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 A Nissan Leaf legújabb, 2018-tól gyártott változata egészen jó, kettes szintű önvezető rendszerrel (sávtartás és adaptív tempomat) rendelkezik, de mivel távolról nem frissíthető (nincs OTA), a szervizes frissítés pedig csak a hibák javítására korlátozódik ezeknél a modelleknél, a már legyártott autó tudása az évek során nem fejlődik. Hacsak be nem szerzi valaki a Comma.AI OpenPilot nevű kütyüjét, ami a Tesla AutoPilothoz hasonlóan folyamatosan frissülve fogja egyre pontosabban segíteni a sofőrt a vezetésben. A teljesen nyílt forráskódú szoftvert fejlesztését felügyelő cég a minap tette közzé Twitter fiókjában, hogy a jelentősen újraírták a kódot, Mazdákban is elérhető a dashcam mód, és ami számunkra a legérdekesebb, egyéb Nissan modellek mellett a Leaf 2018-2019-es verzióival is kompatibilissé vált a rendszer. openpilot v0.7.6 now released:– Huge CPU savings in modeld by using thneed– Lots of code cleanup and refactors– Mazda support in dashcam mode– 2017 Nissan X-Trail, 2018-19 Leaf and 2019 Rogue supporthttps://t.co/6a2kZxe9t0 — comma (@comma_ai) June 8, 2020 Azt persze azonnal hozzá kell tenni, hogy a Leaf egyelőre csak közösségi támogatást kapott, a hivatalosan támogatott modellek közé még nem emelték be (ott többnyire olyan Hondák és Toyoták vannak, amiken a cég is teszteli a rendszert). Azt is érdemes tudni, hogy a Leaf-ek esetén is csak a ProPilot funkcióval felszerelt modellekkel kompatibilis, így papíron egyelőre nem jelent komoly előrelépést önvezetés terén. A rendszer azonban a közzétett videók tanúsága szerint egészen magabiztosan és megbízhatóan működik a legkülönfélébb körülmények között is, lecserélve az autó adaptív tempomatját, sávtartó asszisztensét, sávelhagyás figyelmeztető rendszerét. Az autóban az OpenPilot aktiválása után is a gyári vészfékasszisztens működik. Az OpenPilot fejlesztését az a George Hotz vezeti, aki 2007-ben 17 évesen a frissen megjelent Apple iPhone első sikeres meghekkelőjeként került a reflektorfénybe. Az OpenPilot egy okostelefon alapú, szélvédőre szerelhető kamerából (comma two) és az autóba épített radartól kapja a döntésekhez szükséges információt. A comma two és az OpenPilot az OBD porton keresztül kommunikál az autóval. A rendszer nem igényli, hogy a kormányt rendszeres időközönként megfogja a söfőr, mivel az éberséget kamerával folyamatosan figyeli. Hogy a rendszer hiba esetén se okozhasson balesetet, a kormányelfordulás mértéke és sebessége korlátozott, így az autópálya lehajtókat egyelőre biztosan nem fogja tudni bevenni. A rendszer a képes a sávváltások kezelésére is, amennyiben a sofőr meggyőződik annak biztonságosságáról, és az irányjelzővel erre utasítást ad. Az OpenPilot képességeit erősen korlátozzák, hogy mindössze egy előre néző kamera képe és a szintén előre figyelő radar jelei alapján tud döntéseket hozni. A cég egy korábbi twitter üzenete arra enged következtetni, hogy dolgoznak a Teslánál nemrég bevezetett Stop tábla és közlekedési lámpa felismerés funkción is, így hamarosan ilyen tudással bővülhet a rendszer. A Comma.AI egyébként az OpenPilot első verzióinak tanításához rendkívül kreatív módon a rajongókat kérte meg, hogy egy erre a célra fejlesztett szoftverrel dashcamként használják a szélvédőre rögzített telefonjukat. Az így rögzített felvételeket ezután megfelelően felcímkézve a mesterséges intelligencia tudásának fejlesztésére lehetett felhasználni. Ez az utólagos címkézési lehetőség a rendszer mostani verziójában is megtalálható, és a felhasználók számára is elérhető. Bár a Comma.AI a honlapján kerüli az önvezetés (self driving) kifejezés használatát (a rendszert vezető asszisztensnek hívják), az állandó vezetői felügyelet mellett üzemelő adaptív tempomat és a sávtartás definíció szerint kettes szintű önvezetésnek számít. A Comma.AI hivatalosan csak a comma two eszközt értékesíti, a hardver és arra a szoftver telepítését a vevőnek kell elvégeznie. A comma two hardver az autóspecifikus csatlakozók és kábelek nélkül 999 dollár, amit 30 dollár ellenében a világ bármely pontjára elpostáznak. A felhasználóktól visszakapott adatok alapján folyamatosan okosított nyílt forráskódú szoftver ingyenes. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!