PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Új elektromos kisteherautó 2 millióért: Cenntro Logistar 100

A jelenleg futó állami támogatási rendszerben egyelőre úgy tűnik, hogy a cégek többsége személyautót vesz, pedig ez egy nagyon jó alkalom a cégek kisáruszállító flottáinak az elektrifikációjára is. Ezek azok az autók, amiket a cégek fix körzetekben vagy (közel) fix útvonalakon használnak. Nem kell velük váratlanul Európa túlvégébe menni, hiszen egy körzetben szállítanak küldeményeket vagy egy adott kerületben, régióban dolgozó brigád munkáját segítik. Sok helyen a postások járnak ilyen autókkal, házról-házra, a dízel motort folyamatosan kerregtetve. A hagyományos meghajtáshoz képest az elektromos alacsonyabb üzemeltetési (üzemanyag és karbantartási) költsége növeli annak a cégnek a versenyképességét, amelyik időben vált.

Persze az elektromos hajtás felárát előbb ki kell termelni, nem? Nem feltétlenül. Általában is jellemző, hogy az ellátási lánc problémáinak megszűnése után a támogatási rendszer megjelenésével egyidőben konszolidálódtak az árak (sok helyen kedvezmény formájában), de vannak olyan modellek is, amelyek célirányosan úgy készültek, hogy elérhetőek legyenek.

Ezek egyike a Cenntro Logistar 100, ami a jelenleg futó pályázatot kihasználva akár nettó 2 millió forintból elvihető. Döbbenetesen alacsony ár, ami nem csak az elektromos járművek között számít nagyon versenyképesnek. Ennyiért a használt kishaszonjármű-piacon hagyományos meghajtásúból is csak 10 év körüli, leharcolt példányokat találni.

A 3666 mm hosszú, 1360 mm széles és 1689 mm magas Cenntro Logistar 100 rengeteg városi szállítási feladatra ideális. A 16 kWh-s akkucsomagja elsőre nem hangzik túl soknak, de ha az autóval mindössze városon belül, vagy a szomszéd településekre kell ügyfélhez menni vagy árut szállítani, akkor ennél nincs is szükség többre. Minden extra kWh csak feleslegesen kidobott pénz, és állandóan cipelendő felesleges teher lenne.

A 995 kg saját tömegű autó 2 köbméteres (1370 × 1260 × 1170 mm) rakterével sok szerszámot vagy csomagot be tud fogadni, és az 525 kg-os terhelhetősége is emberes. A szögletes raktér jól pakolható, és a hátra felnyíló ajtó alatt az esőtől illetve a naptól védve lehet pakolni, szortírozni, vagy munkát előkészíteni. Sötétben a csomagtérben való eligazodást lámpa is segíti. A csomagtérhez jobb oldalon lévő ajtón keresztül is hozzá lehet férni, de a kínai közlekedésbiztonsági szabályozás miatt a baloldali ajtó nem nyitható.

Akkor sincs gond, ha a hosszabb felszerelések vagy anyagok nem férnének be a csomagtérbe, hiszen a tetősínnek köszönhetően a Logistar 100-ra tetőcsomagtartó is feltehető.

A kétszemélyes utaskabin két fős brigádok mozgatását is lehetővé teszi, így akár olyan esetben is jó választás lehet városi közlekedésre, ha nem kell komolyabb árut vagy szerszámot szállítani.

A kényelmet távirányítós központi zár, szervokormány és légkondicionáló, a biztonságos közlekedést pedig tolatókamera segíti. Az ülések magassága ugyan fix, de a biztonsági öv legfelső pontja állítható, így ez sem a biztonságot, sem a kényelemet nem befolyásolja. Az üléspozíció egyébként annyira magas, hogy a középkategóriás, nem SUV modellek felett simán át lehet látni. Az ülés előre és hátra természetesen mozgatható, és a háttámla dőlésszöge is állítható.

A beltér egyszerű és funkcionális, amit tartós, kemény műanyagok uralnak. A sötét műszerfal egyhangúságát ezüstszínű betétek törik meg. A manuális klíma kezelőelemei fölé egy nagyon jó képminőségű kijelző került, amin az autó alap beállításain túl a rádió és a bluetooth-os telefon-kihangosító is kezelhető. A tolatókamera képe bármelyik középkategóriás modellben megállná a helyét.

Az autó infotainment rendszerének van még egy trükkje, mégpedig a telefon tükrözés, amivel egy USB kábellel csatlakoztatott androidos vagy iOS-es telefon képernyőjén futó navigációt (vagy bármi más szoftvert) lehet erre a megjelenítőre kitenni. Ugyan nem az ismert Android Auto és Apple Carplay rendszerekről van szó, de a telefonra letöltött Autolink applikáció ügyesen megoldja a feladatot.

Az irányválasztó tárcsa ennek a középső panelnek az alsó nyúlványára, a két ülés közé került. A hátramenet (R) és az előremenet (D) mellett nem erősebb rekuperációt eredményező (B) módot, hanem egy S betűvel jelölt Speed módot találunk. Ezt választva a sebesség felső határa ~83 km/h-ról ~95 km/h-ra növelhető.

Az autót az első kerekeken keresztül egy 25 kW (33,5 LE) teljesítményű villanymotor hajtja, ami minden elektronikával együtt az autó orrába került. Bár hely lenne rá, sajnos ide csomagtartót nem terveztek, így a kötelező felszerelést a raktérben vagy az utaskabinban kell kerülgetni.

A Cenntro Logistar 100 álló helyzetben teljesen hangtalan, mint a villanyautók többsége. A jogszabályok által megkövetelt gyalogosfigyelmeztető hang csak a jármű megmozdulásakor kapcsol be, és jól hallhatóan jelzi a közeledésünket. Menet közben bent jól hallható a villanymotor hangja is.

A Cenntro Logistar 100 energiaellátását egy 16 kWh-s lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor biztosítja. Ez az akkukémia nemcsak rendkívül biztonságos, de sokkal tartósabb is a nikkel-kobalt-mangán (NCM) akkuknál. Ráadásul amiatt sem kell aggódni, hogy a mindennapos 100%-ra töltés kinyírná, hiszen ezt az akkumulátor nemcsak jól viseli, de kedveli is. A pakk még napi egy ciklussal számolva is évtizedekig kiszolgálhatja az autót anélkül, hogy a kapacitása 70% alá esne.

A műszerfalon az akkupakk töltöttsége egytized százalékos pontossággal olvasható le, bár a megjelenítés némileg csalóka: az érték nem 0,1, hanem 0,4 százalékos lépésekben változik. Az útnyilvántartást két napi számláló is segíti.

A fentebb leírt végsebességekből és a 33 LE adatból az feltételezhető, hogy a Cenntro Logistar 100 egy lomha jármű, pedig koránt sincs így. Bár az első megmozdulás nem annyira dinamikus, mint az erősebb villanyautóknál, de ha már mozog, akkor 50-60 km/h-s tempóig nagyon dinamikusan használható, és könnyedén tartja a tempót még az agresszívabb budapesti forgalommal is.

A teszt során a teljesen feltöltött akkujú autóval 77 km-t tettünk meg, vegyesen városi és országúti forgalomban, amivel 66,8% energiát használtunk el. A klímára és a fűtésre nem volt szükség (bár kipróbáltuk őket), így a teljes elméleti hatótáv 115 km-re jött ki. Városon belül valamivel többre, télen és nyáron ugyanilyen használatban valamivel kevesebbre lehet számítani. A tesztút során mért vegyes fogyasztás 13,9 kWh/100 km volt.

A Cenntro Logistar 100 Type2 csatlakozón keresztül fali töltőről vagy a saját konnektoros töltőjével tölthető. 3,3 kW-os töltő esetén a teljesen lemerült akku újratöltése 5 órát vesz igénybe, így éjjelente vagy műszakok között könnyedén feltölthető. Egyenáramú (DC) villámtöltési lehetőséggel nem rendelkezik, ezért hatótávon kívüli utakra csak úgy érdemes használni, ha a célállomáson van elég idő és töltési lehetőség az akku feltöltésére. Ha ez adott, akkor az autó nagyobb területen is használható, de nem erre fejlesztették ki.

A zöld rendszámnak köszönhetően a Cenntro Logistar 100 sok nagyvárosban még mindig ingyen parkol, így nem kell a munkaidő egy jelentős részét a parkolás kifizetésével és meghosszabbításával tölteni.

Az utóbbi időben az autóipar nagyon elment abba az irányba, hogy egy (elektromos) autónak millió szenzort és rengeteg kényelmi funkciót kell biztosítania. Ez nagyon jól látszik az autók árain is. 10 millió forint alatt már nem csak elektromos, de hagyományos autót is nehéz találni, miközben az emberek többsége számára az autó nem a luxust, hanem az észszerű mobilitást kellene, hogy jelentse. Az egyszerű és megfizethető járműveket az ismert, régi gyártók egyre inkább kivezetik a kínálatukból, miközben a helyükre lépő modelleket egyre kevesebben engedhetik meg maguknak. Ezt az űrt igyekeznek kitölteni a kínai autógyártók az egyszerű, de az adott célnak megfelelő járművek gyártásával.

A Cenntro Logistar 100 egy ilyen célszerű, és praktikus autó, a mai világban hihetetlenül alacsony árral. Persze a nettó 2 millió forintos vételárhoz igénybe kell venni a jelenleg futó állami támogatást is, de így annyi pénzből lehet vadonatújra cserélni a céges flottát, amiből egyébként csak leharcolt dízel kisteherautók jönnének ki. A Cenntro az alvázra három év vagy 100 ezer km, az akkupakkra öt év vagy 200 ezer km garanciát vállal. A Cenntro Logistar 100 a cikk megjelenésekor készletről elérhető az importőrnél.

A dízelektől addig érdemes szabadulni, amíg van, aki hisz bennük és megveszi.

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