200000 Renault Zoe az utakon

A jubileumok hetét éljük, a napokban számoltunk be a százezredik Volkswagen e-Golf ünnepélyes átadásáról, a Renault pedig 2019 november 25.-én ünnepelte, hogy legördült a gyártósorról a 200 000. Renault Zoe példány.

A 2012-től gyártott Zoe több szempontból különleges villanyautó. Egyedivé teszi a 22 kW teljesítményű fedélzeti töltője, melynek köszönhetően azon ritka típusok egyike, amely ki tudja használni a Magyarországon is leggyakoribb 22 kW-os 3 fázisú AC töltők teljes teljesítményét. Az autó többféle motorváltozattal készült, a Q90 elnevezésű változat ennél is gyorsabb, akár 43 kW teljesítményű AC töltésre is képes. Másik autótípus talán nem is létezik ilyen gyors AC töltési lehetőséggel, ráadásul az újabb változatok már nem is támogatják ezt a töltési sebességet, és a töltőoszlop gyártók is fokozatosan kivezették a villámgyors AC töltést, az utóbbi években telepített töltőoszlopok már jellemzően csak 22 kW AC ágat tartalmaznak. Azonban a gyors AC töltés mellé az éppen bevezetés alatt álló modellfrissítésig DC töltési lehetőséggel nem rendelkeztek az autók. Az autó népszerűsége évről évre növekedett, idén tavasszal részben talán kedvező áron végrehajtott készletkisöprésnek köszönhetően hónapokig vezette több európai ország eladási listáját.

Renault Zoe, a villámgyors AC töltés királya (fotó: Magyar Péter)

Az első években 22 kWh kapacitású akkumulátor mellett később megjelent a 41 kWh kapacitás is, ami a gyors AC töltéssel kombinálva már tökéletes országjáróvá tette a kis villanyautót. A Zoe idén bemutatott új generációja napjainkban jelenik meg a piacon, amely már CCS Combo egyenáramú töltési lehetőséget, és 50 kWh kapacitású akkumulátort kapott, miközben megtartotta legnagyobb előnyét, a 22 kW AC töltési lehetőséget. Az autó AC töltésével kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy ha csak egy fázis áll rendelkezésre, a töltés hatásfoka nagy mértékben leromlik, így rendszeres otthoni töltéshez erősen ajánlott a 3 fázisú töltő beszerzése és a garázs 3 fázisú áramellátásának biztosítása.

Bár az autó nem nagy, a gyors AC töltés miatt sokan országjárásra, hosszú utazásokra is szívesen választják

Számunkra kevésbé pozitív a típus egy másik fontos jellemzője, hogy a Renault a gyártás első néhány évében Kelet Európában nem értékesítette a típust, és annak ellenére, hogy a francia kereskedésekben rengeteg a használt Zoe, a használt importot jelentősen megnehezíti, hogy az autók túlnyomó többségét akkumulátor bérleti konstrukcióban értékesítették. Az akku bérlet nem hozható át a keleti országokba, az akkumulátor megvásárlása pedig viszonylag nehézkes és drága. Sajnos előfordulhat a magyar piacon is olyan példány, amit saját akkusként hirdetnek és csak jóval a vásárlás után derül ki, hogy az autó akkumulátora még mindig a Renault tulajdona. Aki használt Zoe vásárlásban gondolkodik erre mindenképp fordítson különös figyelmet. További részletekért ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni a használt Zoe vásárlási útmutatónkat.

Renault Zoe 2019

A gyártó célja az akku bérletes konstrukcióval az volt, hogy a hagyományos autóhoz szokott vásárlóknak a megszokotthoz jobban hasonlító költség eloszlást biztosítson, azaz ne legyen lényegesen magasabb a kezdeti beruházás, mint egy hagyományos autónál, ezért cserébe a havi üzemeltetési költség sem csökkent le annyira jelentős mértékben, mint egy akkumulátorral együtt megvásárolt elektromos autó esetében. Az akku bérleti konstrukció további előnye a vásárlók számára, hogy a kisebb befektetés miatt kisebb értékvesztéssel számolhatnak, valamint az autó legdrágább alkatrészének esetleges meghibásodása, az akku kapacitáscsökkenése nem az autó tulajdonosát terheli. Az új nagyobb akkus egyenáramról is tölthető modellel ez a konstrukció is kezd megszűnni, az Egyesült Királyságban már nem is forgalmazzák az autót bérelt akkuval.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.