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 Vitathatatlan, hogy a környezetbarát, megújuló energiaforrásokon alapuló áramtermelésre átállás mindannyiunk érdeke. A gyors átállást azonban a természet nehezíti, hiszen a napsütéses órák és a szeles időjárás gyakran nem esik egybe a fogyasztási csúcsokkal. Az összhang megteremtésére számos lehetőség adott a rendszerirányítás számára: a nap és szélerőművek mellett viszonylag jól szabályozható gáz-, szén és biomassza erőművek rendszerbe iktatása akkumulátoros energiatárolás a csúcsidő terhelésének csökkentése korlátozásokkal vagy (anyagi) ösztönzőkkel Néhány európai áramszolgáltató 2021-től az utóbbi pont megvalósítása mellett voksolt. az ATZ szaklap folyóiratának elektromobilitási kongresszusán, Mannheimben jelentette be közösen Németország, Ausztria, Svájc és a Cseh Köztársaság villamosenergia-hálózat üzemeltetői, hogy 2021-től az otthoni töltőállomásokon szeretnék korlátozni a töltőáramot a hálózati stabilitás érdekében. A bejelentésről többek között a Focus Online is beszámolt. Otthoni töltés kényelmesen fali töltővel A korlátozás a gyakorlatban azt jelentené, hogy a 11-22 kW teljesítményű otthoni fali töltőket 3 x 8 Amperre, azaz 5 kW teljesítményre korlátoznák csúcsidőben az áramfelvételt. Az elsőre félelmetesnek tűnő döntést alaposabban átgondolva nem annyira ijesztő a helyzet. Az ingyenes nyilvános töltőállomások fokozatosan fizetősre alakításával beálló egyensúly szerint villanyautó töltések 80-90%-a otthon történik, jellemzően éjszaka. A gyakorlatban azonban az a jellemző, hogy mikor este hazaér az autótulajdonos a munkahelyéről, beáll a garázsba és töltőre teszi az autóját. Az autó épp a 18:00 körüli otthoni fogyasztási csúcs idején kezd feltöltődni, átlagos napi futást figyelembe véve legkésőbb éjfélre már fel is töltődik a legtöbb autó, annak ellenére, hogy a tulajdonosnak másnap reggelig nem lesz szüksége az autójára. Ez a gyakorlat feleslegesen terheli az elektromos hálózatot, hiszen az autó ráérne reggelre feltöltődni, amivel a hálózat mellett még az autó akkumulátorát is kímélnénk. A csúcsidőben bevezetendő korlátozással elérhetik az áramszolgáltatók, hogy a jelenlegi rendszer lényegesen több elektromos autó töltését ki tudja szolgálni, a villanyautósok pedig csupán annyi „hátránnyal” szembesülhetnek, hogy a korlátozás bevezetése után nem éjfélre, csak a hajnali 2 órára lesz tele az autó akkumulátora, mivel az 18:00 és 21:00 között csak csökkentett teljesítménnyel töltődik. Nyilvános töltőkre nem vonatkozna a korlátozás, ott csúcsidőben is maximális teljesítménnyel tölthetnek a villanyautósok Természetesen előfordulhat, hogy valakinek éppen csúcsidőben van szüksége nagyon gyors feltöltésre, nekik valóban némi hátrányt jelent, hogy ilyen esetben kénytelenek meglátogatni egy nyilvános töltőállomást, mielőtt a nappali hosszabb utazásról hazaérkezve néhány órával később egy hosszú éjszakai útra is elindulnak otthonról. Véleményem szerint a korlátozással megegyező hatékonyságú, de kevesebb problémát és ellenszenvet kiváltó megoldás lenne az okos mérési rendszerek bevezetése, többzónás tarifával. Amennyiben csúcsidőben lényegesen többet kell fizetni a felhasznált elektromos áramért, mint völgyidőszakban, akkor a többség saját maga időzítené az autója töltését, esetleg egyéb nagyfogyasztók működését az éjszakai órákra, azonban nem élné meg korlátozásként az a néhány autós sem, akinek bizonyos okból éppen a csúcsidőben kénytelen gyorsan feltölteni az üres akkumulátorát. A lehetőségünk megmaradna az otthoni gyorstöltésre csúcsidőben is, persze ezért többet kellene fizetnünk. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!