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
auto
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

A tavalyi évben a PSA Csoport haszongépjárműveinek elektromosításáról szóló hírek már majdnem annyira az életünk részévé váltak, mint a világjárvány, hiszen a műszakilag és látványban közel azonos Citroën, Peugeot és Opel/Vauxhall furgonok sorra mutatkoztak be kibocsátásmentes meghajtással. A vállalatcsoport 2021 végére a teljes kompakt kisteherautó-palettájához kínál majd tisztán elektromos meghajtású változatot, és ezen célkitűzés megvalósításáig már csak néhány modell van hátra. Az idei első jövevény a Citroën ë-Berlingo, amellyel a márka furgonportfóliója kiteljesül, hiszen az ë-Jumpy, és az ë-Jumper is megkapta korábban az elektromos hajtásrendszert. A Berlingo után annak testvérei, a Peugeot Partner, és az Opel Combo, valamint ezek utasszállító megfelelői is gyártásba mennek a PSA elektromos technológiájával.

Az ë-Berlingo EMP2 platformján egy 100 kW-os (136 LE), 260 Nm-es villanymotor gondoskodik a meghajtásról, amellyel 130 km/h-s végsebesség érhető el. A középkonzolon található kapcsolóval három vezetési mód közül lehet választani: Normál (80 kW/180 Nm) esetén egyensúlyban vannak a dinamikus tulajdonságok és a hatótávolság, Eco módban (60 kW/190 Nm) a fűtés és a légkondi teljesítményének csökkenése ad plusz kilométereket, Power opcióban (100 kW/260 Nm) pedig a lehető legnagyobb teljesítményt lehet kinyerni az autóból.

A furgon a PSA nagyobb méretű kisteherautóitól ismert kétféle akkuból a kisebbiket kapta (50 kWh), amellyel mintegy 275 kilométeres távolságba lehet elszállítani a csomagokat egyetlen töltéssel, de az utolsó kilométeres fuvaroknál aligha lesz szükség ekkora hatótávra. Aki nem sajnálja az időt a töltésre, az Mode 2 kábellel 8, vagy 16 A-en is engedheti az elektromosságot az aksiba, utóbbi esetében körülbelül 15 órás töltési időre kell számítani. Mode 3 kábellel és Wallbox egységgel viszont jóval gyorsabb a folyamat, egyfázisú 7,4 kW-tal 7,5 óra, háromfázisú 11 kW-tal pedig 5 óra, de aki nagyon siet, annak a 100 kW-os DC töltési képességet szükséges igénybe vennie, amivel 80%-ra tölthető az akku 30 perc alatt.

Az ë jelölést, és a töltőcsatlakozót leszámítva külsőre az elektromos Berlingo teljes mértékben megegyezik a hagyományos megfelelőjével, és a belterében is minden úgy lett kialakítva, hogy megkönnyítse az villanyautó használatát. Szállítási képességeit tekintve az ë-Berlingo megőrizte a belsőégésű motoros furgon képességeit, a hasznos térfogat 3,3 m3-től (XS változat Extenso fülke nélkül) 4,4 m3-ig (XL változat Extenso fülkével) terjedhet, míg a hasznos terhelés a 800 kg-ot, a vontatható teher pedig a 750 kg-ot is elérheti.

A dimenzióit tekintve fontos tudnivaló, hogy az autó két méretben (M = 4,40 m, XL = 4,75 m) lesz kapható, és fedélzetén két vagy három személy utazhat. A haszongépjárműből két karosszériaváltozat létezik: M és XL méretű furgon és XL méretű duplakabinos furgon. Magassága mindössze 1,84 méter, így a mélygarázsokba is be tud hajtani.

Az alapfelszereltségként 5 colos érintőképernyő extraként 10 colos HD digitális kijelzős műszercsoporttá bővíthető, és a szegmensben egyedülálló módon Head-up Display (HUD) is rendelhető mellé. A vezetéstámogató rendszerek közé tartozik a szabad kezes nyitó- és indítórendszer, a visszagurulás-gátló, az első, hátsó és oldalsó parkolóradar, a tolatókamera, a Surround Rear Vision funkció, az adaptív fényszóró, az elektromos rögzítőfék, a túlterhelésjelző, az aktív Safety Brake, a sávtartó asszisztens, a fáradtságfigyelő, az ütközésveszély-jelző, a vontatmánystabilizáló, a lejtmenet-szabályozóval kiegészülő Grip Control, a sebességajánlással egybekötött, kibővített táblaolvasó rendszer, valamint a holttérfigyelő.

Az ë-Berlingo várhatóan 2021 második felében érkezik a kereskedésekbe.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.