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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Project Roadrunner: szivárognak a részletek a Tesla új szuperaksijáról

elektromos autó

Már sokszor foglalkoztunk itt a Tesla következő generációs aksijaival, amelyekről hivatalos információkat majd várhatóan az áprilisi „akkumulátor napon” kapunk a vállalattól. Egy mondatban összefoglalva, az a legvalószínűbb, hogy a Tesla a saját és az elmúlt években felvásárolt fejlesztéseire épülő, és immár a Panasonic nélkül, önállóan gyártott akkumulátor cellái tovább növelik majd a cég technológiai előnyét. Sőt, az is lehet, hogy még sokkal olcsóbbak is lesznek a mostaniaknál.

Bip-bip: lélektani határ következik

Szinte biztosra vehető, hiszen a sorok között már Elon Musk is megerősítette, hogy az új aksi a Maxwell száraz elektródás technológiájára épül és szinte minden szempontból felülmúlja majd a jelenlegi megoldásokat. Gyártásához nem kellenek majd agresszív kemikáliák, akár teljesen kobalt mentes is lehet és a gyártósorok mindössze tizenhatod akkor helyet igényelnek mint a mai celláké. A fejlesztésben a legendás Jeff Dahn féle kutatócsapat segített,  a sorozatgyártáshoz pedig valószínűleg a kanadai akvizíció, a Hybar gépsorait használják majd. A cég már el is kezdte toborozni a csapatot a fremonti tesztgyártáshoz.

Forrás: tesla.com

Most az Electrek tudott meg két külön forrásból részleteket az új fejlesztésről. Kezdjük mindjárt a projekt kódnevével: Roadrunner azaz gyalogkakukk.

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

Hogy a vicces rajzfilmre utaló elnevezés mennyire találó egy olyan aksira, amitől azt várják, hogy lehetővé teszi az egymillió mérföldes hajtásláncot, a Tesla Semi akár 800, illetve a Roadster 1000 kilométeres hatótávját, az talán nem igényel túl sok magyarázatot. A versenytársaknak az igazi gyomros talán mégsem ez lesz, hanem a cellák költsége: az Electrek szerint elérik a 100 dollár / kWh-át. Mármint feltételezzük, hogy a cellák lépik át a bűvös küszöböt, mert, ha ez esetleg akku pakk szinten lenne igaz, akkor biztos, hogy Musk eladta a lelkét az ördögnek.

Elon Musk és az új Tesla Roadster

A küszöb átlépése sokak szerint a villanyautózás és az elektromos autók terjedésének új korszakát jelentheti, amikor elérkezik a paritás, tehát a zéró emissziós autók ugyanannyiba kerülhetnek, mint belsőégésű motoros társaik.

És ez még nem is a legszebb a történetben. Az Electrek úgy tudja, Musk azt várja el a csapattól, hogy az áprilisi befektetői technológiai napra legyen már egy kész Model S vagy X prototípus is.

Hmm. Mennyit kell még aludni addig?!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.