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
auto
2024. 10. 05. szombat
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

Rendszeres olvasóinknak talán ismerősen hangzik Lennard de Klerk neve, nyár elején ugyanis beszámoltunk egy három hetes Balti-tengeri körútjáról, amelyre tisztán elektromos Hyundai Konával indultak. Már abban a cikkben is említettük, hogy a holland származású Lennard 2007-ben Budapestre költözött, majd 2010-ben egy Borsod-Abaúj-Zemplén megyei zsákfaluban, Irotán megvásároltak egy régi, romos állapotú kúriát, amit alacsony energiás házként néhány év alatt felújítottak, majd 2016-ban Irota EcoLodge néven megnyitották Magyarország (és talán a régió) első, és ezidáig egyetlen karbon-semleges vendégházát. Valójában nem is egy, hanem három házról van szó. A közelmúltban a vendégházba okos elektromos autó töltők is kerültek, elsősorban ezért döntöttünk úgy, hogy beszámolunk olvasóinknak Lennardék vállalkozásáról.

Amikor 2010-ben elkezdték a Fáy kúria felújítását, melyet korábban könyvtárnak, orvosi rendelőnek, művelődési háznak és ki tudja még milyen célra használtak a faluban, a környékbeli építési vállalkozókkal erősen meg kellett küzdeni, mert nem értettek miért szeretnének például a 65 cm vastag falakra 25 cm hőszigetelést. Az idő igazolta a döntést, a modernizált épület fűtési igénye harmada a környékbeli, jóval kisebb házakhoz viszonyítva. Cikkünk témája azonban nem a felújított kúria, hanem a karbon-semlegesen, fenntartható szemléletben üzemeltetett üdülőházak.

A három vendégház nem régi épületek felújításaként, hanem az alapoktól modern technológiával épült. Az egyenként 170 négyzetméteres, könnyűszerkezetes vendégházak mindegyikében 3 hálószoba és 2 fürdőszoba tartozik a tágas, nagy belmagassággal rendelkező nappali-konyha-étkező részhez. A házak elrendezése majdnem teljesen megegyezik, berendezésük azonban eltérő. A felső ház skandináv, minimalista stílussal rendelkezik. Az alsó vendégház a régi magyar parasztházak stílusát tükrözi, a konyha falán például a klasszikus hengerrel készült festéssel, mégis modern megoldásokkal ötvözve. Egyes berendezési tárgyak régiségvásárról, mások a jófogásról kerültek a házba. A középső ház retróként jellemezhető, a szocializmus hangulatát idézi. A falakat régi életképek díszítik, ilyen például a Borsodchem építkezésén készült fotó. A fűtést a nappaliban, azaz központi helyen elhelyezett kandalló biztosítja, ezen kívül csak a fürdőszobában helyeztek el egy infrapanelt, kiegészítő fűtésként.

A középső épület tetején helyezkedik el a 6,56 kWp teljesítményű napelemes rendszer, a használati meleg-víz készítéshez pedig mindhárom ház kapott 1-1 napkollektort. A 2019-es szénlábnyom jelentésből megtudhatjuk, hogy a környező erdőkben termelt tűzifa megfelelő erdőgazdálkodás esetén karbon-semlegesnek tekinthető, a vállalkozás egyéb energiafelhasználásának széndioxid-kibocsátását pedig nem csak ellensúlyozza a napelemek termelése, hanem a vállalkozás széndioxid mérlege negatív. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy még egy (szintén a vállalkozás által üzemeltetett) budapesti apartman széndioxid-kibocsátását, valamint a tűzifa feldolgozásához használt láncfűrész és a kert gondozásához használt fűnyíró kibocsátását is figyelembe veszik.

Három vendégház tágas kerttel és egy közös medencével

A vendégházak üzemeltetéséhez is használt járművek egyike a tisztán elektromos Hyundai Kona, melynek töltését részben a mosodaként működő épület tetején lévő 4,56 kWp teljesítményű napelem rendszer biztosítja, aminek érdekessége, hogy az autóhoz használt töltő rendelkezik egy ún. szolár-móddal, melynek bekapcsolásakor a töltő nem vesz fel energiát a hálózatból, kizárólag a napelemek egyéb célra nem felhasznált termelését kapja közvetlenül az autó.

A karbon-semlegesség mellett a fenntarthatóság egyéb területeken is fontos szerepet játszik Lennardék és a vállalkozás életében. Az üdülőházak vízfelhasználásának körülbelül 50%-át három darab, egyenként 5 köbméteres tartályban gyűjtött esővíz biztosítja. Esővizet használnak ugyanis WC öblítéshez, mosáshoz, valamint a vendégházakhoz tartozó, vegyszermentesen kezelt medence utántöltéséhez egyaránt. A medence egy patak melletti nádas-mocsaras területre épült, az alapozást több méter mély beton pillérek biztosítják. A vendégeket mindössze arra kérik, hogy a hulladékot szelektíven gyűjtsék, így amit lehet komposztálnak.

Az Ecolodge a zsákfalu 5 lakója számára biztosít munkalehetőséget is, egy fő állandó alkalmazott mellett három takarítónő és egy szakácsnő segíti a vendégeket. Marika néni főztjét a magyar vendégek azért szeretik, mert olyan, mintha a nagyszülőknél vendégeskednének, a külföldiek számára pedig különlegességet jelent a hagyományos magyar konyha ízvilága.

Végül térjünk rá arra, ami miatt erről a szálláshelyről beszámolunk a Villanyautosok.hu oldalon. A 2019-ben elnyert E.On Global Energy Award díj nyereményalapját a vállalkozás arra fordította, hogy mindhárom üdülőházhoz kiépítették az elektromos autó töltési lehetőséget a közeljövőben remélhetőleg egyre nagyobb számban érkező villanyautós vendégek kényelme érdekében. Egy korábbi cikkünkben összefoglaltuk, hogy milyen töltési lehetőségeken érdemes elgondolkozni egy panziónak, ha szeretne a villanyautós vendégek kedvében járni. Az Irota Ecolodge okos töltőpontjai jó példaként szolgálhatnak, ugyanis jól bizonyítják, hogy nincs szükség költséges teljesítménybővítésre ahhoz, hogy elektromos autót tölthessünk.

A három vendégház összesen 3 x 32 A (azaz 22 kW) elektromos bekötéssel rendelkezik, amit megfelelő napsütés esetén 3×8 Amperrel kiegészít a napelemes inverter. Ennek ellenére mindhárom elektromosautó-töltőpont 22 kW maximális teljesítményre képes. Hogyan lehetséges ez? Az okos megoldás lényege a teljesítmény valós idejű elosztása. Amennyiben csak az egyik ház udvarán csatlakoztatnak villanyautót a töltőkre, az az autó 3 fázissal tölthet, a házak fogyasztása után fennmaradó teljesítménnyel. Ha két vagy három töltőpontot használunk, és mindegyik kocsi 1 fázist igényel, akkor mindegyik autó maximum 7,2 kW-os teljesítménnyel töltődhet. Ha pedig két vagy három autó 3 fázisú töltést igényel, akkor a töltőrendszer osztja a rendelkezésre álló teljesítményt az autók között. A vendégházban töltött éjszaka során a legtöbb elektromos autó még így is teljesen fel fog töltődni. Éjjel ugyanis jellemzően minimális a házak energiafelhasználása, így akár a teljes teljesítmény az autóknak juthat. Ha valaki mégis bekapcsol egy hajszárítót bármelyik fürdőszobában, akkor sem fog lekapcsolni a kismegszakító, csupán a hajszárítás néhány perce alatt valamivel lassabban töltődnek az autók.

Hazaindulás után persze nem bírtam megállni, hogy ne álljak meg a dimbes-dombos tájat megcsodálni

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.