Részletek a Sony villanyautójáról

A Sony Las Vegasban bemutatott Vision-S tanulmányautójára sokan felkapták a fejüket, abban reménykedve, hogy új gyártók jelenhetnek meg a piacon, komolyabb versenyt és fejlődést teremtve az elektromos járművek mezőnyében.

Az Impress Watch interjút közöl Izumi Kawanishi-val, aki a Sony Robotics Business üzletég ügyvezető igazgatója, és egyben a Vision-S projekt vezetője. A cikkből először is kiderült néhány eddig ismeretlen technikai részlet a tanulmányautóról. Az autó hossza 4895, szélessége 1900, magassága 1450 milliméter, a tengelytávja pedig 3000 mm. A Vision-S tömege 2350 kg, a négykerék meghajtáshoz két villanymotort építettek be, egyenként 200 kW teljesítménnyel, külön az első és a hátsó tengely meghajtásához. A végsebesség 240 km/h, a gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra mindössze 4,82 másodperc. Az autó megalkotásában a Magna Steyr autógyártó mellett együttműködött a Bosch, a Continental és az NVIDIA is.

Az autóba épített teljes szélességű panorámaképernyő egy szórakoztató központ, amelyen a járművezető használhatja a navigációs rendszert, de az utasülésben vagy a hátsó ülésen helyet foglalók közben akár filmet is nézhetnek. A jármű nem rendelkezik hagyományos visszapillantó tükrökkel, helyettük kamerákat használnak és a panoráma képernyő két szélére vetítik a mögöttes forgalom képét. A menürendszerben beállíthatók az autó egyes funkció, például a felfüggesztés keménysége, a kormánykerék visszacsatolása, és a vezetési körülményekhez ideális üzemmód is kiválasztható az öko/komfort/sport közül. Az autó szinte minden funkciója érintőképernyős felületekkel vezérelhető.

A Sony Vision-S 2. szintű önvezetéssel rendelkezik, amelyhez számos érzékelőt használ. Az autóba összesen 33 érzékelőt építettek, melyek között találhatók CMOS képérzékelők és ToF érzékelők. Ezeket nem csupán a vezetéstámogató rendszerek használják, hanem az autóba beülő személyek felismerésére is. Az autó egy kerekekre szerelt szórakoztató-elektronikai központ is, 360 fokos Reality Audio rendszerrel, a Sony által támogatott 3D hangzástér technológiával, amelyhez az ülésekbe épített hangszórókat is alkalmaznak. A Sonynál úgy vélik, hogy ha a Vision-S koncepcióautó még nem is, de az autóba beépített technológiák már 2020-ban megjelenhetnek a közúton.

A Vision-S fejlesztése során különös figyelmet szenteltek a sportos formatervezésnek és törekedtek a tökéletességre, de közben szerettek volna olyan tanulmányt készíteni, amely hasonlít egy forgalomba hozható modellre. Azért szerettek volna sportos autót tervezni, mert úgy gondolták ez jelenti a legnagyobb kihívást, ha ezt meg tudják valósítani, akkor ugyanerre a padlólemezre épülő egyéb karosszériák már kevesebb kihívást jelentenek majd.

Arra a kérdésre, hogy a Sony autógyártóvá válhat-e, Izumi Kawanishi határozott nemmel felelt. A tanulmányautóval a céljuk sokkal inkább az volt, hogy hozzájáruljanak az autók fejlődéséhez. Szerettek volna rámutatni arra, hogy a mobiltelefonok után a felhasználói élmény fokozása az autóiparnak is létfontosságú része lehet. Ha autógyártóvá válni nem is szeretnének, céljaik között szerepel autóipari informatika technológiai szolgáltatások fejlesztése és biztosítása, beleértve a felhőszolgáltatásokat és a mesterséges intelligenciát. Olyan szolgáltatáscsomagot szeretnének nyújtani, melyek ezeket magukban foglalják.

A Sony már ma is fejleszt és gyárt érzékelőket és egyéb eszközöket az autóipar számára, ezt továbbra is fontos üzletágnak tekintik. Az autóba épített nagy érzékenységű, széles dinamika-tartományban működő, nagyfelbontású CMOS képalkotó külső és belső érzékelőkön kívül a Sony tervezi szilárd test Lidar fejlesztését is, amely nagy távolság esetén is nagy pontosságú háromdimenziós képalkotásra képes. A Sensor Fusion technológiájukkal egyesítik különféle érzékelők tulajdonságait, ezzel korai és pontos tárgyfelismerést képesek lehetővé tenni még nehezítő körülmények esetén is, például ködben, ellenfényben, éjjel esőben, képesek lesznek az emberek és a tárgyak közötti távolság pontos meghatározására is. A repülési idő (ToF) érzékelési megoldások képesek értelmezni a mozdulatokat is, ezzel lehetővé teszik a gesztusvezérlést.

A Vision-S tehát egy kísérleti jármű, ami demonstrálja a Sony jelenlegi tudását és hozzájárulhat annak továbbfejlesztéséhez. A  koncepcióautóval nem csak egy járművet alkottak, de egy olyan helyet is, ahol az utasok pihenhetnek, szórakozhatnak és közben tökéletes biztonságot élvezhetnek, tömegtermelésről azonban korai lenne addig beszélni, amíg az önvezető járművek nem teljesítik a megfelelő biztonsági előírásokat és nem vehetnek részt önállóan a forgalomban.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.