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 Vitathatatlan, hogy a környezetbarát, megújuló energiaforrásokon alapuló áramtermelésre átállás mindannyiunk érdeke. A gyors átállást azonban a természet nehezíti, hiszen a napsütéses órák és a szeles időjárás gyakran nem esik egybe a fogyasztási csúcsokkal. Az összhang megteremtésére számos lehetőség adott a rendszerirányítás számára: a nap és szélerőművek mellett viszonylag jól szabályozható gáz-, szén és biomassza erőművek rendszerbe iktatása akkumulátoros energiatárolás a csúcsidő terhelésének csökkentése korlátozásokkal vagy (anyagi) ösztönzőkkel Néhány európai áramszolgáltató 2021-től az utóbbi pont megvalósítása mellett voksolt. az ATZ szaklap folyóiratának elektromobilitási kongresszusán, Mannheimben jelentette be közösen Németország, Ausztria, Svájc és a Cseh Köztársaság villamosenergia-hálózat üzemeltetői, hogy 2021-től az otthoni töltőállomásokon szeretnék korlátozni a töltőáramot a hálózati stabilitás érdekében. A bejelentésről többek között a Focus Online is beszámolt. Otthoni töltés kényelmesen fali töltővel A korlátozás a gyakorlatban azt jelentené, hogy a 11-22 kW teljesítményű otthoni fali töltőket 3 x 8 Amperre, azaz 5 kW teljesítményre korlátoznák csúcsidőben az áramfelvételt. Az elsőre félelmetesnek tűnő döntést alaposabban átgondolva nem annyira ijesztő a helyzet. Az ingyenes nyilvános töltőállomások fokozatosan fizetősre alakításával beálló egyensúly szerint villanyautó töltések 80-90%-a otthon történik, jellemzően éjszaka. A gyakorlatban azonban az a jellemző, hogy mikor este hazaér az autótulajdonos a munkahelyéről, beáll a garázsba és töltőre teszi az autóját. Az autó épp a 18:00 körüli otthoni fogyasztási csúcs idején kezd feltöltődni, átlagos napi futást figyelembe véve legkésőbb éjfélre már fel is töltődik a legtöbb autó, annak ellenére, hogy a tulajdonosnak másnap reggelig nem lesz szüksége az autójára. Ez a gyakorlat feleslegesen terheli az elektromos hálózatot, hiszen az autó ráérne reggelre feltöltődni, amivel a hálózat mellett még az autó akkumulátorát is kímélnénk. A csúcsidőben bevezetendő korlátozással elérhetik az áramszolgáltatók, hogy a jelenlegi rendszer lényegesen több elektromos autó töltését ki tudja szolgálni, a villanyautósok pedig csupán annyi „hátránnyal” szembesülhetnek, hogy a korlátozás bevezetése után nem éjfélre, csak a hajnali 2 órára lesz tele az autó akkumulátora, mivel az 18:00 és 21:00 között csak csökkentett teljesítménnyel töltődik. Nyilvános töltőkre nem vonatkozna a korlátozás, ott csúcsidőben is maximális teljesítménnyel tölthetnek a villanyautósok Természetesen előfordulhat, hogy valakinek éppen csúcsidőben van szüksége nagyon gyors feltöltésre, nekik valóban némi hátrányt jelent, hogy ilyen esetben kénytelenek meglátogatni egy nyilvános töltőállomást, mielőtt a nappali hosszabb utazásról hazaérkezve néhány órával később egy hosszú éjszakai útra is elindulnak otthonról. Véleményem szerint a korlátozással megegyező hatékonyságú, de kevesebb problémát és ellenszenvet kiváltó megoldás lenne az okos mérési rendszerek bevezetése, többzónás tarifával. Amennyiben csúcsidőben lényegesen többet kell fizetni a felhasznált elektromos áramért, mint völgyidőszakban, akkor a többség saját maga időzítené az autója töltését, esetleg egyéb nagyfogyasztók működését az éjszakai órákra, azonban nem élné meg korlátozásként az a néhány autós sem, akinek bizonyos okból éppen a csúcsidőben kénytelen gyorsan feltölteni az üres akkumulátorát. A lehetőségünk megmaradna az otthoni gyorstöltésre csúcsidőben is, persze ezért többet kellene fizetnünk. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!