion akkumulátor feltalálása előtt azért szenvedtek a bányákban, hogy a fejlett világ újra és újra elégethesse a kobalt felhasználásával kéntelenített benzint vagy gázolajat. Érdekes, hogy most pont az olajipar próbálja a kobaltbányászat visszásságaival a lítium-ion akkuk ellen hangolni az embereket, miközben éppen ők a kobalt egyik legnagyobb felhasználói. A világ villanyautó-gyártása egyébként a legritkább esetben vásárol olyan helyről kobaltot, ahol fennál a gyermekek kizsákmányolásának veszélye. Idén áprilisban a BMW jelentette be, hogy 2020-tól nem vásárol kobaltot Kongóból, a Tesla pedig azon dolgozik (és a többi akkumulátorgyártó is), hogy a kobaltot teljesen kiszorítsa az akkumulátorokból. A Model 3 akkujának kobalttartalma már most is mindössze 2,8%, de a fejlesztések eredményeként a kobalt hamarosan teljesen elhagyható lesz belőle. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL3ZvbHRpZS1lbGV0cm9tb3MtYXV0by1iYW5uZXItMjAyNS0wOS0wNC12YS1zemVwdC0xMzAweDYwMC1rb3ZpLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi92b2x0aWUtZWxldHJvbW9zLWF1dG8tYmFubmVyLTIwMjUtMDktMDQtdmEtc3plcHQtMTMwMHg2MDAta292aS0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!