Új autó eladások 2019-ben

A héten tartotta évértékelő sajtótájékoztatóját a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), amelyen beszámoltak a 2019-es év történéseiről és eredményeiről. Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető alelnökének előadásából kiderült, hogy tavaly visszatértek a piacra a magánszemély vásárlók, akik többnyire készpénzért, vagy kisvállalkozáson keresztül finanszírozási formában vásároltak új gépjárműveket. A céges vásárlások aránya továbbra is 50%, ami még mindig magasnak tekinthető. A flottaüzemeltetőknél egyre inkább előtérbe került a teljes üzemeltetési költség (TCO), így ennek és az állami támogatásnak köszönhetően növekszik a környezetkímélő autók szerepe az eladásokban.

Tavaly újként 157.906 személygépkocsit és 26.203 kis-haszongépjárművet értékesítettek Magyarországon, ami 16 illetve 15%-os növekedés 2018-hoz képest. A használt autó import növekedése megállt, de még így is 156.475 személyautót (-2%) és 16.389 kis-haszongépjárművet (+4%) importáltak külföldről használtként. Így személyautóból 314.381, kis-haszongépjárműből pedig 42.592 került forgalomba 2019 során.

Ahogy az a napokban megjelent hírekben is látható volt, a tisztán elektromos és a plugin hibrid személyautók terén még van hova fejlődni, de a bővülés már így is látványos. Tavaly több mint tízszer annyi tisztán elektromos autót adtak el újként, mint 2016-ban, és a tisztán elektromos autók, valószínűleg az állami támogatásnak is köszönhetően, jóval népszerűbbek a plugin hibrid modelleknél. Tavaly összesen 7161 zöld rendszámos aztó került forgalomba, amivel a teljes állomány mérete 16.721-re nőtt.

2016 2017 2018 2019
tisztán elektromos 172 749 1300 1833
plugin hibrid 231 463 769 1108
összesen 403 1212 2169 2941

Szomorú tény, hogy az új autó piac 37,6%-át a SUV kategóriás autók teszik ki, és messze több fogy belőlük, mint bármelyik más kategóriából. A középkategóriás autók 27%-kal állnak a második helyen. A kisméretű autók mindössze 13,71%-át teszik ki teljes piacnak.

Ennél is elkeserítőbb a hazai autóállomány kora illetve környezetvédelmi besorolása. Míg 2006-ban a hazai autóállomány 10,5 éves volt, egy 2018-as reprezentatív felmérés szerint az átlagéletkor 13,6 évre nőtt. Az MGE szerint az öregedés nem állt meg, az átlagéletkor mostanra elérte a 14 évet. Az autók összetétele szélsőséges, mindössze 11%-a 6 évnél fiatalabb, 84%-a pedig 9 éven is túl van már. Az EU autópark átlagos életkora 11 év, az összetétele kisebb szórást mutat.

Az MGE 2020-ra a személyautó értékesítés terén stagnálásra számít, így 155 ezer új autó eladással számolnak, viszont ezen belül a tisztán elektromos autók száma 2500-ra, a plugin hibrideké pedig 1500-ra nő. Ez a két kategóriában 36%-os illetve 35%-os növekedés lenne. Kis-haszongépjárművek esetén 26 ezres értékesítéssel számolnak.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Antalóczy Tibor

A Villanyatosok.hu főszerkesztője, illetve a Villanyautósok Közösségének egyik alapító tagja, e-mobilitás szakértő. 2014 óta aktív elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.