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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Leleplezték a Sono Sion napelemes autót

elektromos autó

Az autókra szerelt napelemektől sokan ingyenes közlekedési lehetőséget és örök hatótávot várnak. Az eddig sorozatgyártásba került megoldások (pl. Hyundai Sonata PHEV, Toyota Prius 4 PHEV) a gyakorlatban sajnos napsütéses időben is csak napi kb. 5 km napelemes hatótávot kínálnak, ráadásul napon parkolva az utastér is felmelegszik, így magasabb lesz a légkondicionáló fogyasztása is.

Az elmúlt években két ígéretes projektről is hallhattunk, az egyik a Lightyear One, amelynek a trükkje nem is elsősorban az autó teljes felületének napelemmel való ellátása, sokkal inkább az autó kiemelkedően jó energiahatékonysága. A Lightyear One tervezésekor különös figyelmet fordítottak az áramvonalas karosszériára és a súlycsökkentésre is, ezért lehet a korábbiaknál nagyobb a napelemes hatótáv.

A Sono Motors alapítói a Sion prototípusával

A másik említésre méltó koncepció a müncheni székhelyű Sono Motors startup Sion elnevezésű modellje. Amikor néhány éve először hallottunk az autójukról, annyira jónak tűnt, hogy csak legyintettünk: túl szép, hogy igaz legyen. Mára azonban egyre több paramétere megvalósíthatónak tűnik. A Lightyear apró ablakokkal szerelt, egyes vélemények szerint koporsószerű belső hangulattal rendelkező modelljével szemben a Sion egy kihalófélben lévő kategóriát céloz, az egyterűt.

Az elmúlt évtizedben számos gyártó kínált a kis méretű városi autóknál és a tágas családi autóknál is a „belül nagyobb, mint kívül” ellentmondást meghazudtoló, praktikus, általában szögletes autókat, az SUV divat azonban mára háttérbe szorította ezt a kategóriát. A Sion ezt az űrt próbálja betölteni praktikus modelljével.

2019 végén úgy tűnt, hogy a startup kifut a pénzből, és a projekt feledésbe merül, azonban második nekifutásra sikerült közösségi finanszírozással előteremteni a szükséges tőkét, így a héten a CES-en végre leleplezték a sorozatgyártásra kész modellt.

A Sion külső megjelenését leginkább a napelemek határozzák meg. Az autó tetején, a motorháztetőn, és az ajtókon összesen 248 napelem-cella található, amelyek a gyártó állítása szerint akár napi 35 km-re elegendő energiát is termelhetnek, de az alábbi grafikonról kiderül, hogy egy borús téli napon Münchenben ennek inkább a tizedével, 3 km-rel számolhatunk.

A Sono Sion integrált napelemeivel elérhető hatótáv München éghajlatával számolva (forrás: Sion Motors)

Természetesen nem kizárólag az integrált napelemekkel tölthető az autó. A 35 kWh kapacitású akkumulátor, amely 255 km hatótávhoz elegendő, CCS csatlakozón keresztül villámtölthető. A maximum 50 kW DC töltési teljesítménnyel a 80%-os töltöttségi szint kb. 30 perc alatt elérhető, a 100%-os töltöttséghez további fél órára van szükség. A Type2 aljzaton keresztül maximum 11 kW teljesítményű töltésre van lehetőség, de természetesen otthoni konnektorból is tölthető az autó, maximum 3,7 kW teljesítménnyel. A teljes töltési idő 11 kW-os nyilvános AC töltőoszlopon vagy fali töltőről 3,2 óra, hagyományos konnektorról 13 óra.

Az autó érdekessége a kétirányú töltési lehetőség. A töltőnyílás fedele egy konnektort is takar, amelyről külső elektromos berendezéseket üzemeltethetünk maximum 3,7 kW teljesítményig. Amennyiben ez kevés lenne, egy második Type2 aljzat is található az autón, amelyről akár 11 kW-os külső eszközök is üzemeltethetők, akár egy másik elektromos autóst is kisegíthetünk, ha lemerült.

A Sion 35 kWh-s akkumulátora 192 darab prizmatikus, NMC 622 lítium-ion cellából áll, melyek 16 modult alkotnak az akkucsomagban. A cellák kapacitása 185 W, névleges feszültsége 3,65 V. Az akkumulátor hőmérsékletét folyadékos rendszer tartja az ideális, 15-35 ºC tartományban.

Az autóban a volán mögött egy  7″ méretű kijelző található, az autó itt jeleníti meg a vezető számára fontos információkat. Az infotainment érintőképernyő 10″ méretű. A tulajdonosok egy Sono nevű mobiltelefonos alkalmazást is kapnak. Az applikáció a szokásos funkciók (járműkeresés, előfűtés/hűtés, töltöttségi szint ellenőrzése, autóhasználati statisztikák stb.) mellett kulcsként is funkcionál, és a kétirányú töltés is vezérelhető az alkalmazásból. A jármű és a hozzá adott mobiltelefonos alkalmazás fel van készítve az autómegosztási szolgáltatásokra, mivel a gyártó véleménye szerint nem csak környezetbarát járművekre van szükség a fenntarthatóság érdekében, az is hasznos lenne, ha minél kevesebb autó parkolna az utcákon.

Az autó hosszúsága 4290 mm, szélessége 1830 mm (külső tükrökkel 2100 mm). A tengelytáv 2770 mm. A magasság 1670 mm, a szabad hasmagasság pedig 165 mm.

A jármű sorozatgyártású változata tágas lábtérrel és belső térrel rendelkezik, és a csomagtartó is hatalmas, 650 literes, amely a hátsó ülések ledöntésével 1250 literre növelhető, és akár 160 cm hosszú tárgyakat is szállíthatunk.

A belső kialakítás során kerülték a felesleges luxust, inkább a költségmegtakarítást tartották szem előtt. Az utastér egyik kulcsfontosságú eleme a breSono, ami egy természetes szűrő, gyakorlatilag moha, amely javítja a belső klimatikus viszonyokat, és megköti az autóba beáramló szennyezett városi levegőben lévő szennyező részecskéket.

A Sono Sion első kerekeit hajtó három fázisú szinkron villanymotor teljesítménye 120 kW (163 Le), amely 140 km/h végsebességhez elegendő. A forgatónyomaték 270 Nm. A 0-ról 100 km/h-ra gyorsulás ideje 9 mp. Az akku és a hajtásrendszer üzemi feszültsége 278 – 400 volt. A regeneratív fékezés maximális teljesítménye 50 kW. A jármű üres tömege kb. 1400 kg, terhelhetősége kb. 465 kg. Az autó vonóhoroggal is felszerelhető, amely maximum 750 kg tömegű könnyű pótkocsi vontatását teszi lehetővé.

A Sion gyártása Svédországban, egy korábbi SAAB gyárban, Trollhättan-ban történik majd, természetesen a környezetvédelmet teljes mértékben figyelembe véve, 100%-ban megújuló energia felhasználására törekedve.

A cég honlapján előrendelésre is lehetőség van, 500 euró befizetésével. A vételár 25.500 euró, az előrendelés két hétig visszamondható. Idén még csak szerződéskötésekre kerül sor, a gyártás megkezdését 2022-re ígérik. Mi nagyon szurkolunk nekik!

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.