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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Mercedes 11 MWh-s folyadékáramos akkumulátort fog telepíteni az egyik gyárában

energia

A CMBlu Energy, egy organikus elektrolitot alkalmazó folyadékáramos akkumulátorokat fejlesztő német cég egy 11 MWh kapacitású akkumulátorra kapott megrendelést a Mercedes-Benztől.

A CMBlu sajtóközleménye szerint az autógyártó a németországi Rastattban található üzemében fogja használni az energiatárolót, ahol a tisztán elektromos EQA modellek is készülnek. A „néhány millió eurós” projekt megvalósítására 2025 második felében kerül sor. Az akkumulátor a gyár napelemei által megtermelt energiát fogja majd eltárolni, ami segíti a vállalatot abban, hogy növelje a megújuló energia arányát az energiafelhasználásán belül.

A Mercedes-Benz jelenleg is bővíti megújuló energiás kapacitásait.

Az energiatárolás integrálása a gyártási rendszerünkbe, amely egyre inkább megújuló energiából táplálkozik, fontos tényező” – nyilatkozta Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja a beruházással kapcsolatban

Az Organic-SolidFlow nevű akkumulátor a CMBlu szerint nem igényel kritikus nyersanyagokat, és szinte teljes mértékben újrahasznosítható. A felhasznált elektrolit szerves, nem gyúlékony, nem robbanékony, és több mint 10.000 töltési ciklust is kibír. Az előállításához felhasznált alapanyag a lignin, amely a cellulózgyártás során keletkező melléktermék.

A folyadékáramos akkumulátorok további előnye, hogy a tartályok méretének, illetve az elektrolit mennyiségének növelésével viszonylag olcsón skálázhatóak, így a hosszabb távú energiatárolásra gazdaságosabb megoldást jelenthetnek a jelenleg elterjedt lítium-akkumulátoroknál.

A gyárakban alkalmazott akkumulátorok lehetővé teszik a villamosenergia terhelések kiegyensúlyozását a fogyasztási csúcsok csökkentése, illetve a nap során jelentkező terhelések völgyidőszakokra történő átcsoportosítása révén. Ezek a kiegyenlítő funkciók csökkentik a hálózati és rendelkezésre állási díjakat, optimalizálják a villamosenergia-tarifákat, illetve elkerülhetővé teszik a költséges kapacitásbővítéseket. Emellett természetesen a saját fogyasztásra termelő napelemes rendszer kihasználtságát is növelhetik, ami szintén fontos eleme az energiaköltségek csökkentésének.

A 2014-ben alapított CMBlu – melynek az egyik fő befektetője az osztrák Strabag – 2024 harmadik negyedévében tervezi beindítani a terméke sorozatgyártását. Nem kell azonban hónapokat várnunk, sem Németországig utaznunk, ha működés közben szeretnénk látni az általuk fejlesztett energiatárolót. Mint arról korábban írtunk, a burgenlandi Somfalván tavaly üzemelték be a német startup első akkumulátorát, amely egy fotovoltaikus-szélenergiás hibrid erőmű hálózati integrációját segíti elő.

Folyadékáramos akkumulátorok már Magyrországon is épülnek, ezekben azonban nem szerves, hanem vanádium alapú elektrolitot alkalmaznak.

Már a második folyadékáramos akkumulátor épül a Dunántúlon

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.