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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Vitathatatlan, hogy a környezetbarát, megújuló energiaforrásokon alapuló áramtermelésre átállás mindannyiunk érdeke. A gyors átállást azonban a természet nehezíti, hiszen a napsütéses órák és a szeles időjárás gyakran nem esik egybe a fogyasztási csúcsokkal. Az összhang megteremtésére számos lehetőség adott a rendszerirányítás számára:

  • a nap és szélerőművek mellett viszonylag jól szabályozható gáz-, szén és biomassza erőművek rendszerbe iktatása
  • akkumulátoros energiatárolás
  • a csúcsidő terhelésének csökkentése korlátozásokkal vagy (anyagi) ösztönzőkkel

Néhány európai áramszolgáltató 2021-től az utóbbi pont megvalósítása mellett voksolt. az ATZ szaklap folyóiratának elektromobilitási kongresszusán, Mannheimben jelentette be közösen Németország, Ausztria, Svájc és a Cseh Köztársaság villamosenergia-hálózat üzemeltetői, hogy 2021-től az otthoni töltőállomásokon szeretnék korlátozni a töltőáramot a hálózati stabilitás érdekében. A bejelentésről többek között a Focus Online is beszámolt.

Otthoni töltés kényelmesen fali töltővel

A korlátozás a gyakorlatban azt jelentené, hogy a 11-22 kW teljesítményű otthoni fali töltőket 3 x 8 Amperre, azaz 5 kW teljesítményre korlátoznák csúcsidőben az áramfelvételt. Az elsőre félelmetesnek tűnő döntést alaposabban átgondolva nem annyira ijesztő a helyzet. Az ingyenes nyilvános töltőállomások fokozatosan fizetősre alakításával beálló egyensúly szerint villanyautó töltések 80-90%-a otthon történik, jellemzően éjszaka. A gyakorlatban azonban az a jellemző, hogy mikor este hazaér az autótulajdonos a munkahelyéről, beáll a garázsba és töltőre teszi az autóját. Az autó épp a 18:00 körüli otthoni fogyasztási csúcs idején kezd feltöltődni, átlagos napi futást figyelembe véve legkésőbb éjfélre már fel is töltődik a legtöbb autó, annak ellenére, hogy a tulajdonosnak másnap reggelig nem lesz szüksége az autójára.

Ez a gyakorlat feleslegesen terheli az elektromos hálózatot, hiszen az autó ráérne reggelre feltöltődni, amivel a hálózat mellett még az autó akkumulátorát is kímélnénk. A csúcsidőben bevezetendő korlátozással elérhetik az áramszolgáltatók, hogy a jelenlegi rendszer lényegesen több elektromos autó töltését ki tudja szolgálni, a villanyautósok pedig csupán annyi „hátránnyal” szembesülhetnek, hogy a korlátozás bevezetése után nem éjfélre, csak a hajnali 2 órára lesz tele az autó akkumulátora, mivel az 18:00 és 21:00 között csak csökkentett teljesítménnyel töltődik.

Nyilvános töltőkre nem vonatkozna a korlátozás, ott csúcsidőben is maximális teljesítménnyel tölthetnek a villanyautósok

Természetesen előfordulhat, hogy valakinek éppen csúcsidőben van szüksége nagyon gyors feltöltésre, nekik valóban némi hátrányt jelent, hogy ilyen esetben kénytelenek meglátogatni egy nyilvános töltőállomást, mielőtt a nappali hosszabb utazásról hazaérkezve néhány órával később egy hosszú éjszakai útra is elindulnak otthonról.

Véleményem szerint a korlátozással megegyező hatékonyságú, de kevesebb problémát és ellenszenvet kiváltó megoldás lenne az okos mérési rendszerek bevezetése, többzónás tarifával. Amennyiben csúcsidőben lényegesen többet kell fizetni a felhasznált elektromos áramért, mint völgyidőszakban, akkor a többség saját maga időzítené az autója töltését, esetleg egyéb nagyfogyasztók működését az éjszakai órákra, azonban nem élné meg korlátozásként az a néhány autós sem, akinek bizonyos okból éppen a csúcsidőben kénytelen gyorsan feltölteni az üres akkumulátorát. A lehetőségünk megmaradna az otthoni gyorstöltésre csúcsidőben is, persze ezért többet kellene fizetnünk.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.