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
auto
2024. 05. 18. szombat

Ennyit árult el a Tesla az új termékeiről tegnap éjszaka

elektromos autó
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

A Tesla pénzügyi jelentése szinte másodlagos szereplő volt tegnap éjszaka, miután a vállalat bejelentette, hogy korábbi terveinél gyorsabban fog több, megfizethetőbb terméket piacra dobni.

Nyilván erről kérdezte őket mindenki az ilyenkor szokásos telekonferencián, de azért más fontos fejlesztésekről is szó volt.

Sorok között

Az Osborne hatásról talán már mindenki hallott, ez az a jelenség, amikor egy túl korán bejelentett, de majd csak hónapok, évek múlva érkező termék megfojtja a keresletet, mert az ügyfelek kivárnak, elhalasztják a vásárlást.

Ezt elkerülendő várható volt, hogy a Tesla csak szűkszavúan fejti ki milyen új termékekkel készül a következő 12 hónapra, de azért a sorok között pár részlet kiderült.

A cég pénzügyi jelentésében az ominózus mondat úgy szólt, hogy frissítették az új termékekkel kapcsolatos terveiket, és a korábbi, 2025 végére prognosztizált gyártás helyett hamarabb piacra dobják azokat.

A Tesla korábban a 25 ezer dolláros, a Model 3-nál kisebb autót ígérte 2025 végére, így egyértelműen mindenki erre gondol, de természetesen más megfejtése is lehet a mondatoknak, így érdemes óvatosan kezelni a várakozásokat, amíg nem látunk konkrét bejelentést. Van, aki máris csak a Model 3/Y olcsóbb kiadásait sejti a szavak mögött.

Az viszont kiderült, hogy ez a „hamarabb” 2025 eleje lehet, de ha minden jól megy akár 2024 végén megérkezhetnek az új termékek. (Itt emlékeztetnénk rá, hogy ez a megfogalmazás nem azonnali, százezres nagyságú tömeggyártást jelent ezekben az időpontokban, az hosszú hónapok, negyedévek eredménye szokott lenni).

Bár az elemzők kérdéseire konkrétumokat nem árultak el, azt megerősítették, hogy az új koncepció kettéválasztja a robotaxit a 2025 elején érkező termékektől. A kormány nélküli jármű továbbra is az új, minden korábbinál olcsóbb gyártással kecsegtető, még fejlesztés alatt álló unboxed módszerrel készül majd, azaz a jármű nem egy hosszú szalagon megy végig, hanem főbb elemei párhuzamosan készülnek és csak a szerelősor legvégén találkoznak majd.

A 2025 elejére beharangozott újdonságok azonban nem várják meg ezt a fejlesztést, így elkerülik annak esetleges gyermekbetegségeit és az ezzel járó késedelmeket is. Ehelyett a már meglévő gyárakban és gyártósorokon készülnek majd, amivel hárommilliósra nőhet a cég gyártókapacitása anélkül, hogy jelentős időt és pénzt igénylő új gyárakat kelljen építenie. Hogy ez mit jelent a Giga Mexikó első, illetve a Giga Berlin második fázisa szempontjából, azt nem tudjuk, de így már érthetőbb miért tűnt úgy az elmúlt hónapokban, hogy a Tesla nem a szokásos őrült tempót diktálja ezeknél a projekteknél.

Bár a korábban várt költségcsökkentést így nem érik el teljesen, a beruházás mértéke is kisebb lesz, és gyorsabban kezdődhet meg az új modellek gyártása.

A vállalat még annyit árult el, hogy, a gyártás során pedig a mostani platformok és gyártástechnológia hatékonyabb változatait elegyítik majd az unboxed eljárás fejlesztése során elért eredményekkel.

Cybertruck

A Cybertruck gyártása kapcsán a napokban bejelentett visszahívás dokumentumai elárulták, hogy a gyártás első 4,5 hónapjában 3878 darab készült a pickupból.

A Cybertruck végszerelő sora.

A vállalat most azt is elárulta, hogy április elején érték el a heti 1000 darabos mérföldkövet, ami persze nem azt jelenti, hogy ezután már mindig ennyi készül belőle, de jelzi, hogy gyorsul a gyártás üteme.

A cég illetékesei viszont azt is elmondták, hogy a volumen növelésénél elsődleges szempont a költségek kordában tartása és a gyártás hatékonyságának növelése.

4680

A Tesla saját akkucelláinak gyártása továbbra is a növekedési fázisban van, a tavalyi év végéhez képest 2024 első három hónapjában 20 százalékkal több cella készült.

A cég szerint a selejt folyamatosan csökken, és a költségek is lefelé mozognak, így a tervek szerint 2024 végére már olcsóbb lesz a 4680-asok gyártása, mint a beszállítóktól vásárolni akkukat.

Jelenleg évi 7 GWh a gyártósor termelésének üteme, de a saját cellák gyártásának felfuttatását továbbra sem tekintik korlátozó tényezőnek a terveik megvalósításához.

Már csak azért sem, mert, mint elmondták, míg korábban a többi autógyártó megrendelései felhajtották az akkucellák árait, most több versenytársuk csökkentette megrendeléseit, ami miatt jelentősen esett a beszállítóknál az akkucellák ára. 

Semi

A Tesla kamionja kapcsán megtudtuk, hogy a Giga Nevada épülete mellett már folyik annak az új nevadai csarnoknak az építése, amelyben majd igazi tömeggyártásra váltanak.

A jelenlegi partnereknél üzemelő kamionokról folyamatos a visszajelzés és az adatgyűjtés, és ezek alapján módosítják, fejlesztik a kamion terveit és gyártástechnológiáját, hogy igazán olcsó lehessen majd a tömeggyártás.

Az új gyártósorról 2025 végén gördülhetnek ki az első kamionok, míg az ügyfelek 2026-ban vehetik át a megrendelt teherjárműveket.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.