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
auto
2024. 05. 04. szombat

Plug-in hibridekből kiszerelt használt akkumulátorokból fejlesztett hordozható energiatároló egységet a JLR (korábban Jaguar Land Rover) és partnere, az energiatárolásra szakosodott start-up, az Allye Energy. Ez az első alkalom, hogy Range Rover és Range Rover Sport PHEV modellek akkumulátorait ilyen módon használják újra.

Az Allye MAX BESS rendszer összesen hét egykori nagyfeszültségű autóakkumulátorból áll össze, így teljes kapacitása 270 kWh. A JLR számításai szerint ez akár egy átlagos brit háztartás közel egyhavi energiafogyasztását fedezni tudná. A fejlesztők elsősorban elektromosautó-töltők támogatására készítették a mintegy 3,5 tonna tömegű energiatároló berendezést, és úgy tervezték, hogy utánfutóval könnyedén szállítható legyen, így azokon a helyszíneken vethető be, ahol éppen a legnagyobb szükség van rá. Így például ott, ahol éppen áramkimaradás miatt nem üzemel a töltőoszlop, vagy a töltők nagy teljesítménykivétele miatt szükséges enyhíteni a terhelést az energiahálózaton.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A brit autógyártó vállalat már azt is tudja, milyen feladatra fogja elsőként befogni fejlesztését: az Allye MAX BESS az idei évben megjelenő Range Rover Electric modell tesztjei során biztosít majd energiát a prototípusoknak olyan helyszíneken, ahol az infrastruktúra hiánya miatt dízelgenerátorok kellenének a járművek töltéséhez.

A JLR azt reméli, hogy a fejlesztés hozzásegíti a több mint 3000 kiskereskedőből álló hálózatát, hogy jobban kihasználja a megújuló energiákat, és energiapufferként támogassa a gyors töltést ott, ahol a helyi hálózati csatlakozás korlátozott lehet.

Az Allye MAX BESS kereskedelmi forgalomba kerül, így akár más autógyártók töltőhálózatát is segítheti.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.