Új autó eladások 2019-ben

A héten tartotta évértékelő sajtótájékoztatóját a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), amelyen beszámoltak a 2019-es év történéseiről és eredményeiről. Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető alelnökének előadásából kiderült, hogy tavaly visszatértek a piacra a magánszemély vásárlók, akik többnyire készpénzért, vagy kisvállalkozáson keresztül finanszírozási formában vásároltak új gépjárműveket. A céges vásárlások aránya továbbra is 50%, ami még mindig magasnak tekinthető. A flottaüzemeltetőknél egyre inkább előtérbe került a teljes üzemeltetési költség (TCO), így ennek és az állami támogatásnak köszönhetően növekszik a környezetkímélő autók szerepe az eladásokban.

Tavaly újként 157.906 személygépkocsit és 26.203 kis-haszongépjárművet értékesítettek Magyarországon, ami 16 illetve 15%-os növekedés 2018-hoz képest. A használt autó import növekedése megállt, de még így is 156.475 személyautót (-2%) és 16.389 kis-haszongépjárművet (+4%) importáltak külföldről használtként. Így személyautóból 314.381, kis-haszongépjárműből pedig 42.592 került forgalomba 2019 során.

Ahogy az a napokban megjelent hírekben is látható volt, a tisztán elektromos és a plugin hibrid személyautók terén még van hova fejlődni, de a bővülés már így is látványos. Tavaly több mint tízszer annyi tisztán elektromos autót adtak el újként, mint 2016-ban, és a tisztán elektromos autók, valószínűleg az állami támogatásnak is köszönhetően, jóval népszerűbbek a plugin hibrid modelleknél. Tavaly összesen 7161 zöld rendszámos aztó került forgalomba, amivel a teljes állomány mérete 16.721-re nőtt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már készül az első tisztán elektromos Bentley
2016 2017 2018 2019
tisztán elektromos 172 749 1300 1833
plugin hibrid 231 463 769 1108
összesen 403 1212 2169 2941

Szomorú tény, hogy az új autó piac 37,6%-át a SUV kategóriás autók teszik ki, és messze több fogy belőlük, mint bármelyik más kategóriából. A középkategóriás autók 27%-kal állnak a második helyen. A kisméretű autók mindössze 13,71%-át teszik ki teljes piacnak.

Ennél is elkeserítőbb a hazai autóállomány kora illetve környezetvédelmi besorolása. Míg 2006-ban a hazai autóállomány 10,5 éves volt, egy 2018-as reprezentatív felmérés szerint az átlagéletkor 13,6 évre nőtt. Az MGE szerint az öregedés nem állt meg, az átlagéletkor mostanra elérte a 14 évet. Az autók összetétele szélsőséges, mindössze 11%-a 6 évnél fiatalabb, 84%-a pedig 9 éven is túl van már. Az EU autópark átlagos életkora 11 év, az összetétele kisebb szórást mutat.

Az MGE 2020-ra a személyautó értékesítés terén stagnálásra számít, így 155 ezer új autó eladással számolnak, viszont ezen belül a tisztán elektromos autók száma 2500-ra, a plugin hibrideké pedig 1500-ra nő. Ez a két kategóriában 36%-os illetve 35%-os növekedés lenne. Kis-haszongépjárművek esetén 26 ezres értékesítéssel számolnak.

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.