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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Formás vonalak, okos megoldások – egy elektromos hiperautó testközelből

Aki nem csupán a praktikus és hétköznapi villanyautók iránt érdeklődik, hanem szeret néha elámulni az elektromobilitás csúcsmodern és legtöbbünk számára elérhetetlen csodáin, annak bizonyára ismerősen cseng az Evija név: így hívják a Lotus őrülten kimunkált tisztán elektromos hipersportautóját, mely a világ legerősebb utcai járművei között szerepel – valójában egyedül az Aspark mutatott be ennél nagyobb teljesítményű sportkocsit. Ezek a mérhetetlenül exkluzív drágaságok azonban többek, mint egy szép forma mutatós teljesítményadatokkal: az igazi gyűjtők az olyan apró részleteket, okos megoldásokat is keresik az autókon, amik a bemutatókból általában kimaradnak. Mat Watson, a carwow Youtube-csatorna vloggere lehetőséget kapott, hogy körbejárja, és a megszokottnál sokkal alaposabban bemutassa a nézőinek az Eviját, abban a norfolki létesítményben, ahol nyártól megkezdődik a mindössze 130 darab gyártása. A videó angol nyelvű, de a hiperautók világában kicsit is jártas autórajongók nyelvtudás nélkül is megérthetik az egyes funkciók szerepét az első villany-Lotuson.

Íme néhány érdekesség a videóból:

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

  • Az Evija a Formula 1-es versenyautókon használatos szénszálas vázat használja, ám ez a legnagyobb ilyen karosszériadarab, amely valaha utcai autóra felkerült.
  • Az autó hátulján két, teljesen üreges szélcsatorna található, ami a légáramlatokat irányítják. A bennük lévő bordák a hátsó kerekek jobb tapadását segítik elő. Szintén aerodinamikai fejlesztés a visszapillantó tükrök helyett előugró kamerák és az aktív szárny.
  • A hátsó lámpák alakja a vadászgépek utánégetőjét formázza.
  • A jármű hátulján lévő LOTUS felirat a koncepción meg van világítva, ám a gyártásba kerülő változaton a jogszabályok szerint ez nem engedélyezett. Azt azonban kiharcolta a hatóságoknál a brit gyártó, hogy a T betű tolatólámpaként szolgáljon, és így fehér színnel világíthasson.
  • Az akkupakk nem a megszokott módon, laposan a padlólemezben helyezkedik el, hanem függőlegesen egymásra pakolva, az ülések alá szerelték be a mérnökök. Ez a súlypont kárára megy, de elsősorban a könnyebb hozzáférhetőséget és a jobb egyensúlyt biztosítja a Lotus szerint.
  • A meghajtást négy, egyenként közel 500 lóerős villanymotor végzi.
  • A 0-100 sprint 3 másodperc alatt megvan (ezt nem pontosította a Lotus), ami önmagában nem kiemelkedő, hiszen számos elektromos szupersportkocsi tud 2 másodperc közelében gyorsulni. A 0-300 km/h-s gyorsulás viszont annál lenyűgözőbb, a 9 másodperc alatti idővel nem sokan tudnának versenyezni.
  • Ha lenne hozzá töltő, a 70 kWh-s akkumulátor 10 perc alatt teljesen feltölthető lenne 800 kW-tal.

Mozgásban eddig csak egyszer láthattuk a 2 millió fontos Eviját, amikor a Lotus közzétette az alábbi videót a tesztelésről:

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.