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
auto
2024. 09. 09. hétfő

Fél óra alatt feltölthető egy elektromos kamion akkumulátora

elektromos teherautó

Közönség előtt demonstrálta a Megawatt Charging System (MCS) töltési technológia képességeit az ABB E-mobility és a MAN Truck & Bus Németországban. A megawattos teljesítményű töltőoszlopokból álló infrastruktúra kiépítése elengedhetetlen eleme lesz az elektrifikáció elterjedésének a távolsági áruszállításban.

Akár 1000 kilowattal is tölthető lesz a MAN új villanykamionja

A bemutatóra, melyen Dr. Markus Söder, Bajorország miniszterelnöke is ellátogatott, a MAN müncheni fejlesztőközpontjában került sor, ahol az ABB korábban letelepítette az ország egyik legelső MCS berendezését. A MAN eTruck elektromos kamion 1000 amperes áramerősség mellett több mint 700 kW-os töltési teljesítményt tudott elérni a töltés során. Jelenlegi állapotában ezzel a fejlesztéssel az elektromos kamion akkumulátora körülbelül fél óra alatt feltölthető 10%-ról 80%-ra.

A partnerek hozzáteszik, hogy akár 300-400 kilométerre elegendő energia is bekerülhet az 534 kWh kapacitású aksiba a sofőr kötelezően előírt pihenőideje alatt, ami jelenleg 45 perc (felosztható egy 15 perces és egy 30 perces szünetre) legfeljebb 4 és fél óránként.

Mindez azonban még messze jár az MCS szabvány által kínált lehetőségektől, ezt ugyanis úgy tervezték, hogy akár 3000 ampert is elbírjon, és akár 3,75 MW-tal, azaz 3750 kilowattal is tudja tölteni a nagy haszongépjárműveket.

„A cél 2030-ra 30.000 MCS töltőpont telepítése Európában, ebből mintegy 4000 Németországban. A mai napon üzembe helyeztük az egyik legelső töltőpontot. Nem sok időnk maradt a telepítésre. Az elektromos teherautók már elérhetőek, a megawattos töltés működik. Most egyértelmű jelzésekre van szükségünk a politikusoktól, nem utolsósorban azért, hogy bizalmat építsünk ügyfeleink körében a villamosítás mellett. Gyorsan kell kiépítenünk és bővítenünk az infrastruktúrát” – mondta Alexander Vlaskamp, a MAN Truck & Bus vezérigazgatója.

A német haszongépjármű-gyártó vállalat hangsúlyozza, hogy bár a magas teljesítményű töltőpontok kulcsfontosságúak a távolsági szállítmányozás elektromosításában, a telephelyekre való kis teljesítményű töltés jelentősége sem fog csökkenni a jövőben.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.