Ismét súlyos balesetet okozott a HumanPilot

Újabb balesetet okozott emberi intelligenciával működő önvezető rendszer Magyarországon, így ismét felmerült az érintett autógyártók és a hatóságok felelőssége is. Hány balesetnek kell még történnie mielőtt betiltják a veszélyes rendszert?

Muszáj valamit lépni az életveszélyes rendszer kapcsán

Leginkább a szerencsének köszönhető csak, hogy nem lett nagyobb baj múlt héten az M0-son amikor egy figyelmetlen sofőr autója körülbelül 60 km/h sebességgel csapódott abba a belső sávban parkoló mobil energiaelnyelőbe, amely az építőmunkásokat volt hivatott védeni. A szerkezetnek hála csak anyagi kár keletkezett. Nem ez volt az első eset, hogy valaki nem veszi észre az úton álló szervizkocsit, vagy útelterelő táblát. 2019 során csak Magyarországon 13 autó csapódott az ilyen energiaelnyelőkbe, 2017 óta pedig az Autópályamérnökség 17 kollégája vesztette életét hasonló esetekben – számol be róla a Totalcar.

De a baleset rávilágít egy nagyobb problémára is. A KSH adatai szerint 2019-ben 16.627 közúti közlekedési baleset történt Magyarországon, amiből 530 volt halálos és 4834 súlyos.

Az estek 93%-ában ez emberi intelligencia, azaz a járművezető hibázott.

Ki a felelős?

Természetesen felmerül a felelősség kérdése is a fenti több mint 15 ezer emberi intelligencia által okozott baleset kapcsán. A sokkolóan nagy esetszám és az évi több száz halott ellenére az autógyártók még mindig nem tettek lényegi lépéseket a probléma orvosolására. Bár egyre gyakoribbak a különböző vezetéstámogató rendszerek, a legtöbb autóban a jármű nem akadályozza meg, hogy a sofőr túllépje a megengedett sebességet, ittasan vezessen, mobiltelefont nyomkodjon, rádióadásra figyeljen, veszekedjen a telefonon vagy az utastársával, fáradtan vezessen, esetleg a  gondolataiba révedjen. Sőt, az is felróható, hogy az autók egyáltalán miért képesek a megengedett sebességhatár fölött autózni? Hazánkban 130 km/h a maximum megengedett sebesség – miért engedélyezett az országban ennél nagyobb teljesítményű autók forgalmazása? És miért engedi az autó, hogy városban 150-nel menjen valaki?

Egy-egy eset kapcsán az is felmerül, hogy nem kellene-e betiltani a HumanPilot rendszert mindaddig, amíg az emberi intelligencia képes így hibázni, nyílegyenesen 60-nal becsapódni egy az úton jó látható, kivilágított, rikító színűre festett járműbe? A Vezess.hu egy korábbi megkeresésére 3 nagy magyar biztosítótársaság belső statisztikái alapján azt állítja, hogy a leggyakoribb baleseti okok az elsőbbségadás, vagy a kanyarodás szabályainak figyelmen kívül hagyása, a követési távolság be nem tartása, illetve a figyelmetlen vezetés.

Vajon hány embernek kell még meghalnia csak azért, hogy az autógyártók tulajdonosai és részvényesei a tőzsdei profitban lubickolhassanak az életveszélyes masináik eladása után?

Komolyra fordítva

Természetesen nem szerettünk volna poénkodni senki balesetén, tragédiáján. Éppen ellenkezőleg. A  Tesla Autopilot balesetek után születő cikkek mintájára íródott fenti kis gondolatsor pont arra akar rávilágítani, hogy mennyire abszurdak a reakcióink az ilyen esetekre.

Csak a mi kis 10 milliós országunkban évi 16 ezer autóbaleset történik és 93 százalékuk a sofőr hibája. A mostani energiaelnyelős balesetnél is így volt ez, mégsem valószínű, hogy elveszik emberünk jogsiját, arról pedig végképp nem születtek felháborodott hangvételű cikkek, hogy be kellene tiltani a vezetést.

Az ok igen egyszerű: mindannyian túlbecsüljük magunkat. Én is, te is, Ön is. Ez az évi több mint 16 ezer baleset egy döbbenetes napi 45-ös átlagra jön ki és ezekből naponta 14 súlyos vagy halálos kimenetelű. Mégis, mindannyian úgy ülünk be az autóba, hogy velünk ez nem történhet meg. Mi nagyon remek sofőrök vagyunk, jók a reflexeink, mindig odafigyelünk. Menet közben soha nem állítjuk a klímát, a rádiót, a navigációt, nem botorkálunk az autó, vagy a telefon menüjében, nem merülünk el a gondolatainkban, vagy egy beszélgetésben miközben vezetünk. Így vélhették ezt a tavalyi 16 ezer eset résztvevői is – több mint 500 alkalommal legalább egy ember viszont soha többet nem tért haza.

Az az érzésünk, hogy, még ha statisztikailag jóval biztonságosabbak is a jelenlegi vezetéssegítő rendszerek mint az emberi sofőrök, ha mi vagyunk a volán mögött, akkor teljesen uraljuk a helyzetet, míg ha a gép hibázik, az egy teljesen elkerülhető baleset lett volna. Ez egyébként részben igaz is, hiszen a mai 2-es, 2,5-es szintű „önvezető” rendszereknél még mindig az ember felelőssége az utazás lebonyolítása. Nekünk kell figyelni, miénk az utolsó szó. A médiában korábban felkapott esetek a rendszerek ismert, kommunikált, a sofőr által tudott határaiba ütköztek, és a balesetek mindegyike elkerülhető lett volna, ha az ember odafigyel és reagál a helyzetre.

Ha mi tényleg jó sofőrök, figyelmes, körültekintő járművezetők vagyunk, akkor az ilyen rendszerek használata is problémamentes lesz, növeli a kényelmet és igen, a biztonságot is. Aki viszont a „buta” autójával is a belső sávban villogva, index nélkül hajmeresztően cikázva, furakodva vezet, a mobilját nyomkodja, vagánykodik vagy épphogy retteg a volán mögött, esetleg ittasan ül a kormányhoz az valószínűleg ezekkel a félautomata rendszerekkel is visszaél majd. Videójátékot játszik a telefonján, a táskájában vagy a hátsó ülésen matat, nem az útra figyel, vagy igyekszik a rendszer figyelmeztetéseit különböző segédeszközökkel kiiktatni.

De jó ha az ilyen balesetek kapcsán emlékezünk majd, hogy ezeket is a HumanPilot okozta.

A Tesla az adatokat automatikusan gyűjti a több mint 1 milliós globális flottájától. Az amerikai baleseti adatok az NHTSA-tól, a helyi közlekedésbiztonsági hivataltól származnak. Az eredeti adatokat mérföldről kilométerre konvertáltuk.

Elektromos autót használsz?