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
auto

Comma.AI támogatást kap a Nissan Leaf

A Nissan Leaf legújabb, 2018-tól gyártott változata egészen jó, kettes szintű önvezető rendszerrel (sávtartás és adaptív tempomat) rendelkezik, de mivel távolról nem frissíthető (nincs OTA), a szervizes frissítés pedig csak a hibák javítására korlátozódik ezeknél a modelleknél, a már legyártott autó tudása az évek során nem fejlődik. Hacsak be nem szerzi valaki a Comma.AI OpenPilot nevű kütyüjét, ami a Tesla AutoPilothoz hasonlóan folyamatosan frissülve fogja egyre pontosabban segíteni a sofőrt a vezetésben. A teljesen nyílt forráskódú szoftvert fejlesztését felügyelő cég a minap tette közzé Twitter fiókjában, hogy a jelentősen újraírták a kódot, Mazdákban is elérhető a dashcam mód, és ami számunkra a legérdekesebb, egyéb Nissan modellek mellett a Leaf 2018-2019-es verzióival is kompatibilissé vált a rendszer.

Azt persze azonnal hozzá kell tenni, hogy a Leaf egyelőre csak közösségi támogatást kapott, a hivatalosan támogatott modellek közé még nem emelték be (ott többnyire olyan Hondák és Toyoták vannak, amiken a cég is teszteli a rendszert). Azt is érdemes tudni, hogy a Leaf-ek esetén is csak a ProPilot funkcióval felszerelt modellekkel kompatibilis, így papíron egyelőre nem jelent komoly előrelépést önvezetés terén. A rendszer azonban a közzétett videók tanúsága szerint egészen magabiztosan és megbízhatóan működik a legkülönfélébb körülmények között is, lecserélve az autó adaptív tempomatját, sávtartó asszisztensét, sávelhagyás figyelmeztető rendszerét. Az autóban az OpenPilot aktiválása után is a gyári vészfékasszisztens működik.

Az OpenPilot fejlesztését az a George Hotz vezeti, aki 2007-ben 17 évesen a frissen megjelent Apple iPhone első sikeres meghekkelőjeként került a reflektorfénybe. Az OpenPilot egy okostelefon alapú, szélvédőre szerelhető kamerából (comma two) és az autóba épített radartól kapja a döntésekhez szükséges információt. A comma two és az OpenPilot az OBD porton keresztül kommunikál az autóval. A rendszer nem igényli, hogy a kormányt rendszeres időközönként megfogja a söfőr, mivel az éberséget kamerával folyamatosan figyeli. Hogy a rendszer hiba esetén se okozhasson balesetet, a kormányelfordulás mértéke és sebessége korlátozott, így az autópálya lehajtókat egyelőre biztosan nem fogja tudni bevenni.

A rendszer a képes a sávváltások kezelésére is, amennyiben a sofőr meggyőződik annak biztonságosságáról, és az irányjelzővel erre utasítást ad. Az OpenPilot képességeit erősen korlátozzák, hogy mindössze egy előre néző kamera képe és a szintén előre figyelő radar jelei alapján tud döntéseket hozni. A cég egy korábbi twitter üzenete arra enged következtetni, hogy dolgoznak a Teslánál nemrég bevezetett Stop tábla és közlekedési lámpa felismerés funkción is, így hamarosan ilyen tudással bővülhet a rendszer. A Comma.AI egyébként az OpenPilot első verzióinak tanításához rendkívül kreatív módon a rajongókat kérte meg, hogy egy erre a célra fejlesztett szoftverrel dashcamként használják a szélvédőre rögzített telefonjukat. Az így rögzített felvételeket ezután megfelelően felcímkézve a mesterséges intelligencia tudásának fejlesztésére lehetett felhasználni. Ez az utólagos címkézési lehetőség a rendszer mostani verziójában is megtalálható, és a felhasználók számára is elérhető.

Bár a Comma.AI a honlapján kerüli az önvezetés (self driving) kifejezés használatát (a rendszert vezető asszisztensnek hívják), az állandó vezetői felügyelet mellett üzemelő adaptív tempomat és a sávtartás definíció szerint kettes szintű önvezetésnek számít. A Comma.AI hivatalosan csak a comma two eszközt értékesíti, a hardver és arra a szoftver telepítését a vevőnek kell elvégeznie. A comma two hardver az autóspecifikus csatlakozók és kábelek nélkül 999 dollár, amit 30 dollár ellenében a világ bármely pontjára elpostáznak. A felhasználóktól visszakapott adatok alapján folyamatosan okosított nyílt forráskódú szoftver ingyenes.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.