Formás vonalak, okos megoldások – egy elektromos hiperautó testközelből

Aki nem csupán a praktikus és hétköznapi villanyautók iránt érdeklődik, hanem szeret néha elámulni az elektromobilitás csúcsmodern és legtöbbünk számára elérhetetlen csodáin, annak bizonyára ismerősen cseng az Evija név: így hívják a Lotus őrülten kimunkált tisztán elektromos hipersportautóját, mely a világ legerősebb utcai járművei között szerepel – valójában egyedül az Aspark mutatott be ennél nagyobb teljesítményű sportkocsit. Ezek a mérhetetlenül exkluzív drágaságok azonban többek, mint egy szép forma mutatós teljesítményadatokkal: az igazi gyűjtők az olyan apró részleteket, okos megoldásokat is keresik az autókon, amik a bemutatókból általában kimaradnak. Mat Watson, a carwow Youtube-csatorna vloggere lehetőséget kapott, hogy körbejárja, és a megszokottnál sokkal alaposabban bemutassa a nézőinek az Eviját, abban a norfolki létesítményben, ahol nyártól megkezdődik a mindössze 130 darab gyártása. A videó angol nyelvű, de a hiperautók világában kicsit is jártas autórajongók nyelvtudás nélkül is megérthetik az egyes funkciók szerepét az első villany-Lotuson.

Íme néhány érdekesség a videóból:

  • Az Evija a Formula 1-es versenyautókon használatos szénszálas vázat használja, ám ez a legnagyobb ilyen karosszériadarab, amely valaha utcai autóra felkerült.
  • Az autó hátulján két, teljesen üreges szélcsatorna található, ami a légáramlatokat irányítják. A bennük lévő bordák a hátsó kerekek jobb tapadását segítik elő. Szintén aerodinamikai fejlesztés a visszapillantó tükrök helyett előugró kamerák és az aktív szárny.
  • A hátsó lámpák alakja a vadászgépek utánégetőjét formázza.
  • A jármű hátulján lévő LOTUS felirat a koncepción meg van világítva, ám a gyártásba kerülő változaton a jogszabályok szerint ez nem engedélyezett. Azt azonban kiharcolta a hatóságoknál a brit gyártó, hogy a T betű tolatólámpaként szolgáljon, és így fehér színnel világíthasson.
  • Az akkupakk nem a megszokott módon, laposan a padlólemezben helyezkedik el, hanem függőlegesen egymásra pakolva, az ülések alá szerelték be a mérnökök. Ez a súlypont kárára megy, de elsősorban a könnyebb hozzáférhetőséget és a jobb egyensúlyt biztosítja a Lotus szerint.
  • A meghajtást négy, egyenként közel 500 lóerős villanymotor végzi.
  • A 0-100 sprint 3 másodperc alatt megvan (ezt nem pontosította a Lotus), ami önmagában nem kiemelkedő, hiszen számos elektromos szupersportkocsi tud 2 másodperc közelében gyorsulni. A 0-300 km/h-s gyorsulás viszont annál lenyűgözőbb, a 9 másodperc alatti idővel nem sokan tudnának versenyezni.
  • Ha lenne hozzá töltő, a 70 kWh-s akkumulátor 10 perc alatt teljesen feltölthető lenne 800 kW-tal.
EZT OLVASTAD MÁR?  Vidéken indított elektromos autómegosztót a Hyundai

Mozgásban eddig csak egyszer láthattuk a 2 millió fontos Eviját, amikor a Lotus közzétette az alábbi videót a tesztelésről:

Advertisement

Elektromos autót használsz?