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
auto
2024. 04. 26. péntek

Felesleges betiltani a hagyományos autókat

elektromos autó

Sorra jelennek meg dátumok a hagyományos autók értékesítésének betiltásáról. 2030, 2035, 2040, melyik ország kormánya mennyire akar radikális lenni a kérdésben. Könnyen lehet azonban, hogy mire ezek a nem is túlságosan távoli dátumok elérkeznek, nem is lesz releváns a kérdés.

2020 szeptemberében a norvég személyautó értékesítésnek mindössze 5%-át tették ki a dízel, 6,1%-át a benzines és 7,3%-át a hibrid modellek. Ezt összeadva csupán az új autók 18,4%-a nem tölthető. A konnektoros hibridek aránya sem sokkal magasabb: 20,1%-ot hasítottak a PHEV-ek a tortából. A tisztán elektromos akkumulátoros autóknak pedig már nem csak egy szelet, hanem a torta nagyobbik fele jutott: 61,5% a BEV modellek piaci részesedése.

2013-ban a nulla közelében volt az elektromos autó eladások aránya, 2018-ra elérte az 50%-ot, 2020 őszére pedig meghaladta a 80%-ot. Ehhez nem volt szükség a hagyományos autók betiltására, csupán egy megfelelő ösztönző rendszerre. Norvégiában az állami támogatás is jelentős, ugyanis az elektromos autók eladása áfa-mentes, és mellette extra büntető adót vetettek ki a környezetszennyező modellekre, így egy elektromos autó olcsóbb, mint a hagyományos erőforrással szerelt változata.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.