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
auto

Tényleg bajban a VW: milliárdos büntetés, napi 300 új hiba, cellahiány

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Mint már mi is többször beszámoltunk róla komoly gyártási gondokkal küzd a VW csoport az új elektromos offenzívája kapcsán. Cellahiány miatt nem tudják legyártani az Audi, a Porsche, illetve a VW márkák jelenleg futó modelljeiből a tervezett darabszámot, az új sikertermék, az ID3 folyamatos szoftver problémákkal küzd és sokmilliárdos EU büntetés fenyegeti a céget. Mindezek miatt inog a cégvezér Herbert Diess széke is. A német Manager Magazin újabb részleteket szivárogtatott ki.

Farkasnak farkasa

A napokban számoltunk be róla, hogy leállították az Audi e-tron gyártását, mert nincs elég akkumulátor cella. Azt is hallottuk már, hogy a Porsche Taycan is hasonló problémákkal küzd. Az általában jó belsős forrásokkal rendelkező német lap szerint a két dolog még össze is függ és érdekes meccsek mennek a wolfsburgi konferenciatermekben.

A VW prémium modelljeihez az LG Chem az akkumulátor cellák szállítója. Csakhogy a koreaiaknak nincs elég kapacitásuk, nem tudnak megfelelő mennyiségben teljesíteni. Hogy a VW nem volt-e eléggé előrelátó és nem kötöttek le elég kapacitást, vagy az LG-nél van-e a probléma, azt nem tudjuk, de a végeredmény szempontjából ez mindegy is. A cégcsoport ezért megpróbál a Samsung SDI-tól cellákat vásárolni, csakhogy egyelőre nem elégedettetek a másik nagy koreai mamuttól kapott példányok minőségével. Ezért egyelőre vissza kell fogni az autók gyártását.

A Manager Magazin információi szerint a két prémium márka még egymásnak is esett az elérhető készletek miatt:  a Porsche a cég vezetésében lévő támogatottságát kihasználva lenyúlja a cellákat az Audi elöl. Az eredmény: az idei évre tervezett 70 ezer e-tronból valószínűleg csak 40 ezer lesz.

Porsche Taycan

A cellahiány nem kíméli a márka többi típusát sem. Az e-up/Citigo/Mii ikrekből eleve csak korlátozott darabszám volt tervezve, bár a típusokra itthon is nagy a kereslet, a kvóta már rég el is fogyott. Az erre az évre prognosztizált 100 ezer VW ID3 helyett pedig valószínűleg csak 80 ezer kerülhet gyártásba – és ez a modell legkisebb gondja.

Kék halál

Arról is írtunk már párszor, hogy bár az ID3 gyártása tavaly novemberben egy látványos és a német politika legfelsőbb körei által megtámogatott ceremónia keretében beindult, az autók kiszállítása csak nyáron kezdődhet meg. Elég furcsa az autóiparban, hogy több mint 8 hónapig csak gyártanak egy típust és raktározzák a kész példányokat, de nem szállítják ki ezeket.  A dolog hátterében  állítólag komoly szoftveres problémák vannak. A VW az ID szériával szakítani készül azzal az autóipari hagyománnyal, hogy megannyi beszállító rendszereit integrálják, ehelyett saját központi operációs rendszert készítenek.

Ez a hófehér darab a legelső sorozatgyártott ID. 3

Csakhogy a projekttel komoly bajok vannak és ezek megoldása kihívás a cégnek. A német lap információi szerint naponta 300 (!) új problémát találnak a tesztek során és emiatt még az sem világos mennyit késhet az ID3 kiszállítása. Házon belül is 3-12 hónap között tippelik a késést.

Az ID3 bajai ráadásul kihatással vannak a következő modellre az ID4-re is. A szoftveres csapatnak már rég a crossoveren kellene dolgoznia, de most mindenki az első modellnél oltja a tüzeket. Ez valószínűleg összefüggésben van azzal, hogy mint a napokban kiderült áprilisról idén nyárra halasztották az ID4 bemutatóját.

A Zwickau-i gyár 1,8 millió négyzetméteren terül el (forrás: VW)

Milliárdok forognak kockán

Ha csak a cég pénzügyi eredményeit nézzük elsőre úgy tűnhet mindezek ellenére jól megy a VW-nek. Az előző év utolsó ismert száma a 3. negyedéves eredmény, ami majd 4 milliárd eurós profitot mutatott.

Azonban, ha a cég nem tudja nagyjából 30 grammal csökkenteni a flotta CO2 átlagát az komoly EU büntetést vonhat maga után. A német cleanthinking.de összefoglalója szerint az összeg valahol 4 és 10 milliárd euró között mozoghat – ami elég nagy skála, de potenciálisan lenullázhatja a cég éves profitját. Márpedig elektromos autók nélkül elég nehéz lesz elérni a kvóta célokat. Egyes számítások szerint 1 villanyautó 8 belsőégésű modell eladását teszi lehetővé büntetés nélkül.

Herbert Diess a Volkswagen vezérigazgatója az ID.3 gyártásának megkezdésekor

Ezért a cégvezér Herbert Diess széke is inog és a Manager Magazin szerint a részvények többségét birtokló Porsche és Piech családok egyre türelmetlenebbek.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.