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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Az ötödik generációs hajtáslánccal felszerelt elektromos modellek 2020/2021-es megjelenésétől nem a Kongói Demokratikus Köztársaságból szerzi be az akkumulátorokhoz szükséges kobaltot a BMW – mondta el egy interjúban Andreas Wendt, a vállalat beszerzésért felelős igazgatója. Ez pedig egy fontos lépés a villanymeghajtású járművek társadalmi és környezeti fenntarthatóságának elérésében, miután a kobalt iránt mutatott kereslet növekedésével egyre nagyobb problémává válik a bányában dolgozó munkások – jórészt gyerekek – kizsákmányolása a közép-afrikai országban.

Az Amnesty International már többször felhívta rá a figyelmet, hogy az ellenőrizetlen kongói körülmények beárnyékolják az elektromos autók környezetvédelmi potenciálját. Ebből adódóan az afrikai gyerekmunkások hányattatott sorsa az egyik legerősebb érv lett a villanyautózást ellenzők kezében, ami vitathatatlanul valós alapokra épül, ám valamilyen oknál fogva más nyersanyagok, és gyakrabban használt, nagyobb számban termelt termékek esetében senkinek nem éri el az ingerküszöbét. Az emberi jogokért küzdő civilszervezet kiemeli, hogy a probléma egyik fő forrását az adja, hogy a vállalatoknak nem szükséges közzétenni a kobalthoz kapcsolódó beszállítási láncukról szóló adatokat, így aztán nem is vonhatók felelősségre semmilyen módon.

A helyzet javítására az Amnesty International egy kihívás elé állította az autóipar és az elektronikai ipar szereplőit, melynek célja egy etikus akkumulátor fejlesztése, mely életciklusának egyetlen szakaszában sem tesz kárt a környezetben és a társadalomban. Ennek elemei közé tartozik a nyersanyagok beszerzésének monitorozása, a kitermeléshez kapcsolódó társadalmi és környezeti problémák feltérképezése, azok megoldása, a minimalizált szén-dioxid-kibocsátás a gyártás során, valamint az elhasznált akkumulátor újrahasználata és újrahasznosítása, elkerülve az illegális vagy veszélyes exportálást és lerakást.

A BMW az egyik élenjáró a kobalt kitermelése körüli problémák elleni küzdelemben: a németek tavaly novemberben csatlakoztak egy három évig tartó pilot projekthez a BASF és Samsung SDI vállalatokkal közösen, mely a kongói bányák munkakörülményeit hivatott javítani. A műszaki fejlődésnek köszönhetően a BMW kobaltfelhasználása már csökkenésnek indult, a szakértők pedig tovább dolgoznak azon, hogy miként lehetne teljesen nullára redukálni. Andreas Wendt hozzátette, hogy még számos olyan lelőhely van a Földön, ami nem lett alaposan feltérképezve, így a Kongói Demokratikus Köztársaságtól való elfordulás nem jelent majd problémát.

Balra egy maréknyi kobalt, jobbra réz, Forrás: Amnesty International

Tavaly nyáron a Tesla is arról számolt be, hogy a Model 3 aksijának mindössze 2,8%-át teszi ki a kobalt, ami töredéke más gyártók felhasználásának, és a teljes kobaltmentesség sincs már messze a Panasonickal való közös munkában. A kaliforniaiak továbbá hozzátették azt is, hogy alaposan felmérték az egész ellátási láncot valamennyi általuk használt konfliktusövezetből származó ásvány esetében – bányákba látogattak el, felvették a kapcsolatot a helyiekkel, a bányászat társadalmi megítéléséről és hatásairól végeztek vizsgálatokat, biztonsági ellenőrzéseket hajtottak végre – és semmilyen szabálytalanságot, illetve az emberi jogokkal szembemenő tevékenységet nem tapasztaltak a 389 beszállító között, akik ezen nyersanyagok biztosításáért felelősek.

Természetesen az autógyártókat nem csupán a munkások egészsége és a környezetterhelés minimalizálása mozgatja. Jelenleg közel 60%-ban a Kongói Demokratikus Köztársaság látja el a világot kobalttal, ami egy erőteljes függést és pénzügyi kockázatot jelent a vásárlók számára. Nemrég például stratégiai jelentőségű ásványkincsre minősítette a kobaltot az ország, és majdnem háromszorosára emelte a bányászatért fizetendő jogdíjat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.