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
auto
2024. 02. 29. csütörtök

Villámteszt: Cenntro Avantier C

elektromos autó teszt

A hazai és úgy általában az európai piacon is hiánypótló terméket, egy megfizethető árú városi kisautót mutatott be idehaza a Cenntro. Rendszeres olvasóinknak a márkanév valószínűleg már ismerősen cseng, hiszen a cég kisáruszállító furgonjai közül a Logistar 200 Van-t és a Logistar 260-at már részletesebben is bemutattuk.

Az új városi mini C néven érkezik az Avantier almárkába, és tisztán elektromos hajtású járműként természetesen jogosult a zöld rendszámra. A 2980 mm hosszú Cenntro Avantier C beférne némelyik elektromos SUV tengelyei közé is, de az 1490 mm-es szélessége is nagyon ideális a városi manőverezéshez. Alapterületéhez képest látványosan magas, a legmagasabb pontja 1637 mm-rel van az út szintje felett. A sarkokba kitolt 12 colos kerekek tengelyei 1960 mm-re vannak egymástól

A négy vidám színben érkező Cenntro Avantier C-ből egyelőre a kétszemélyes változat forgalmazása indul, de a Kínában Chery QQ Ice Cream néven forgalmazott típusnak létezik négyszemélyes verziója is. A 20 kW csúcsteljesítményű (folyamatos teljesítmény 14 kW) állandó mágneses szinkronmotor 85 Nm nyomaték leadására képes és a hátsó kerekeket hajtja. A Cenntro Avantier C kimondottan városi használatra készült, így nem meglepő, hogy a maximális sebessége 90 km/h.

Az élénk színek nagyon jól feldobják a nálunk szokatlannak számító, ámde nagyon praktikus formát. A szögletes kialakítás jó pakolhatóságot tesz lehetővé, így nem meglepő, hogy az autó csomagtere nemcsak óriási (1,15×0,7×0,9 m), de jól használható is. A karosszéria műanyag, így a külső rozsdásodásnak esélye sincs, de persze a vázszerkezete ennek a járműnek is fémből készült.

Az autó belterét ugyan alapvetően olcsó anyagokból alakították ki, de a színek és a textúrák ügyes megválasztásával és a kritikus helyeken esztétikus szövet és varrások alkalmazásával sokkal többet kihoztak a lehetőségekből, mint a legtöbb mintautónál.

A legnagyobb meglepetés beüléskor éri az embert. A nem állítható magasságú ülésbe olyasmi érzés beülni, mint egy magas építésű crossoverbe. Ebben a kategóriában természetesen nem találunk puha anyagokat, minden kopog, de nem érződik gyenge minőségűnek. A legfurább talán a kemény műanyag kormány, de ennek is olyan a felületi barázdáltsága, ami néhány száz méter után feledteti, hogy erre az alkatrészre a gyártó nem költött sokat.

Az utastérben persze nem kell olyan extrákat keresni, mint érintőkijelző vagy navigáció, viszont van helyette ötletes telefontartó, amibe mobilunkat betéve kaphatunk navigációt. Persze az autó nincs teljesen lecsupaszítva, így van benne tolatóradar, tolatókamera, légzsák (csak a sofőr előtt) és légkondi is.

Az Avantier C ajtajai kimondottan szépen csukódnak, ami megint a minőségérzetet erősíti az emberben. Az ablakok motorosak (lefelé automatán is indíthatóak), és induláskor automatikusan reteszel a központi zár, amit egyébként kívülről távirányítóval tudunk vezérelni.

A biztonságot ABS és légzsák is segíti. A Balaton Park Circuit tesztpályán tartott tesztvezetésen a 75-80 km/h-s sebességről való vészfékezést is többször ki lehetett próbálni, aminek során meglepően barátságosan viselkedett az autó. A tempósabb kanyarokban először meglepő volt a karosszéria dőlése, de egy erőltetett szlalomozás megerősített benne, hogy a 14 kWh-s LFP (lítium-vas-foszfát) akkumulátor ezt az autót is stabilan a kerekein tartja. Az autó hivatalos hatótávja 180 km, amit ideális körülmények között könnyedén el is hiszek neki. Az 1-2 °C-os kinti hőmérséklet mellett fűtés nélkül (szépen sütött a nap, nem kellett fűteni) még állandó gyorsulgatások és szlalomozások ellenére is 9,8-9,9 kWh/100 km körül mozgott az átlagfogyasztás, amivel inkább a 140 km-es hatótávot lehet megcélozni. Az alacsonyabb fogyasztáshoz természetesen hozzájárul a 7-8 kW maximális teljesítményű regeneratív fékezés is.

Az autó fűtése maximális teljesítményen 2,7 kW-ot igényel, és pillanatok alatt meleg levegőt fúj, ha kérjük. A 14 kWh-s akkuból álló helyzetben bőven 5 órán túl is melegen tartható az autó. Az akkupakkot egyébként az autó orrán lévő Type2 csatlakozón keresztül egyfázisú forrásból lehet feltölteni. A fedélzeti töltő teljesítményét ugyan nem adták meg, de a 6-8 órás töltési idő 8-10 A-es konnektoros töltésre utal.

A fordulékony (fordulókör sugara 4 m) kisautó vezetése meglepően kellemes. A villanymotor hangja természetesen tisztán hallható az utastérben, de ha egyszer elindult, akkor lendületesen lehet vele haladni. Az általam kipróbált példány ugyan pattogott egy kicsit, mintha egyenetlen lett volna az út, de simán lehet, hogy a vészfékezéseknél az ABS ellenére sikerült előttem valakinek kockára fékeznie egy vagy több kereket. Mindenesetre az általam megkérdezett újságíró kollégák nem panaszkodtak ilyen jelenségre.

A Cenntro Avantier C-t és a többi Cenntro kisteherautót a jövőben Magyarországról terítik Európában, így már érthető, hogy az eseményre miért jött el a gyártótól több vezető is. A kis méret és a nagy raktér ideálissá teszi a futár feladatokhoz, de én személy szerint nagyon örülnék, ha berregő-csattogó és nem utolsó sorban füstölő dízel bontószökevények helyett ilyenekkel hozná a küldeményeket a posta is Veresegyházon. A Cenntro Avantier C ára 5 millió forint, ami mindent figyelembe véve nem rossz ajánlat.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.