7161 zöld rendszámos autóval bővült 2019 során a hazai autóállomány, tudtuk meg a Belügyminisztérium által ma kiadott statisztikákból. Ezek 41%-a, vagyis 2941 jármű új autóként került az országba, a többinek valahol máshol már volt korábban gazdája. Az összes tavaly regisztrált plugin autó 44,1%-a tisztán elektromos volt, a többi a kétféle hibrid kategória valamelyikébe tartozott. Az egyéb kategóriában 2019 során nem történt változás. Így a zöld rendszámos autók állománya az év végére elérte a 16.721 darabot, ami 74,9%-os bővülés az előző évhez képest.
2018-as bővülés | 2018 végi állapot | 2019-es bővülés | 2019 végi állapot | Változás | |
5E (tisztán elektromos) | 2143 | 4272 | 3160 | 7432 | 74,0% |
5N (hatótávnövelő elektromos) | 1491 | 2649 | 2603 | 5241 | 97,8% |
5P (tölthető hibrid) | 1383 | 2638 | 1409 | 4047 | 53,4% |
5Z (egyéb) | 0 | 1 | 0 | 1 | 0% |
Összesen | 5017 | 9560 | 7161 | 16.721 | 74,9% |
A tisztán elektromos állomány 3160 darabbal bővült, így 74%-kal növekedett az egy évvel korábbi állapothoz képest. Ebből 1833 volt újként értékesítve, ami 58%-os részarányt jelent. 2018-hoz képest változás, hogy míg a hatótávnövelő elektromos kategória (5N) továbbra is népszerű, tölthető hibridből (5P) 2019-ben alig került több forgalomba, mint egy évvel korábban. Az új autó értékesítés kapcsán az 5P és 5N kategóriákra csak összevont adatunk létezik, ami alapján plugin hibridből 1108 darab fogyott 2019-ben. Ez a 4012 autónak mindössze 27,6%-a, tehát a plugin hibridek többsége továbbra is használt autóként kerül az országba (2018-ban 26,7% volt az új autók aránya a Magyarországon forgalomba állított plugin hibridek között).
2018. 12. 31. |
2019. 01. 31. |
2019. 02. 28. |
2019. 03. 31. |
2019. 04. 30. |
2019. 05. 31. |
2019. 06. 30. |
2019. 07. 31. |
2019. 08. 31. |
2019. 09. 30. |
2019. 10. 31. |
2019. 11. 30. |
2019. 12. 31. |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
összes | 9560 | 10.036 | 10.658 | 11.272 | 11.848 | 12.436 | 12.983 | 13.562 | 14.058 | 14.731 | 15.334 | 16.073 | 16.721 |
Kategória szerinti bontásban |
|||||||||||||
5E (tisztán elektromos) | 4272 | 4449 | 4731 | 4951 | 5169 | 5405 | 5677 | 5939 | 6166 | 6529 | 6782 | 7115 | 7432 |
5N (hatótávnövelő elektromos) | 2649 | 2825 | 3038 | 3288 | 3511 | 3727 | 3908 | 4107 | 4282 | 4490 | 4736 | 5020 | 5241 |
5P (tölthető hibrid) | 2638 | 2761 | 2888 | 3033 | 3167 | 3303 | 3397 | 3515 | 3609 | 3711 | 3815 | 3937 | 4047 |
5Z (egyéb nulla emissziós) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Területi eloszlás | |||||||||||||
Budapest | 5024 | 5252 | 5531 | 5804 | 6056 | 6316 | 6573 | 6819 | 6996 | 7344 | 7587 | 7936 | 8205 |
Vidék | 4536 | 4784 | 5127 | 5469 | 5792 | 6120 | 6410 | 6743 | 7062 | 7387 | 7747 | 8137 | 8516 |
2020-ra a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a stagnáló új autó értékesítésen belül (155 ezer személyautó) a tisztán elektromos autók eladásának 36%-os növekedését prognosztizálja, elérve a 2500-as darabszámot. Amennyiben a használt villanyautó import és a plugin hibrid eladás is hasonló mértékben emelkedne, akkor jövőre közel 10 ezer darabbal nőne a zöld rendszámos autók száma, ami 2020 végéig elérhetné a 26,5 ezres szintet. Ez nagyjából a fele annak, amit 5 évvel ezelőtt 2020 végére az elemzők és a kormány várt. Az idén bevezetett szigorúbb környezetvédelmi előírások (flotta szinten 95 g/100 km CO2 kibocsátási limit) valamennyire megemelhetik ugyan a hazai értékesítést, de az már most látható, hogy a gyártók egy része valószínűleg idén sem tud annyi autót legyártani, amennyire valóban igény lenne a piacon.